Gå til innhold

Hva er ideel plassering av sub i sedan?

Ranger emnet

[kj]

Anbefalte innlegg

Har seg slik at jeg har en passat sedan 35i, og har tenkt og dytte inn 2x 12". Har lest litt om folk som vinkler dem mot hverandre og snur kassen slik at den bruker mittarmlene som refleksrør... nå har ikke jeg den muligheten, men vil jeg få best lyd av og spille mot seteryggen, eller mot bagasjelokket???

Arbeidslyst kom treng deg på - her skal du motstand finne!!

Hurra for sjokolademusa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by [kj]

Har seg slik at jeg har en passat sedan 35i, og har tenkt og dytte inn 2x 12". Har lest litt om folk som vinkler dem mot hverandre og snur kassen slik at den bruker mittarmlene som refleksrør... nå har ikke jeg den muligheten, men vil jeg få best lyd av og spille mot seteryggen, eller mot bagasjelokket???

Varierer litt fra bil til bil, men en som jeg kjenner vant nm i db med to 15" som sto i seteryggen.

På vectraen min så er det best å ha den til og spille bakover så var det mye bedre lyd vis man satte subben helt bak i bagasjerommet.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm så han vant med kassen stående intill seteryggen, slik som er vanlig plassering i golf etc..?? og i vectraen låter det best andre veien - altså elementene slår inn mot seteryggen..?

Hurra for sjokolademusa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm så han vant med kassen stående intill seteryggen, slik som er vanlig plassering i golf etc..?? og i vectraen låter det best andre veien - altså elementene slår inn mot seteryggen..?

Han som vant nm hadde ellementene mot seteryggen, men hadde tettet helt mellom kasse og bak til bagarserom så han ikke skulle miste trykk bakover.

Vectraen har jeg subbkassa helt bak i bagasjeromet med ellementet spillende bakover..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpningen i midtarmlenet, benyttes ikke som noen form for refleksrør. Fordelen med en slik løsning, er å slippe bassen inn i kupeen. I mine øyne bør dette være det overordvede mål. Alt for mange kjører rundt med bassen rumlende i bagasjerommet, noe som låter helt for jæ........... Nå er ikke jeg noen stor tilhenger av løsninger som innebærer noe form for bassrefleksrør, men noe du kan prøve er en 4.ordens kasse hvor bassrefleksrørene stikker opp av hattehyllen.

Dette vil nok være den beste løsningen for en sedan om du ikke vil gå til det drastiske skrittet å modifisere hattehyllen. Det som da er viktig, er å tune kassen til kupeen, om du vil ha et perfekt resultat. Dette er derimot særdeles tidkrevende, om du ikke har et skikkelig simuleringsverktøy.

Du må uansett for en hver pris unngå at bassen blir liggende i bagasjen å rumle.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm... hadde nå tenkt meg og prøve og ungå og ha bassen i bagasjerommet - men er ikke noe faaaan av fæle hatthyller heller... men hva tror du om dette??

hatthylle.JPG

skjønner ikke hvorfor IMG ikke funker skikkelig..?? funker jo som http:// jo...

jaja jeg er en RASER i MSPAINT!!! lol

Hurra for sjokolademusa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm... hadde nå tenkt meg og prøve og ungå og ha bassen i bagasjerommet - men er ikke noe faaaan av fæle hatthyller heller... men hva tror du om dette??

hatthylle.JPG

skjønner ikke hvorfor IMG ikke funker skikkelig..?? funker jo som http:// jo...

jaja jeg er en RASER i MSPAINT!!! lol

Var noe slikt jeg hadde i tankene, men du må for all det huske at volumet som refleksrøret står i er avgrenset, altså et tilpasset volum i egen kasse, ellers vil du få trøbblel, og feil avstemnmng på kabinettet.

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.. jeg tenkte mest på og bruke en lukket kasse jeg - men den tegningen jeg laget minner mest om en bassreflekskasse ;) hehe. må regne ut volum etter skisse for bassrefleks jeg da..?

Hurra for sjokolademusa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.. jeg tenkte mest på og bruke en lukket kasse jeg - men den tegningen jeg laget minner mest om en bassreflekskasse ;) hehe. må regne ut volum etter skisse for bassrefleks jeg da..?

Det du tegnet opp, og som jeg hadde i tankene, er en av de vanskeligste kassene å tune rintig, nemlig 4. ordens. Denne er en kombinsjon av lukket kasse bak elementet, og bassrefleks forran. Men er nok den løsningen som er greiest å få til å fungere ok i en sedan uten å gå berserk på kjerra.

så volumet må regnes ut etter en 4. ordens

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm ar du noe formel for det, eller må jeg kontakte de som selger ellementet og be de regne litt??? uff.. kvir meg litt for dette sub prosjektet - har så mange andre baller i luften med den bilen nå... ish

Hurra for sjokolademusa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zetec

Gi meg typen på subben din, så skal jeg se om jeg har den i lista her, da kan jeg evt tegne opp en subkasse for deg.

Ser at du har peiling på 4. ordens kasser. :) Skal og sette inn en DY9410 sub (som jeg kjøpte på tilbud hos Eltek) i A4 2002 sedan. Vil jo ikke modifisere noe på hattehylla og vil ha renest mulig lyd inn til kupeen. Er ikke interesert i og ha høyest/dypest mulig bass, bare ren og rask bass. Har snakket med Eltek, de anbefalte ikke 4. ordens kasse, fikk ikke noe god grunn fra de... De anbefalte en lukket kasse på 15 liter. Hva bruker du til og regne ut kassa? Har prøvd Bassbox Pro uten og få noen gode resultater....

Audi A4 2.0 2002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by graks

Ser at du har peiling på 4. ordens kasser. :) Skal og sette inn en DY9410 sub (som jeg kjøpte på tilbud hos Eltek) i A4 2002 sedan. Vil jo ikke modifisere noe på hattehylla og vil ha renest mulig lyd inn til kupeen. Er ikke interesert i og ha høyest/dypest mulig bass, bare ren og rask bass. Har snakket med Eltek, de anbefalte ikke 4. ordens kasse, fikk ikke noe god grunn fra de... De anbefalte en lukket kasse på 15 liter. Hva bruker du til og regne ut kassa? Har prøvd Bassbox Pro uten og få noen gode resultater....

Du burde bruke en lukket kasse ja om du er ute etter ren lyd.

Programmet jeg bruker heter win ISD pro.

Har også bassbox pro.

Om dere vil at jeg skal regne ut, få ut skjema på subbene deres må jeg ha komplette specs, kikka såvidt inne på siden til Octane 12, var bare watt osv der.

Men ikke noe mer, så om dere gidder å finne det istedet for meg hadde det vært fint :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider