Laaars Skrevet Juni 28, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2004 Når man overhaler en motor TOTALT (demonterer alt, vasker og renser, bytter og fikser), er det da noen viktige huskeregler før man monterer alt igjen? Olje alle lagere osv, men er det noe mer som må til? Det er jo ganske tørt på sylinderveggene f.eks, er det bare å starte opp så "smører" den seg som den trenger selv, eller må man gjøre noe på forhånd? Ble litt vanskelig å forklare, men dere skjønner sikkert. Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rieger Skrevet Juni 28, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2004 Originally posted by Laaars Når man overhaler en motor TOTALT (demonterer alt, vasker og renser, bytter og fikser), er det da noen viktige huskeregler før man monterer alt igjen? Olje alle lagere osv, men er det noe mer som må til? Det er jo ganske tørt på sylinderveggene f.eks, er det bare å starte opp så "smører" den seg som den trenger selv, eller må man gjøre noe på forhånd? Ble litt vanskelig å forklare, men dere skjønner sikkert. FØr vinterlagring på mc så har jeg nedpå litt olje og drar den rundt et par gang. På en bilmotor vet jeg ikke om man MÅ gjøre det, men jeg ville ha gjort det. I hvertfall smør opp til toppen av topppunktet til stempelet. Det skader jo ihvertfall ikke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KriegHeim Skrevet Juni 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2004 1: sjekk at alt er montert riktig, dobbeltsjekk og trippeltsjekk! 2. Sjekke om alle momenter er tiltrukket skikkelig 3: ang olje, så kan det være greit å smøre litt på sylinderveggene, men ikke overdriv, da den køler mye ved oppstart igjen 4: SJekke at tenning er riktig ( merker på kamdrev osv ) ellers kan du være den heldige eier av flere knekte ventiler :op Siter Lancer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sony606 Skrevet Juni 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2004 tenkte å overhale motoren min, og det alle sa til meg var at jeg måtte huske på å hone stemplene. hvis ikke, så kom det til å gå riktig galt. bare en liten ting å huske på :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
westside Skrevet Juni 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2004 Hone stemplene???? Sylindrene tenker jeg... og galt går det ikke fordi om du ikke gjør det, men greit å gjøre det når du først er oppe med de... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet Juni 30, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2004 Hone ja, jeg har sånn hone-sak til å ha på drillen. Blir det greit nok med denne, eller bør jeg sende den til Oslo Sylinderservice f.eks? Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet Juni 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2004 Originally posted by Laaars Hone ja, jeg har sånn hone-sak til å ha på drillen. Blir det greit nok med denne, eller bør jeg sende den til Oslo Sylinderservice f.eks? Du kan hone det selv ja, men husk å bruk lite turtall, og ha stor ut/inn-bevegelse med verktøyet... Målet er å lage sliperiper i sylinderveggene som står i 90 grader i forhold til hverandre ( 45 grader i forhold til sylinderen). Da sitter oljefilmen best når du skal begynne å kjøre inn!:) Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ebola Skrevet Juni 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2004 Husk og hell litt olje i oljepumpa før du monterer den, eller så kan motoren få problemer med å bygge opp trykk når du starter den igjen... Siter 2001 Volvo V70 T5 TS-R 1994 Mercedes E-220 Cabriolet (Solgt) 1983 Bmw 325i (Solgt) Ebola... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet Juni 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2004 ikke start motoren før du har bygd opp trykk! Koble i fra tenning og bensin og dra rundt på starteren til du har trykk. Ta gjerne ut tennpluggene når du gjør det så går motoren lettere. Siter 1991 940 GL B230FB 340.000 km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pedern Skrevet Juni 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2004 Sett inn alle pakninger med pakningssement! Dette har jeg alltid gjort og har aldri hatt en motor som lekker! Koster 70 kroner på Würt og holder til 3-4 motorer! Siter JN Racing: http://home.broadpark.no/~dhnielse/ Team Lotus Norway: http://team-lotus.nu ------------------------------------------------ * 05' Citroën C4 VTR Coupé * 87' Citroën AX Rally Gruppe N1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.