Gå til innhold

Skifte av råde(r?)

Ranger emnet

Mentos

Anbefalte innlegg

Wee, nå blir det kanskje bilkjøp på meg! :D

Har sett ut en skjønn liten Nissan Sunny GTi. De som har sett postene mine før skjønner vel at jeg har en liten forkjærlighet til denne bilrekken ;)

Eneste problelemet med den er at den "trenger en motoroverhaling". Ikke overraskende ettersom det er GTi, men det står også "antatt råde". Antar da at det betyr at rådene skal skiftes... Da lurer jeg på 2 ting.

1. (regner med at jeg blir flamet for å spørre dette, men) Hva er en råde (har som oftest sett de i flertall, antok at det var saken som kobler stempelet mot drivhjulet...)

2. Hvor mye kommer det til å koste og fikse det? Jeg har MYE fritid og mer enn nok innsatsvilje til å lære meg å fikse dette selv. Men en liten guide hadde vært sweet :D

Her er annonsen forresten:

http://www1.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=485511

Menneh... jeg så den først ;)

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

No offence, men du bør kanskje kjøpe deg en bil du ikke trenger å skru på hvis du ikke vet hva en råde er.

Se 'Connection rod' på denne siden: http://auto.howstuffworks.com/engine7.htm

Den bilen lukter bais spør du meg. Du kommer neppe til å spare penger om du ikke er hobbymakaniker og har tilgang på verksted, for det trenger du fort når du må ut med motoren, stempler, veiv osv.

En bedre løsning må være å kjøpe en ny motor å sette inn.

Hvis en råde er gåen kan det fort være mye annet som må skiftes også.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

None taken, men.. connection rods ja.. det som kobler stempelet mot drivhjulet :rolleyes:

Jeg er ingen mekaniker, men jeg har tid... mye tid... tid til å lære og tid til å skru :) Men er enig, er en dårlig ide å kjøpe den egentlig ettersom motoren antageligvis må byttes. Koster sikkert en 6-7 tusen - trolig mer - hos høggeren. Skal ringe og høre. CA16DE, er ikke det hakket under det som står i 89-94 200sx? Mener det er CA18DET som står i de. Uansett så er en slik motor rimelig dyr :( Men skal ta en ring til høggeren og høre om de har en vraket GTi. Får vel sikkert en GA16DE/DS (den som står i Sunny N14 (91-95) oppi bilen også. Men da kan det være billigere og rett og slett bare kjøpe en N14. Må vurdere.. men hadde vært sykt kult å hatt en Sunny GTi i garasjen da :D

Edit: Au au au, her ble det en liten ordfeil ja ;) Med drivhjulet mener jeg selvfølgelig drivSVEIVA ;)

Er det noen sjangs for at en bil med ødelagt råde kan overleve en tur fra møre og romsdal til hedmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mentos

None taken, men.. connection rods ja.. det som kobler stempelet mot drivhjulet :rolleyes:

Jeg er ingen mekaniker, men jeg har tid... mye tid... tid til å lære og tid til å skru :) Men er enig, er en dårlig ide å kjøpe den egentlig ettersom motoren antageligvis må byttes. Koster sikkert en 6-7 tusen - trolig mer - hos høggeren. Skal ringe og høre. CA16DE, er ikke det hakket under det som står i 89-94 200sx? Mener det er CA18DET som står i de. Uansett så er en slik motor rimelig dyr :( Men skal ta en ring til høggeren og høre om de har en vraket GTi. Får vel sikkert en GA16DE/DS (den som står i Sunny N14 (91-95) oppi bilen også. Men da kan det være billigere og rett og slett bare kjøpe en N14. Må vurdere.. men hadde vært sykt kult å hatt en Sunny GTi i garasjen da :D

Edit: Au au au, her ble det en liten ordfeil ja ;) Med drivhjulet mener jeg selvfølgelig drivSVEIVA ;)

Er det noen sjangs for at en bil med ødelagt råde kan overleve en tur fra møre og romsdal til hedmark?

Kommer an på hvor "ødelagt" den er.....

og kjører du så langt tror jeg du bare bør skaffe deg en ekstra motor....

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by smiletrynet

Råden er det staget som kobler stempelet fast i veiva.

Bytte av råder er ganske komplisert hvis du aldri har hatt opp/skrudd på en motor før. Var jeg deg, hadde jeg ikke kjøpt denne bilen.

Det er da ikke SÅ komplisert, om han bare har et pipenøkkelsett og kan skru ut noen skruer så er det ordna :)

Men du må jo enten få bilen opp eller motoren ut, og da tar det fort litt TID, men det er ikke så komplisert. Jeg har greid det, da kan nesten alle greie det. ;)

Få tak i en Haynes bok til bilen, det er bra bok.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir mer krøll en reparasjon her ja.. jeg veit godt hva en råde er...kanskje jeg skulle klart å få den ut men sammen igjen...ikke faen! :) kjøp no som går med en gang..ikke kjøp deg problemer når du ikke kan eller har go dtilgang på fagfolk!

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenkte jeg også på. Rådene er vel ikke det mest utsatte i motoren ettersom de blir dyttet ned og opp. Må isåffal være feiltenning på noen sylindre slik at den som ikke skulle tenne tente... men er det i det hele tatt mulig? Når sylinderen går ned så fylles den jo fortløpende med bensin og luft, right... men hvis den skulle tvinges ned så må det jo ha vært bensin i en sylinder på vei opp som evt. bare var kommet halvveis.... hørte jeg redline? :P

GTi er vel de bilene som er mest kjent for å bli horekjørt. Samtlige venner og familiemedlemmer prøver å stoppe meg fra å kjøpe denne bilen, men jeg klarer det ikke... det er som å se en nydelig kvinne med en kjønnssykdom.. du vet du ikke burde og alle sier at du ikke må, men du bare klarer ikke å holde fingra fra fatet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenkte jeg også på. Rådene er vel ikke det mest utsatte i motoren ettersom de blir dyttet ned og opp. Må isåffal være feiltenning på noen sylindre slik at den som ikke skulle tenne tente... men er det i det hele tatt mulig? Når sylinderen går ned så fylles den jo fortløpende med bensin og luft, right... men hvis den skulle tvinges ned så må det jo ha vært bensin i en sylinder på vei opp som evt. bare var kommet halvveis.... hørte jeg redline? :P

Du mener vel når stemplet går ned.. sylinderan står nokså stille.

Men over til problemet, tipper det er rådelagerene som er gåen og kansje veiva også..

Så det billigste er nok å bytte motor..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tilbud på motor til 3k hos en høgger i Sunnfjord. Skal prøve å prute bilen ned til 6-7000. Motoren hos høggeren er da en vanlig GA16DE eller en E16i ... Går det ann å bruke rådene og evt. andre ødelagte ting på den andre motoren? Hva er egentlig forskjellen? Hvilke deler må være intakte for at motoren skal ha det samme effektnivået?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tilbud på motor til 3k hos en høgger i Sunnfjord. Skal prøve å prute bilen ned til 6-7000. Motoren hos høggeren er da en vanlig GA16DE eller en E16i ... Går det ann å bruke rådene og evt. andre ødelagte ting på den andre motoren? Hva er egentlig forskjellen? Hvilke deler må være intakte for at motoren skal ha det samme effektnivået?

Der er jeg blank vet ikke hva som passer overens i en nissan motor, men er bare og lage en Topic om det..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GTi er vel de bilene som er mest kjent for å bli horekjørt. Samtlige venner og familiemedlemmer prøver å stoppe meg fra å kjøpe denne bilen, men jeg klarer det ikke... det er som å se en nydelig kvinne med en kjønnssykdom.. du vet du ikke burde og alle sier at du ikke må, men du bare klarer ikke å holde fingra fra fatet...

No offence, men du har virkelig ikke peiling på bilmotor... ;) Rådene er faktisk ganske utsatt ja, med tanke på at de i løpet av en omdreining skal: akselerere, stoppe opp, snu, og akselerere, stoppe opp og snu igjen... Ved 8000 O/min skjer alt dette 133!! ganger pr. sekund:)

Da skjønner man kanskje at man må ha litt peiling når man driver å mekker på dette... Og det heter ikke "drivsveiv", men veivaksling:D

Hvis du kjøper denne bilen, så få tak i en annen motor å sett rett i. Det er sikkert mer enn nok lærdom på en gang å bytte motor, om ikke du skal åpne den også...:D

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider