Gå til innhold

Nå gir jeg opp gromlyd på bilen min snart.


magnus_primera

Anbefalte innlegg

5500 kroner for et catbacksystem? LOL! For den prisen hadde jeg lånt meg et TIG-apparat, kjøpt inn en haug med 304-rørbøyer og noen meter rør, fått laget noen flenser, og laget et helt komplett effektanlegg med grenrør. Og imotsetning til det fattige catbacksystemet vil det effektanlegget jeg snakker om gi cirka en milliard prosent mere effekt. Og hvor det gir mest effekt tunes effektivt med lengden på primærrørene før de møtes i kollektoren.

 

Forresten, jeg kan nesten ikke sveise, men når ting kan gjøres så mye billigere og bedre selv - hvorfor ikke lære seg teknikkene?

 

Beklager sarkasme og bedrevitenhet i ovenstående innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For det første så kan jeg ikke sveise.

 

For det andre så har jeg ikke lyst å eksperimentere med det på denne bilen.

 

For det tredje så hadde det nok blitt like dyrt da jeg måtte ha prøvd meg fram, og sikkert brukt materialer for samme pris.

 

For det fjerde så hadde det ikke blitt pent.

 

For det femte så har gutta hos Svendsen veldig peil på hva de driver på med.

 

For det sjette så er jeg ikke ute etter effektøkning akkurat nå. Hadde jeg vært det hadde jeg ikke skiftet kun fra cat og bakover.

 

For det syvende så er det begrenset hvor handyman jeg er. Sikkert gått greit med en gammal 240 eller.no.. men ikke når jeg skylder penger på bilen. (lyst å bevare)

 

For det åttende så får man garantier hos Svendsen.

 

ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei værså snill'a

 

hvorfor skal alle handle de shabby chrome pottene som dere finner på thorshov ?=

 

det ser harry ut, det lukter dritt bak dere. og det høres for jævli ut!

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by partypulp

Får prøve no sånt på en bil jeg ikke bryr meg om.

Nå er jeg kun ute etter kvalitet, pent utseende og bra lyd.

Blir fikse grenrør osv etterhvert, men sånt koster penger, og det har jeg ikke akkurat nå.

Pengeargumentet faller platt når ting lages til halv pris selv (forutsatt at en har bare littegranne kontakter). Kvaliteten på arbeidet er selvfølgelig helt opp til en selv, men har en normalt omløp i hodet kan jeg ikke sjønne annet enn at det blir bra. Og lyden bestemmer en heeelt selv, alt fra kvass mygglyd til monsterbrumming - det bestemmes av rørdiameter, godstykkelse og sist men ikke minst: pottetype.

 

Hadde du noen andre argumenter jeg kunne punktere men jeg var så godt i gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? 5000 kr for katback system. Kan ikke stemme. Svendsen eksos i Trondheim tar 4000 kr for katback effektanlegg i 2.5 " ferdig montert. Blir da maks 5000 hvis man skal ha den aller villeste stussen. 5500 da er det 1500 kr for en stuss ???

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by partypulp

Kan sikkert støpe egne felger når jeg skal gå opp en tomme også jeg...

Nja, felger er kanskje best å kjøpe ferdig. Støyping krever tross alt mye dyrt produksjonsutstyr. Men teoretisk er det mulig å smi sin egen felg med bare en CNC-maskin.

 

EDIT: Side 2, eid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Pengeargumentet faller platt når ting lages til halv pris selv (forutsatt at en har bare littegranne kontakter). Kvaliteten på arbeidet er selvfølgelig helt opp til en selv, men har en normalt omløp i hodet kan jeg ikke sjønne annet enn at det blir bra. Og lyden bestemmer en heeelt selv, alt fra kvass mygglyd til monsterbrumming - det bestemmes av rørdiameter, godstykkelse og sist men ikke minst: pottetype.

 

Hadde du noen andre argumenter jeg kunne punktere men jeg var så godt i gang?

 

5500 kroner for et catbacksystem? LOL! For den prisen hadde jeg lånt meg et TIG-apparat, kjøpt inn en haug med 304-rørbøyer og noen meter rør, fått laget noen flenser, og laget et helt komplett effektanlegg med grenrør. Og imotsetning til det fattige catbacksystemet vil det effektanlegget jeg snakker om gi cirka en milliard prosent mere effekt. Og hvor det gir mest effekt tunes effektivt med lengden på primærrørene før de møtes i kollektoren.

 

så lenge det er snakk om en motor uten tvangsforing, så er det ikke sikkert at du får en milliard prosent mere effekt enn med et vanlig cat back system. Kan ikke bare klaske på med versting rørdiameter og tro at du får så jevla mye effekt da. Har jo også med ting og gjøre som motstand og lengde på annlegget. med mindre du skal bygge defektannlegg ihvertfall så:rolleyes:

- '01 SEAT Leon 4 20VT

X '96 VW Polo Colour Concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rfPolo

så lenge det er snakk om en motor uten tvangsforing, så er det ikke sikkert at du får en milliard prosent mere effekt enn med et vanlig cat back system.

 

Kan ikke bare klaske på med versting rørdiameter og tro at du får så jevla mye effekt da.

 

Har jo også med ting og gjøre som motstand og lengde på annlegget.

1. Så du mener at det er lite sannsynlig at en sugemotor opplever effekt- og momentøkning med et godt grenrør?

 

2. Hørt om eksoskalkulatorer? Det er verdens enkleste sak å beregne.

 

3. Og fortell meg nøyaktig _hvorfor_ en 4-taks otto sugemotor skal ha motstand i eksosanlegget? Ganske enkelt: hvorfor. (OBS! Vanlige folk setter ikke 3-tomsanlegg hele veien ut på en 1,4-maskin, men dette har da IKKE med motstand å gjøre, dette er utelukkende relatert til gassflow, thermodynamikk, og gasshastighet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

1. Så du mener at det er lite sannsynlig at en sugemotor opplever effekt- og momentøkning med et godt grenrør?

 

2. Hørt om eksoskalkulatorer? Det er verdens enkleste sak å beregne.

 

3. Og fortell meg nøyaktig _hvorfor_ en 4-taks otto sugemotor skal ha motstand i eksosanlegget? Ganske enkelt: hvorfor. (OBS! Vanlige folk setter ikke 3-tomsanlegg hele veien ut på en 1,4-maskin, men dette har da IKKE med motstand å gjøre, dette er utelukkende relatert til gassflow, thermodynamikk, og gasshastighet).

 

1. Jo, et bra grenrør kan gi en del mere power.

 

2. Nei, ikke hørt om:)

 

3. Litt motstand er å foretrekke hvis du liker litt bunndrag. på lavt turtall er det fordel å ha motstand, mens på høyt vil du ha minst mulig motstand. det beste er vel å finne ett slags kompromiss slik at du får en jevnere drag i motoren over ett bredt register.

- '01 SEAT Leon 4 20VT

X '96 VW Polo Colour Concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår