Gå til innhold

Nå gir jeg opp gromlyd på bilen min snart.


magnus_primera

Anbefalte innlegg

Originally posted by Øyvind Ryeng

Hvorfor skal det være motstand?

 

det er ikke motstanden i seg selv man er ute etter, men for at eksosen skal ha størst mulig hastighet er man nødt til å ha motstand (mottrykk om du vil) for å få moment på lavt turtall.

- '01 SEAT Leon 4 20VT

X '96 VW Polo Colour Concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har hatt en test nu på en mercedes 200e kjørte den på rulla helt orginal målte 135hk så han mangla 1hk..

Trimmin måtte til fant han ut. satt på supersprint annlegg fjernet katen og monterte powerfilter.

 

Ny måling tatt i dag.. 137hk.. så jeg skal aldri si at men ikke får effektøking men å bytte eksos og filter..

 

Så jeg må innrøme at jeg tok feil.. :(

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rfPolo

det er ikke motstanden i seg selv man er ute etter, men for at eksosen skal ha størst mulig hastighet er man nødt til å ha motstand (mottrykk om du vil) for å få moment på lavt turtall.

En er ikke nødt til å ha motstand, en burde derimot ha et eksosanlegg som tillater tilstrekkelig gassflow over et bredt register.

 

Det vil i klartekst si at ved lave turtall gir motoren ut "X" gass (les: eksos). Ved fullgass nær rødlinjen sender motoren ut "Y" mengde gass. Alt ettersom hvilken rørdiameter og lyddempere en velger flower eksosanlegget en viss mengde gass med et visst mottrykk (backpressure; som er proposjonalt med mengden eksos som skal igjennom).

 

Sammendrag:

Et trangt eksosanlegg har høy gasshastighet og flower passe ved lave turtall (les: liten mende eksos skal igjennom), men jo mere eksos som kommer igjennom, jo høyere blir mottrykket (uttrykkes "delta P"?). Det betyr godt moment i lavregisteret.

 

Et åpent eksosanlegg som flower mye tillater optimal gasshastighet ved fullgass og mye turtall, men gasshastigheten går ned ved lavere turtall, og dette gir da lavere moment.

 

Moralen er: design, dimensjonér og bygg (kjøping er for pingler :o) eksosanlegget ettersom hvor du vil ha mest moment.

 

Dette gjelder også grenrør - men her er vi også inne på om en velger 4-2-1 (aka. "Tri-Y") eller et 4-1 grenrør (OBS! Er ikke helt stødig på hva som er "best" av disse). En må også beregne lengden på primærrørene ettersom hvor en vil ha høyest "scavenging effect" altså, at en skaper et undertrykk i forbrenningskammeret på nøyaktig rett tidspunkt, slik at sylinderen som akkurat skal til å fylles med luft og bensin får "sugd" ut de siste restene av eksosgassene. For 4-1-grenrør gjelder følgende: Lengre primærrør = mere moment på høyere turtall. Kortere primærrør = mere moment på lave turtall. Hvordan er 4-2-1-grenrør designes er jeg langt fra sikker på, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eGtTurbo

noen trenger en personality check

 

og hvorfor det?. fordi du dreit deg ut?

er jo fullstendig rett i det han sier da!

 

Er jævli mye folk som kjøper altfor dyre anlegg som bråker mere enn det gjør seg godt.

 

Få deg litt tips hos noen som kan dette og bygg selv. da kan du finpusse lyden på anlegget slk du vil ha det.

 

og hold dere helst langt faen unna de CHROME harry pottene som du finner på thorshov. de store rice-racer wannabe pottene der er bare tragiske....

 

for 3 år siden skulle alle kjøre rundt med DTM potte som hadde 2 rør pekendes oppover i været. i dag skal alle ha en som har 5" enderør..

 

huff å huff........ dagens ungdom!

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tape-R

og hvorfor det?. fordi du dreit deg ut?

er jo fullstendig rett i det han sier da!

 

Er jævli mye folk som kjøper altfor dyre anlegg som bråker mere enn det gjør seg godt.

 

Få deg litt tips hos noen som kan dette og bygg selv. da kan du finpusse lyden på anlegget slk du vil ha det.

 

og hold dere helst langt faen unna de CHROME harry pottene som du finner på thorshov. de store rice-racer wannabe pottene der er bare tragiske....

 

for 3 år siden skulle alle kjøre rundt med DTM potte som hadde 2 rør pekendes oppover i været. i dag skal alle ha en som har 5" enderør..

 

huff å huff........ dagens ungdom!

Jeg er faktisk helt enig med alt du sier her! :eek:

 

Og eGtTurbo: Er det noe galt i å være interressert i vitenskapen bak en motor? Er det kanskje "harry" eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tape-R

 

og hvorfor det?. fordi du dreit deg ut?

er jo fullstendig rett i det han sier da!

 

 

Hva i svarte prater du om.. Man må si noe før man driter seg ut.. Men av alle så er det vel du som klarer å irritere meg minst. Hører fra folk at du er typen som sier mye rart så...

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eGtTurbo

nei.. bare synes du har litt dårlig holdning.. Ikke no vennlig tone iallefall..

Ah, sjønner, sjønner. Skal ta det til etterretning og uttrykke meg litt bedre/snillere/mildere heretter. Det er bare det at jeg blir varm i trøya av å diskutere motorteori, samt rette opp visse myter og halvsannheter som den vanlige bilforumetleseren tar for god fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey.. Men noen emner er det bedre å si sitt når man vet man har rett, så bare la folk krangle på det så mye de vil. Nytter ikke å diskutere seg grønn med alle i verden. Man ser tvert at slike som deg har peiling, og da overser man det andre sier

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eGtTurbo

okey.. Men noen emner er det bedre å si sitt når man vet man har rett, så bare la folk krangle på det så mye de vil. Nytter ikke å diskutere seg grønn med alle i verden. Man ser tvert at slike som deg har peiling, og da overser man det andre sier

Dette er et godt poeng; men jeg ser på det slik: Jo mere folk kan, skjønner og forstår, jo bedre blir forumet, samt den generelle kunnskapsmengden øker. Men dette forutsetter selvfølgelig at folk er villige til å se, høre, tenke, spørre, diskutere og _lære_. Men enkelte folk er selvfølgelig helt opphengt i sin egen verden der røde biler er raske biler, og ingenting slår sylindervolum. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe true.. Men synes det er viktig å skille mellom å dele kunnskapen sin med andre, og det å prøve å få andre til å gjøre det på din måte.. Man kan lære bort diskutere osv, men til syvende og sist får folk gjøre som de vil..

Jeg personlig skal på Svendsen og få sveiset siden jeg har råd til det og rett og slett ikke har tid nå å sveise anlegg selv. Ja og de ferdige eksosene som selges er jo ikke noe særlig siden de er beregnet til min bil uten turbo (ettermontert) ..

 

Det stemmer vel det de sier om at det er mye enklere å sveise et godt anlegg til en turbo bil enn til en NA bil? Turbo bil så er det vel stort sett bare om å unngå knappe svinger og bøyer....?

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår