Gå til innhold

Klassebetegnelser

Ranger emnet


Gjest Andeeh

Anbefalte innlegg

Originally posted by Andeeh

Noen som har en liste med forklaringer over de forskjellige klassene? F.eks promod, supergas osv..? :)

 

ET BA og ET BA: Biler som kjører på et dial-in, dvs. at føreren på forhånd bestemmer seg for tiden, tiden meldes inn i tidtagningen ved at tiden skrives på sidevinduet, dersom bilen går dårligere eller bedre enn forventet kan dial-in forandres helt frem til etter at første elimineringsrunde er kjørt. Forskjell i dial-in legges inn i tidtagningsanlegget som handicap, dvs. at det langsommere bilen får starte først, i teorien skal da begge komme samtidig i mål dersom begge har identisk reaksjonstid og tangerer sitt dial-in, førstemann i mål er vinner men kjøring raskere enn dial-in resulterer i break-out og da er man utslått, dersom begge kjører under dial-in er den som har størst break-out utslått. Dette er en perfekt nybegynnerklasse fordi man kan justere dial-in etter hvert som man trimmer og blir flinkere til å kjøre.

ET BA er for biler som går langsommere enn 10 sekunder, vanligvis biler som brukes på gata daglig, nærmest en rekrutteringsklasse.

ET BE er for biler som kjører på mellom 7.50 og 9.99 sekunder.

 

Super Street(SST): Mye av de samme bilene men her brukes fast index på 10.90 sekunder i stedet for variabelt dial-in.

 

Super Gas(SG): Mer ekstreme biler som skal ha heldekkende karrosseri og skjermer, minimumsvekten er ca. 300 kilo mindre enn i Super Street og index er 9.90 sekunder.

 

Super Comp(SC): Her kan det brukes biler med karrosseri, dragsters, Funny Cars og Altereds, index er 8.90 sekunder.

 

Super Pro(SP: En klasse som sjelden kjøres, stort sett de samme bilene som i Super Comp, men index er 7.90 sekunder.

I alle Super-klassene gjelder samme regler som i ET-klassene når det gjelder break-out.

 

Stock/Super Stock: Standardbiler og trimmede standardbiler som er preparert etter ekstremt strenge regler, det finnes per i dag ingen som kjører i denne klassen i Norge, sannsynligvis pga. de høye kostnadene.

 

Competition(Comp): Dragsters og Altereds som som skal veie et visst antall kilo per liter slagvolum, Her er klassene delt opp etter vekt, f.eks. A/D =94-110 kg/l, A/B=111-124 kg/l osv, dette er dragstere, Altereds har litt andre vekter og har startnummer som starter med f.eks. C/A=94-129 kg/l eller CN/A som er en Altered med lystgass, da er vekten 170-199 kg/l. Her brukes også index, men her kan index underskrides uten at man blir utslått, taktisk bør man ikke underskride index for mye for da vil dette justeres og det fører til at klassen får mindre handicap i starten senere. Tidene ligger på fra ca. 7 sekunder og oppover, handicapet gjør at det blir jevne race likevel.

 

Pro Mod: Biler med helt karroseri eller pick-ups, føreren skal sitte på en side i bilen, midtplassert fører er ikke tillatt. Motorer med kompressor kan være 8,63 liter, uten kompressor 11,65 liter, drivstoffet er bensin eller metanol, lystgass kan brukes og effektene ligger på rundt 3000 hk.

 

Pro Stock: Doorslammers, alltså biler med et vanlig moderne karrosseri og en motor på max. 8.2 liter, motoren skal kun bruke forgassere og skal drives med bensin. Effekter på ca. 1300 hk og tider på ca. 7.0 sekunder.

 

Top Methanol Funny Cars(TM/FC): Funny Cars med metanol-motorer på inntill 500 cid(8,2 liter), effekter på 3-3500 hk. og 0-400 km/t på ca. 5.80 sekunder

 

Top Mehtanol Dragster(TM/D): Dragsters med samme motorer som klassen over, det kan også brukes nitro hvis det ikke brukes kompressor, nitro-injekterte biler kan være litt letter enn de med kompressor og metanol, 0-ca. 420 km/t på ca. 5.5 sekunder.

 

Top Fuel Dragster(TF): 8,2 liters motorer med kompressor og nitro, effekten ligger på en del over 6000 hk, 0-160 på 1 sekund, 0-400 på ca. 3.5 sekunder og 0- ca. 500 på noe under 5 sekunder, verdensrekorden er 4.42 sekunder og ca. 530 km/t over mål.

Bjørn V. Pedersen

Norsk Dragracing Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
Kan en benytte en bil som ikke er typegodkjent i ET Handicap Racing?

 

Vil importere bil fra Japan som jeg også har lyst til å benytte på stripa. Ordinært street legal utgår jo ettersom jeg ikke får skilter og gyldige oblater ...

 

Ja, i ET-klassene kan du bruke nesten hva du vil, Eirik Brynildsens 2002 Mercedes CLK med rørramme og big-block Chevrolet er et eksempel.

Bjørn V. Pedersen

Norsk Dragracing Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tenkt endel på PRO-klassen eller Super Street men bilen skal nok kanskje også brukest til kjøring i andre H-løp så jeg er enda ikke helt sikker på hvor jeg vil legge meg ...

 

I begynnelsen er jo ET BA (over 10 sekunder) og ET BE (7.50 - 9.99 sekunder) fine, nå er vi klare for klasser som f.eks. Sport Compact som tillater inntil 6 sylindre eller wankel, dette er nytt og vi får se den første bilen på AIR til helgen, det er en av de mer ekstreme som går i Compact Sport Pro.

Bjørn V. Pedersen

Norsk Dragracing Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny klasse?

 

Noe mere info om dette? Jeg skal importere en rekke6 så kanskje det heller er klassen for meg? Jeg vil egentligt bare få kjørt stripa og ikke noe mere. Alt er for gøy og dette konkuranseisntinktet mitt er ikke tilstede i den forstand (iallefall ikke enda :P )

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår