Gå til innhold

Volvo som fusker...

Ranger emnet

Nitrofish

Anbefalte innlegg

Jaja... "volvo som fusker, nå kommer du vel i avisen" sier vel de fleste...;)

Men her er det orntli fusking.. og jeg og fadern er tomme for ideer...

Bilen er en 86/87 240 gl, med B230K motor (Solex Cisac forg), og begynte egentlig gradvis å fuske. I begynnelsen hørtes det ut som om den hoppet over en sylinder i ny og ne, nesten uavhengig av belastning og turtall, men den reagerte greit ved pådrag. så ble det verre, og nå så ille at den ikke engang går på tomgang. En kjapp test med tenningslampa viste tilfeldig tenningskutt tilsynelatende på alle turtall, noen ganger kutter den bare en gang, andre ganger lenge om gangen, så lenge at den stopper...

Har byttet tennplugger, pluggledninger, fordelerlokk, rotor, coilledn, coil, "GM-boks" og tenningshjerne til ingen nytte.

Så kom et tips om at svinghjulsgiveren kunne være litt "av og på" (stikk motsatt av det jeg fikk beskjed om på Volvo Gjøvik ) ble også den byttet. Da gikk bilen fint! Til dagen etter, da jeg byttet tilbake til den originale forgasseren(!), og startet bilen for å fylle forg. med bensin og skjekke at den gikk. Da fusket den så jeg nesten ikke rakk og gå ut av bilen før den stoppet. På igjen med tenningslampa, og den hadde de samme symptomene.

Er det noen som har noe råd eller tips, eller som vet hva som er feil?:(

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dagen etter, da jeg byttet tilbake til den originale forgasseren(!), og startet bilen for å fylle forg. med bensin og skjekke at den gikk. Da fusket den så jeg nesten ikke rakk og gå ut av bilen før den stoppet. På igjen med tenningslampa, og den hadde de samme symptomene

Kan ikke ha noe med forgasseren å gjøre da :rolleyes:

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bytta du til org gasser når det funka.

Kan være den lille dingsen som sitter bak syl 4 over svinghjulet, eller kanskje bankesensoren din har fucka seg. Bankesensoren sier i fra når det oppstår tenningsbank og justerer da tenninga. Mulig at den har hengt seg og justerer tenninga så mye at fordeler\rotor ikke treffer hverandre når gnisten kommer. (sitter forresten øverts til venstre på blokka, mellom cyl 2 og 3.

Så opp i haynes. K-motoren har så å si samme tenningssystem som F motorene

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare lånt gassern, skjønner du... ;)

Kan være den lille dingsen som sitter bak syl 4 over svinghjulet

Giveren (på amcarspråk crank triggeren) har jeg som nevnt bytta.

Mulig at den har hengt seg og justerer tenninga så mye at fordeler\rotor ikke treffer hverandre når gnisten kommer. (sitter forresten øverts til venstre på blokka, mellom cyl 2 og 3.

Ja, det kan jo tenkes.... Har sett etter den, men ikke _leita_ kan titte imorra. venstre forfra eller fra riktig ende?

Så opp i haynes. K-motoren har så å si samme tenningssystem som F motorene

OK, var det jeg trodde, at de hadde et slags halvt "EZ116ettellerannet" system, men det står faktisk ganske rotete og ganske lite om K-motorene i Haynes boka.

Takker for svar!:)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankesensoren sitter undet innsuget - det er en lite svart plastkladd med en ledning kobla inn og bolten sitter tvers igjenom. Bare pass på at den sitter skikkelig. Hvis ikke kan den gi feil signal. Om du ikke vet hva den gjør så måler den seismisk aktivitet i blokka (akkuratt som jordskjelv) Tenningsbank er jo at bensin\luft blandinga anntenner på feil tidspunkt og da oppstår det små vibrasjoner som bankesensoren tar inn og justerer tenninga.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider