Gå til innhold

Skifte av råde(r?)

Ranger emnet

Mentos

Anbefalte innlegg

Originally posted by Hawkon

kan skaffe chrome-moly alloy råder til 2200,- per stykk eller titanråder til 5300,- per stykk :)

tror sistnevnte er litt drastisk om du ikke bygger en motor som skal tåle 10k rpm

Sinnsykt.. Har ikke tenkt å lage beist utav denne motoren, men tror jeg kun trenger en råde. 2200 høres bra ut. Men en ting jeg har tenkt litt på. Har studert motorer litt i det siste, og jeg _tror_ at CA16DE og CA16DS motoren er nøyaktig den samme motoren med forskjellig topp... Tror du det hadde gått ann å bare sette toppen fra en CA16DE på CA16DS motoren og få like mye effekt?

Originally posted by arildh

Hva med å være litt lur og kjøp denne i stedet: http://www1.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=477421

Da sparer du minst 5 K, får en nyere bil osv..

Har sett på den ja, var en ganske høy pris på den egentlig, men hvis den er i perfekt stand so much the better. Men har ikke råd til å kjøpe den nå. Når jeg begynner å vurdere biler i 20000+ klassen så finner jeg meg en N14 tror jeg. :)

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Mentos

Sinnsykt.. Har ikke tenkt å lage beist utav denne motoren, men tror jeg kun trenger en råde. 2200 høres bra ut. Men en ting jeg har tenkt litt på. Har studert motorer litt i det siste, og jeg _tror_ at CA16DE og CA16DS motoren er nøyaktig den samme motoren med forskjellig topp... Tror du det hadde gått ann å bare sette toppen fra en CA16DE på CA16DS motoren og få like mye effekt?

De er vel prikk like.. toppene også, men med forgasser på den ene selvsagt.

Kan aldri tenke meg at nissan gidda å lage to forskjellige sett med råder/stempler til forgasser og innsprut.

Klarer ikke å skaffe èn råde, men sett... blir vel forskjell på tyngde i motor også om du har 3 originale og en chrome-moly råde.. bytt alle, så er det ivertfall ikke rådene som går neste gang :)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsak spørsmål men; går det ann å bruke forgasseren fra DE motoren på DS motoren? Hører også om noe som heter Weber konversion som visstnok skal fungere som forgasser (carburator), har jeg tatt helt feil her (som vanlig) eller er det noe som er aktuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på den ja, var en ganske høy pris på den egentlig, men hvis den er i perfekt stand so much the better. Men har ikke råd til å kjøpe den nå. Når jeg begynner å vurdere biler i 20000+ klassen så finner jeg meg en N14 tror jeg. :)

Ja men denne bilen havner nok over 20.000.- før du er ferdig med den..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsak spørsmål men; går det ann å bruke forgasseren fra DE motoren på DS motoren? Hører også om noe som heter Weber konversion som visstnok skal fungere som forgasser (carburator), har jeg tatt helt feil her (som vanlig) eller er det noe som er aktuelt?

DE er innspørytning, altså, du har dyser og et EFI (elektronisk fuel injection) system i forhold til DS som er en stor f*cker som blander alt i ett (vet ikke helt hvordan det funker jeg men :D)

innsprøytningsmotoren har uansett mye mer effekt enn forgasseren.

Slik jeg ser det, så skal det ikke være noe problem å plukke av innsugsmanifolden på den motoren du har nå, så setter du i den andre som har forgasser og plukker av innsugsmanifolden på den og setter insp. på den nye motoren. Kan godt hende du må bytte på fordelerlokket også.. (vet ikke om CA16DE har banke og tenningsensorer)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om CA16DE motoren har 12 ventiler eller 16 ventiler?

Btw. Kjøpte bilen idag, 5k. Følger med alarm, cd spiller og alu felger så synes det er verdt det jeg. Motorbyttet tar jeg med et smil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om CA16DE motoren har 12 ventiler eller 16 ventiler?

Btw. Kjøpte bilen idag, 5k. Følger med alarm, cd spiller og alu felger så synes det er verdt det jeg. Motorbyttet tar jeg med et smil.

Har du sjekket innerskjermer bak for rust???

Vi hadde inne 4 stk. sunny i dem siste ukan som fikk kjøre forbud for dette..:eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører mange her snakker om at det bare er å bytte råden. Vill tro det er med små som med store motorer at veiva også må slipes pga den store belastningen med at råden er "løs". Har selv hatt råderbank i en motor, måtte slipe veiven å sette inn ny råde.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by T/A 455

Hører mange her snakker om at det bare er å bytte råden. Vill tro det er med små som med store motorer at veiva også må slipes pga den store belastningen med at råden er "løs". Har selv hatt råderbank i en motor, måtte slipe veiven å sette inn ny råde.

Ja må nok vente seg, alle leger, råde, veiv kansje stempel også + at han får håpe at den ikke er så allfor mye rust på den..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama har en Sunny som denna her og den ruster som fan... Sjekk etter rusthøl langt oppe i innerskjermene bak, nesten helt oppe i støtdemper festet. Er skikkelig dritt å få sveisa oppi der- regn med MYE sveisesprut i hår/på skuldre..:mad:

Ellers ruster de greit bak støtfangeren bak også spes i festene.

LYkke til.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare så at ved å kjøpe den bilen du har tenkt på om det var en 16v Twincam så bør du ha god tid og godt med penger.

Kamerat av meg pusset en slik en opp. De er sykt spesielle. de bruker 4 coil'er, en helvetes elektronikk og det er nesten ikke plass til å jobb i motorrommet.

Ikke nok med det, dempere o.l. er speseillt alt sammen så her må det nesten bare kjøpes nytt og i værstefall orginalt.

Kameraten min skal selge sin nå, den er rimlig lik denne : http://www1.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=477421 men er nylakkert. Husker ikke pris eller noe.

Men kan si at du har et kostbart prosjekt forran deg dersom du må begynne på elektronikken.

PS:

De er et helvete å bygge anlegg i, den klarte ikke å drive 3 typer spillere og brannt en forsterker. Gudene må vite hvorfor. Eneste den likte var Panasonic.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. rust så var den visst sveiset for 8k worth, så skulle visst være bra, men han vil ikke snakke så mye om det... lover dårlig.. Har trukket meg litt fra kjøpsløftet til selgeren etter at han sa at han ville ha anlegget selv - vet at sunnyer er litt "selektive" med anlegg ja... litt mye "slurve"-spenning i bilen ;)

Har ikke fullført handelen enda; han skøyt inn for litt siden at han ville beholde anlegget selv. Familien hadde N14 før og jeg kjørte _en del_ turer fram og tilbake til div. forretninger for å bytte anlegg. Til slutt satte jeg inn en 20 år gammel kasettspiller fra en Cherry morfaren min hadde liggende. Da funka det :rolleyes: Er liksom utstyret jeg betaler for på denne bilen.

Så spørs om jeg gidder og betale 5k for bilen, 2k for krana, 0,5k for hengeren, 3k for motoren og 2k for anlegg...

Hm.. kan kjøpe tilbake den gamle motoren fra N14'en min for 3,5+moms... fristende men alt for dyrt :( Men godt å vite at den er der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wabby

Vil bare så at ved å kjøpe den bilen du har tenkt på om det var en 16v Twincam så bør du ha god tid og godt med penger.

Kamerat av meg pusset en slik en opp. De er sykt spesielle. de bruker 4 coil'er, en helvetes elektronikk og det er nesten ikke plass til å jobb i motorrommet.

Ikke nok med det, dempere o.l. er speseillt alt sammen så her må det nesten bare kjøpes nytt og i værstefall orginalt.

Vennligst spesifiser litt?

CA med 4 coiler? Jeg har sett CA20E med twinspark, altså 2 fordelere, det er vel det nærmeste man kommer.

Forskjellen på 16v'n i sunny gti og den i 200sx s13 er innmat i blokka og turbo. Aldri hørt om 4 coiler, da må det være noe hjemmesnekring på gang

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider