Gå til innhold

Skifte av råde(r?)

Ranger emnet

Mentos

Anbefalte innlegg

Originally posted by arildh

No offence, men du bør kanskje kjøpe deg en bil du ikke trenger å skru på hvis du ikke vet hva en råde er.

Se 'Connection rod' på denne siden: http://auto.howstuffworks.com/engine7.htm

Den bilen lukter bais spør du meg. Du kommer neppe til å spare penger om du ikke er hobbymakaniker og har tilgang på verksted, for det trenger du fort når du må ut med motoren, stempler, veiv osv.

En bedre løsning må være å kjøpe en ny motor å sette inn.

Hvis en råde er gåen kan det fort være mye annet som må skiftes også.

Hallooo.. gutten har lyst til å lære å skru, jo. hvis han får det til, får han en småartig bil, hvis han ikke får det til, så har han sikkert lært masse, og kan heller få tak i en brukt motor for å dytte inn.

Syns han skulle prøve å prute den litt ned i pris og go for it. Det blir sikkert ikke gratis å overhale, så det kan nok være lurt å sjekke priser først.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hehe, vet faktisk ganske mye om hvordan det funker, men er kanskje litt dårlig til å ordlegge meg :)

Mitt poeng var at rådene bare dyttet og jeg synes ikke det virker som om de har den værste jobben i motoren. Men det er bare en teori :) (ved nærmere ettertanke så er jeg enig i at de gjengene kanskje har en rimelig kjip jobb)

Gleder meg til å utforske motoren nærmere, har allerede funnet et verksted der jeg kan løfte ut og løfte inn motoren. Er sikkert noe verktøy der jeg kan bruke. Frykter at jeg får mange flere "no offence" fra de som driver der men det får da gå :P

Om 10 minutter skal jeg ringe på bilen.

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

No offence, men du har virkelig ikke peiling på bilmotor... ;) Rådene er faktisk ganske utsatt ja, med tanke på at de i løpet av en omdreining skal: akselerere, stoppe opp, snu, og akselerere, stoppe opp og snu igjen... Ved 8000 O/min skjer alt dette 133!! ganger pr. sekund:)

Da skjønner man kanskje at man må ha litt peiling når man driver å mekker på dette... Og det heter ikke "drivsveiv", men veivaksling:D

Hvis du kjøper denne bilen, så få tak i en annen motor å sett rett i. Det er sikkert mer enn nok lærdom på en gang å bytte motor, om ikke du skal åpne den også...:D

Hvorfor det? Hva kan vel være bedre lærdom enn å pelle fra hverandre og sette sammen igjen en motor? enten funker det, eller så går det til helvete, og da har han reservemotor til 3000 i bakhånd..

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No offence, men du har virkelig ikke peiling på bilmotor... ;) Rådene er faktisk ganske utsatt ja, med tanke på at de i løpet av en omdreining skal: akselerere, stoppe opp, snu, og akselerere, stoppe opp og snu igjen... Ved 8000 O/min skjer alt dette 133!! ganger pr. sekund:)

Da skjønner man kanskje at man må ha litt peiling når man driver å mekker på dette... Og det heter ikke "drivsveiv", men veivaksling:D

Hvis du kjøper denne bilen, så få tak i en annen motor å sett rett i. Det er sikkert mer enn nok lærdom på en gang å bytte motor, om ikke du skal åpne den også...:D

Ja men har du noen ganger hørt om en motor som har en defekt råde som enda går???

Men tilbake til bilen, kjøp den, bytt motor, så kan du bruke bilen mens du plukker på den gamlemotoren..;)

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indeed ppl, tror dette kommer til å gå bra! Ringte nå, har noen bekymringer tho; Rust på A stolper og kanaler - ikke så uvanlig, men de var visst blitt sveiset på et verksted. Sikkert "kamerat" jobb, men spørs om det går gjennom EU kontrollen. Skal prøve å få med meg en kamerat som jobber som mekaniker og se på den, men den rusta var leit å høre om...

Motoren gikk visst, men får vel låne en bilhenger fra shell for å frakte den vel. Prøve å ta så godt vare på motoren som mulig så jeg kan prøve å overhale den og få ordentlig GTi istedenfor GTi wannabe :) Hvor mye koster det å leie en bilhenger i 1-2 dager? Jeg bor i kongsvinger og turen til møre & romsdal tar ca. 6 timer en vei. (er på jobb nå, derfor jeg ikke spurter ned på shell for å spørre ;) )

Takk for tilliten folks... Dette går nok bra! Kan bli et gøyalt lite prosjekt denne.

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

tviler da sterkt på at det er rådene som er gåen,jeg ville mye heller tippet rådelagrene.Og da er det jo en "grei" jobb,men prøv å spør han hvorfor han tror det er rådene.Hvilke lyder er det osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, om du plukker fra hverandre og skrur sammen igjen så er det jo ikke så mye GÆRENT du kan gjøre forsåvidt. Så det er ikke noe særlig big deal, og om du støter på problemer er det massevis av hyggelige og snille personer her på forumet som hjelper til om det er noe du lurer på.

Bare bruk litt tid så ordner alt seg. :)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr.X

Ja men har du noen ganger hørt om en motor som har en defekt råde som enda går???

Jepp, ikke bare hørt om, men vært ute for selv mange ganger! En defekt råde begynner vanligvis med rådebank, som følge av overvarving. Hvis man peller fra hverandre med en gang man hører bankingen kan det være nok å bare bytte rådelager, så er det godt som nytt igjen. Men som oftest blir motoren kjørt for lenge med rådebank, noe som fører til at hullet i råden blir ovalt eller eggeformet... Da har man en defekt råde, selv om motoren går på et vis...

Et annet fenomen er at en råde kan brekke (tretthetsbrudd). Dette gjør vanligvis stor skade innvendig i motoren, og er skjelden lønnsomt å reparere i det hele tatt...

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

Hvorfor det? Hva kan vel være bedre lærdom enn å pelle fra hverandre og sette sammen igjen en motor? enten funker det, eller så går det til helvete, og da har han reservemotor til 3000 i bakhånd..

Poenget mitt var at hvis man ikke har peiling på bil, er ikke rådebytte det enkleste å begynne med. Jobben krever masse måleutstyr, spesialverktøy osv... Bare å bytte en motor er omfattende hvis man ikke har noe erfaring. Min mening er at det i mange tilfeller er bedre å kjøpe en bil som funker, for så å lære om bil sakte, enn å kjøpe et prosjekt som kanskje ikke blir noe av i det hele tatt...

Men for all del, det var ikke meningen å ta motet fra den som vil prøve seg... Bare husk at det ofte blir mye mer jobb enn man hadde tenkt seg:D

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ikke bare hørt om, men vært ute for selv mange ganger! En defekt råde begynner vanligvis med rådebank, som følge av overvarving. Hvis man peller fra hverandre med en gang man hører bankingen kan det være nok å bare bytte rådelager, så er det godt som nytt igjen. Men som oftest blir motoren kjørt for lenge med rådebank, noe som fører til at hullet i råden blir ovalt eller eggeformet... Da har man en defekt råde, selv om motoren går på et vis...

Et annet fenomen er at en råde kan brekke (tretthetsbrudd). Dette gjør vanligvis stor skade innvendig i motoren, og er skjelden lønnsomt å reparere i det hele tatt...

true! hadde et tilfelle her for ikke lenge sia på en ford orion hvor råden knakk ;) hull i blokka og greier! va jæævla arti!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mentos

måleverktøy? spesialutstyr? would you care to elaborate? (ps. håper jeg ikke gir uttrykk for at jeg tror dette er fikset på en kveld ;) )

veit ikke åssn d er me den sunnyen men kan jo hende det ikke bare er rådene\rådelager som e gåen!

kjøp ny motor og mekk på den gamle og får du den i orden så selg den!

PRUT på biln!

Lenke til kommentar
Del på andre sider