Gå til innhold

Nå gir jeg opp gromlyd på bilen min snart.


magnus_primera

Anbefalte innlegg

  • Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

man skal ha en rimelig rå bensiner for å holde en dieselbil med rundt 150-200hk på mellomregisteret idag, helt rå fra 70-80km/t til langt over 100km/t, de har jo et dreiemoment som få andre har.. jeg vurederer faktisk diesel nå som det blir 11kr literen for 95blyfri i Tromsø..!:mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by Øyvind Ryeng

Nei. En 4-takts sugemotor skal ikke ha mottrykk. Den skal derimot ha et rørsystem og dempere som er avstemt etter massen/mengden eksos som skal gå igjennom. At 4-taktere skal ha mottrykk er ingenting annet enn en myte som det viser seg, er umulig å ta knekken på. Spør deg selv - hvorfor skal den ha mottrykk? Hvorfor skal stemplet trenge å måtte skyve eksosen ut (les: motstand= effekttap), når sylinderet, med et godt grenrør og effektanlegg, tømmes helt av seg selv straks eksosventilen åpner? Det er jo blant annet av denne grunnen at man setter grenrør på sugemotorer, for å få denne såkalte "scavenging effekten".

 

Ikke sant, i grenrørets kollektor der de 4 primærrørene går over til å bli bare ett, suser det igjennom eksospulser (IKKE en konstant strøm, nei). Idét en av disse pulsene går igjennom kollektoren dannet et vakuum i de andre rørene, og dette vakuumet suger eksosen ut av den sylinderen som akkurat åpner sin eksosventil. DERFOR er det viktig at primærrørenes lengde er nøye utkalkulért - jo lengre primærrør - på høyere turtall oppstår den største scavenging-effekten. Også, hvis rørene er for store -> lav gasshastighet -> lav scavengingeffekt -> lav momentøkning frem til eksospulsene blir store nok til å skape et tilstrekkelig sug i den andre sylinderen. Med alt for store rør kan scavenging-effekten bli nærmest umerkbar.

 

Og derfor er det grenrør som gir best VE,ikke minste motstands vei,som funker best på turbomotorer også.. ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

Og derfor er det grenrør som gir best VE,ikke minste motstands vei,som funker best på turbomotorer også.. ;)

Gidder du å reformulére setninga, jeg klarte ikke helt å skjønne hva du ville frem til?

 

PS: Jeg elsker tech-diskusjoner; disse er det alt for langt imellom på Bilforumet. All den fine tech'en blir druknet av "hvem selger lexuslys?", "hvordan monterer jeg lexuslys", "jeg har feil med lexuslysene mine", "post dine lexuslys", og "lexuslys ønskes kjøpt"-trådene som forumet beklageligvis flyter over av. (Noe satt på spissen for å illustrere mitt poeng.)

 

Kanskje det er på tide med et (bedre!) Tech-forum hvor en må bestå en knallhard eksamen for å få lov til å poste i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eGtTurbo

okay. Iallefall lært noe idag :)

 

Men viktig å merke seg at selv om det ikke skal være noe mottrykk så betyr ikke det at det er bare å bygge rakarør med en tilfeldig dimensjon...

 

Du har så rett så rett i den tidligere posten der du mener det skal være mottrykk. det SKAL være et visst mottrykk. prøv å kjør en bil med sugemotor uten eksosanlegg, uten noe som helst mottrykk.. det går såvidt på frem. En kompis bygde et heftig eksos med store dimensjoner til en boble cab han har. da gikk bilen mye dårligere en med orginal eksos.

Hilsen gt150

 

var visst flere som bruker bilforumet her på jobb :p

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Quattro73

det SKAL være et visst mottrykk. prøv å kjør en bil med sugemotor uten eksosanlegg, uten noe som helst mottrykk.. det går såvidt på frem.

Si meg, giddet du i det hele tatt å lese hva jeg skrev? Orket du å tenke over argumentene jeg/vi har kommet med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Gidder du å reformulére setninga, jeg klarte ikke helt å skjønne hva du ville frem til?

 

PS: Jeg elsker tech-diskusjoner; disse er det alt for langt imellom på Bilforumet. All den fine tech'en blir druknet av "hvem selger lexuslys?", "hvordan monterer jeg lexuslys", "jeg har feil med lexuslysene mine", "post dine lexuslys", og "lexuslys ønskes kjøpt"-trådene som forumet beklageligvis flyter over av. (Noe satt på spissen for å illustrere mitt poeng.)

 

Kanskje det er på tide med et (bedre!) Tech-forum hvor en må bestå en knallhard eksamen for å få lov til å poste i?

 

Får be om et "HighTech-forum"...eller "Beyond The Cutting Edge"-forum.. :D

 

Det jeg ville frem til,var det at du sa minste motstands vei på turbo-grenrør...forsåvidt riktig,minst mulig motstand (ikke noe "mottrykk" her i gården) ,men lengder og diametre er fremdeles kritisk for å oppnå høyest mulig VE (Volumetrisk Effektivitet),samme som på sjølpustande motor.. :) Får man et grenrør og innsug som hjelper på VE på et bestemt turtall, på en turbobil,si med 12% som N/A-motor,kan du legge til ganske mye gamp i det området på to bar ladetrykk...noe sånt som 16-22 % hk-økning...ergo en 420-hk-bil blir en 500-hk-bil på samme ladetrykk...

 

Plant en versting N/A-motor med 8,5:1 i komp i et rom,blås opp rommet til 2 bar over vanlig atmosfære og oppretthold det,og du har en mycket grym turbomotor....N/A- og turbomotorer har mer felles enn folk tror.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Quattro73

 

Du har så rett så rett i den tidligere posten der du mener det skal være mottrykk. det SKAL være et visst mottrykk. prøv å kjør en bil med sugemotor uten eksosanlegg, uten noe som helst mottrykk.. det går såvidt på frem. En kompis bygde et heftig eksos med store dimensjoner til en boble cab han har. da gikk bilen mye dårligere en med orginal eksos.

Hilsen gt150

 

var visst flere som bruker bilforumet her på jobb :p

 

Hvem har skrevet dette??? Jeg var ikke pålogget forumet på en aktuelle tiden dette ble skrevet, så på en eller annen måte har dette innlegget havnet med meg som avsender.

 

Debatten deres skal jeg ikke blande meg inn i, men ville personlig valgt et NØYE tilpasset grenrør med korrekte lengder frem til kollektor. Derfra et 2,5 - 3" anlegg bakover med 2 potter av typen man kan se rett igjennom, merket er uinteressant, gjerne Simons som er billig.

Takk for meg :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Quattro73

 

Hvem har skrevet dette??? Jeg var ikke pålogget forumet på en aktuelle tiden dette ble skrevet, så på en eller annen måte har dette innlegget havnet med meg som avsender.

 

jaja.. tenk litt da, hvem avlOste deg i gaar klokken 23.00 for A ta ett nattskift?

Jeg skreiv et innlegg, og kom ikke pA at du kunne vaere innlogget :p

Men er vel sant som jeg sier? det skal vaere et visst mottrykk?

http://www.cardomain.com/memberpage/559185

http://www.bilgalleri.net/html/gal_visbil.asp?ID=329

 

93 - Nissan Primera GT

Tidligere Biler:

86 - Honda Accord 2.0EX

86 - Honda Accord 2.0EX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Si meg, giddet du i det hele tatt å lese hva jeg skrev? Orket du å tenke over argumentene jeg/vi har kommet med?

 

Nei, det gadd jeg ikke..

jeg leste litt saa ga jeg opp, fordi jeg forstod ikke baeret av hva du mente..

http://www.cardomain.com/memberpage/559185

http://www.bilgalleri.net/html/gal_visbil.asp?ID=329

 

93 - Nissan Primera GT

Tidligere Biler:

86 - Honda Accord 2.0EX

86 - Honda Accord 2.0EX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår