Gå til innhold

Skifte av råde(r?)

Ranger emnet

Mentos

Anbefalte innlegg

• Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Mentos

måleverktøy? spesialutstyr? would you care to elaborate? (ps. håper jeg ikke gir uttrykk for at jeg tror dette er fikset på en kveld ;) )

Du vil trenge både innvendig og utvendig micrometer, måletråd som du legger mellom lager og aksling for å sjekke klaring, momentnøkkler, stempelring-kompressor, hydraulisk presse, motorbukk...

Dette var bare det jeg kom på med en gang... i tillegg kommer alt det uforutsette som bruker å dukke opp når man mekker:)

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virkelig? Kan jeg ikke bare ta noen råder fra en annen maken motor?

Du kan jo det, men hvordan vet du at de ikke er like ille som de gamle...? Hvis man først legger ned såpass mye arbeid i en motor vil man jo helst slippe å rive den igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tilbud på motor til 3k hos en høgger i Sunnfjord. Skal prøve å prute bilen ned til 6-7000. Motoren hos høggeren er da en vanlig GA16DE eller en E16i ... Går det ann å bruke rådene og evt. andre ødelagte ting på den andre motoren? Hva er egentlig forskjellen? Hvilke deler må være intakte for at motoren skal ha det samme effektnivået?

hei! Ikke gå for de to. Den som står i bilen din er en CA16DE.

Samme blokk som står i en 200sx s13, men mindre volum og uten turbo. Vedder den ødelagte T2 snurren min på at du får en CA18DET inn i motorrommet ditt, så hvorfor ikke ta en slik mens du holder på.

I værste fall er det svinghjulet som ikke matcher (12 bolter på CA18DET og CA18DE, 8 på CA20E og CA18ET)...

_tror_ motorfester skal passe, har ikke prints av CA16 blokka, men kan se om jeg finner noe... har den de samme 'mountingene' som resten av CA blokkene (18 og 20), så skal det ikke være noe problem å få en 200sx motor inn i sunnyen din; altså, du får light versjon av sunny gti-r ;)

og off the record; jeg visste ikke hva en ECU var før jeg tok et komplett motorbytte på bilen min og fiffa opp mye, så klarer jeg det så må alle klare det :)

tror du må regne med å gi mer for en CA18DET enn hva du evt. må gi for denne sunnyen, men da kan du jo alltids si at du har mer motor enn bil ;)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah, jeg VENTET på deg Hawkon :D

Har søkt godt på bildeler men klarer ikke å finne en CA motor, i tillegg så er det den ekstra prisen. Du vet ikke om en høgger som har motor til en vraka 200sx?

Men stod det ikke en maken motor i en type bluebird? Prøvde å se litt rundt på mekonomen.no's motoroversikt, men fant ingen:(

Derfor tenkte jeg jeg skulle svippe inn en mindre blokk og bare være GTI wannabe til jeg fant en bra nok motor. Men såklart, kjipt å kjøre med mindre hk enn det man egentlig skal...

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah, jeg VENTET på deg Hawkon :D

Har søkt godt på bildeler men klarer ikke å finne en CA motor, i tillegg så er det den ekstra prisen. Du vet ikke om en høgger som har motor til en vraka 200sx?

Men stod det ikke en maken motor i en type bluebird? Prøvde å se litt rundt på mekonomen.no's motoroversikt, men fant ingen:(

Derfor tenkte jeg jeg skulle svippe inn en mindre blokk og bare være GTI wannabe til jeg fant en bra nok motor. Men såklart, kjipt å kjøre med mindre hk enn det man egentlig skal...

hør litt mer i 'undergrunnen' enn det du ser på mekonomen, autodb osv.. sjekk gjerne med bjornstadbil.no (holder til på fannrem (ved orkanger), sør-trøndelag). De hadde iallefall ett par stående tidligere. både jeg og Jorgen her på forumet sjekka en motor de hadde men de skulle vel ha 9-10k for en komplett motor som hadde gått ~145k. Ta også en titt på http://www.200sx-ogn.org (200sx owners group norway), kan gjerne være noen som har en brukt CA18DET til salgs der.

Ellers kan du jo søke etter CA18DE (sunny 1.8 GTI 16v) eller CA18ET (bluebird turbo). Forskjellen er twincam på sunny motoren og turbo på bluebird. effekten skiller 10-20 hester eller noe sånt i turbomotorens favør, altså ikke store forskjellen. Men skal du først bygge om og har mye tid, så gjør det skikkelig.

Vil du fikle mye selv så har jeg en CA20S stående i deler. 2 liter med forgasser. går dårlig, men noe å leke med :)

Har forresten Haynes bok til U11 bluebird som inkluderer skikkelige beskrivelser over CA18 og CA20 blokkene. Så si gjerne ifra om du lurer på noe spesifikt så kan jeg slå opp.

Ellers så jeg en SR16VE til salgs i statene på Ebay til ~$1500, men da snakker vi noe helt annet igjen :)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Haien

åååh herre! GIRKASSE!!! passe sx motorn rett på liksom! lag no ikke så alt førr mye jobb tell karn! han ska jo liksom lær seg å skru ikke bynn me motorkonvertering!!!!

erf, sa ikke at den passa rett på da det kan være komplikasjoner. Jeg hadde planer om å legge en CA18DET inn i bilen istedet, men gikk for å bygge opp eksisterende til slutt (CA18ET).

glemte også at den eksisterende girkassa til CA16DE mest sansynlig ikke passer på en 1.8 liter, men det finnes vel haugevis av CA18/CA20 FWD kasser rundt om kring. (CA20 og CA18 sine passer om hverandre, men bluebird turbo sin kasse er vel sterkere enn de andre, så se etter en fra en CA18DE eller CA18ET kasse hvis du skal lete). Finner du ikke noe, så har jeg (som nevnt i forrige post) en fwd kasse til en 2-liter carb stående. Denne har helt andre spesifikasjoner enn turbokassa, men gear ratios og diverse er nesten identiske.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

Du vil trenge både innvendig og utvendig micrometer, måletråd som du legger mellom lager og aksling for å sjekke klaring, momentnøkkler, stempelring-kompressor, hydraulisk presse, motorbukk...

Dette var bare det jeg kom på med en gang... i tillegg kommer alt det uforutsette som bruker å dukke opp når man mekker:)

Alt dette er jo utstyr man får kjøpt hvor som helst...

Men tør jeg spørre hva man trenger hydraulisk presse til??

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

Alt dette er jo utstyr man får kjøpt hvor som helst...

Men tør jeg spørre hva man trenger hydraulisk presse til??

Selvsagt kan man kjøpe dette, men hvis man vil ha noe som er hakket over Biltemakvalitet koster det langt mer enn bilen det er snakk om...:D

Pressa trenger du for å montere lagerene i lagerbukkene skikkelig, for ikke å snakke om når stemplene skal ned i sylindrene igjen...:rolleyes:

Ellers kan den være grei å ha for å få ut / inn kryssboltene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider