Gå til innhold

Nå gir jeg opp gromlyd på bilen min snart.


magnus_primera

Anbefalte innlegg

  • Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Granada3.0GL

Nå har det seg sånn at jeg har meget godt bestått fagbrev som mekaniker lette kjøretøy, dvs bilmekaniker personbil etc. .

Eksosen skal ikke ha noen motstand i utgangspunktet, men skal gi kjapp og lett tømming av sylindrene, dette sørges for ved hjelp av ekpansjonskammer(les svanehals moped) som sørger for undetrykk i manifolden(det er ofte manifolden som er ekspansjonskammeret), samt korrekt dimensjonert eksos ellers.

Ved dårlig tømming får man dårligere fyllingsgrad, inaktiv gass i forbrenningskammeret, ergo mindre effekt.

Ved turbo har manifolden/grenrøret en del å si da turboen bremser eksosen en del, samt down-pipe`n bør være bra utforma, ellers er det likegreit med å få eksosen rett ut uten motstand.

Tynt rør gir høy gasshastighet, men bremser eksosen hvis det blir for stor mengde.

 

Biler etter ca. 94? har motorer som yter dårligere uten katalysator, da topper, kamprofiler etc er utformet for en viss motstand.

 

Prøv å skru av eksosanlegget ved manifoilen din og ta bilen ut for en test runde å se hvor godt den går.. ;)

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svendsen har 2 års garanti.

 

Betalte 5000 jeg men det var inkl. den forhatte kromma endestussen :p

 

Vet ikke om de lager grenrør, men de monterer det iallfall ikke på.

Spurte han jeg. Ikke hadde de utstyr til å skru, og ikke ville de ta på seg no sånt tilfelle de ødela noe.

 

Svendsen har iallfall topp service og er flinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by partypulp

Svendsen har 2 års garanti.

 

Betalte 5000 jeg men det var inkl. den forhatte kromma endestussen :p

 

Vet ikke om de lager grenrør, men de monterer det iallfall ikke på.

Spurte han jeg. Ikke hadde de utstyr til å skru, og ikke ville de ta på seg no sånt tilfelle de ødela noe.

 

Svendsen har iallfall topp service og er flinke.

 

Dem har ikke lov til og sette in erstatnings rør for kat heller..;)

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eGtTurbo

hørtes meeeeeeget merkelig ut at en NA motor ikke skal ha motstand i eksosn. Det strider mot alt jeg har hørt, i tillegg så begynner jeg da å fundere hvorfor de måler så stor HK forskjell i de forskjellige effektanlegg. Hvis det bare er å bygge det rettest mulig med minst mulig motstand så burde vel alle store seriøse selskap simpelt klare dette

 

du snakker nå om 2 takt du!

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eGtTurbo

eeeh.. tog han ikke

Hvis en 2-taks motor får feil (les: for lite) mottrykk blåser en en stor del av bensin- og luftblandinga rett ut i eksosen (Både innsugs- og eksosport er åpne når stemplet er ved BDC. Mens begge portene er åpne går eksosgassene ut eksosportene og ny luft og bensin kommer inn innsugsporten samtidig. Er mottrykket for lavt blåser "for mye" av eksosen ut, og en del av den nye, friske, fine luft- og bensinblandinga følger med ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by PrimeraPower

og hva tror du kommer til å skje med effekten i bilen? diesel'n er dau fra før av ;)

Skal jeg være helt ærlig - driter jeg i det. Herr Harry her ville bare ha gromlyd. Dessuten kaller jeg ikke dieseler for motorer, det er bare oljebrennere brukes til transportering og ingenting annet (unntatt VAG 1,9TDI som faktisk går jævlig godt).

 

 

jo, men en bilmotor skal da også ha et visst mottrykk? Og som sagt, hvis ikke, hvorfor er det da forskjell på hk på forskjellige effektanlegg hos seriøse store fabrikanter

Nei. En 4-takts sugemotor skal ikke ha mottrykk. Den skal derimot ha et rørsystem og dempere som er avstemt etter massen/mengden eksos som skal gå igjennom. At 4-taktere skal ha mottrykk er ingenting annet enn en myte som det viser seg, er umulig å ta knekken på. Spør deg selv - hvorfor skal den ha mottrykk? Hvorfor skal stemplet trenge å måtte skyve eksosen ut (les: motstand= effekttap), når sylinderet, med et godt grenrør og effektanlegg, tømmes helt av seg selv straks eksosventilen åpner? Det er jo blant annet av denne grunnen at man setter grenrør på sugemotorer, for å få denne såkalte "scavenging effekten".

 

Ikke sant, i grenrørets kollektor der de 4 primærrørene går over til å bli bare ett, suser det igjennom eksospulser (IKKE en konstant strøm, nei). Idét en av disse pulsene går igjennom kollektoren dannet et vakuum i de andre rørene, og dette vakuumet suger eksosen ut av den sylinderen som akkurat åpner sin eksosventil. DERFOR er det viktig at primærrørenes lengde er nøye utkalkulért - jo lengre primærrør - på høyere turtall oppstår den største scavenging-effekten. Også, hvis rørene er for store -> lav gasshastighet -> lav scavengingeffekt -> lav momentøkning frem til eksospulsene blir store nok til å skape et tilstrekkelig sug i den andre sylinderen. Med alt for store rør kan scavenging-effekten bli nærmest umerkbar.

 

Et siste tips: Ikke ta imot motor"lære" fra hvemsomhelst - det kan være vanskelig å "avlære" ting. Jeg er langt fra noen motorgud, og jeg har for eksempel INGEN praktisk erfaring what-so-ever med noen slags form for trimming av bil. Jeg har bare lest, lest, lest og lest. Og teoriene jeg plukker opp er de samme som gir gode resultater hos alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryeng: du overdriver en del da med uttalelsen om dieseler. Tror ikke du har prøvd mange nye diesel motorer. Både mercedes og BMW sine er minst like gode som VAG sin 1.9.. Solgte min Mercedes C220 CDI i fjor (2000 mod), og den hadde 125 hk og 300 nm, men fyyyy fan så d dro. Svært mange gti biler som ble overrasket. Blandt annet dro den ifra en celica 2.0 gti med komplett sportseksos og blitz filter

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår