Gå til innhold

Turbo kovnertering på E36

Ranger emnet


Prodius

Anbefalte innlegg

Originally posted by Øyvind Ryeng

Altså, "turbokonvertering" og "økonomiproblemer" hører ikke hjemme i samme setning. Regn med cirka 30.000 kroner i kostnad hvis du gjør absolutt alt selv. Med nye råder og stempler spretter kostnaden fort opp mot 50.000 kroner.

 

Kan nok gjøres forsvarlig økonomisk, men da med lave effektuttak.

Hovedgevinsten blir da høyere dreimoment, som er kjært velkommen på lave turtall i en bmwsexer.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 20.000 kroner får man ingenting idag. Det dekker knapt nok Haltechen pluss mappinga. Så skal i tillegg hele motoren overhales før en begynner, blokka skal blueprintes, borres og hones, nye stempler, stempelringer, kryssbolter, råder og rådebolter, rammelagrene skal linjehones og nye lager skal inn, ny bensinpumpe og bensintrykksregulator skal monteres, og så må en selvfølgelig ha - en turbo, et grenrør, en downpipe og et komplett 3-tomsanlegg. Og toppen må også sees over, planslipes, ny toppakning kreves, nye toppbolter, alle klaringer skal sjekkes, nye ventiler, ventilstylinger og ventiltettinger må inn. Så må trykkrørene sveises og intercooler og eventuell vanninsprøytning monteres. Dertil trenger en også både olje og vann til turboen, samt oljeretur må sveises inn i blokka/bunnpanna etc. etc. etc. etc. Er sikkert en million ting jeg har glemt, men det er nok av saker og ting som må ombygges for å turbokonvertere en sugemotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

For 20.000 kroner får man ingenting idag. Det dekker knapt nok Haltechen pluss mappinga. Så skal i tillegg hele motoren overhales før en begynner, blokka skal blueprintes, borres og hones, nye stempler, stempelringer, kryssbolter, råder og rådebolter, rammelagrene skal linjehones og nye lager skal inn, ny bensinpumpe og bensintrykksregulator skal monteres, og så må en selvfølgelig ha - en turbo, et grenrør, en downpipe og et komplett 3-tomsanlegg. Og toppen må også sees over, planslipes, ny toppakning kreves, nye toppbolter, alle klaringer skal sjekkes, nye ventiler, ventilstylinger og ventiltettinger må inn. Så må trykkrørene sveises og intercooler og eventuell vanninsprøytning monteres. Dertil trenger en også både olje og vann til turboen, samt oljeretur må sveises inn i blokka/bunnpanna etc. etc. etc. etc. Er sikkert en million ting jeg har glemt, men det er nok av saker og ting som må ombygges for å turbokonvertere en sugemotor.

 

http://www.autopower.no/turbo/turbo.HTML

 

eat shit :)

 

dette kitet koster omlag 15000,-

plug n play som jeg kaller det.

da får man turbo.

 

men det du prater om er jo i en annen klasse, som sagt, kommer ann på hvor mye hester du vil dra ut av motoren. jo mer du vil ha, desto mer må man forandre på.

AC Schnitzer beyond the standard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by gEIRA

 

http://www.autopower.no/turbo/turbo.HTML

 

eat shit :)

 

dette kitet koster omlag 15000,-

plug n play som jeg kaller det.

da får man turbo.

 

men det du prater om er jo i en annen klasse, som sagt, kommer ann på hvor mye hester du vil dra ut av motoren. jo mer du vil ha, desto mer må man forandre på.

Får ikke åpnet den siden. Men ta og ro ned språkbruken; jeg gjør ikke ting halvveis, og når det gjelder turbo har man et fint lite katastrofeområde som kalles "tenningsbank" å forholde seg til - dette vil en helst slippe å oppleve, derfor Haltech, oppgradert bensinsystem og senket kompresjon.

 

Når det er sagt - det fins Honda B16A-motorer i USA som det er hentet ut 350 hester på hjula uten å engang røre toppdekslet (komp: 10,5:1), så det _er_ mulig, men avhengig av bensinsystem er det ikke alle som er like langlivede (les: hold tenningsbanken unna!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren til han som driver ESS Tuning leverer turbokit til BMW. Et komplett Turbokit til min gamle 320i skulle han ha 20800,- for. Dette inkluderte følgende:

 

Turbonetics T3 ink. W.G 9000,-

Turbonetics manifold 5000,-

Turbotrykks regulator 500,-

Bensintrykks regulator 1200,-

Trykkrør, slanger, klemmer 800,-

Downpipe 300,-

Div oljeslanger, returrør 1000,-

Sum 17800,-

Frontmontert intercooler 3000,-

Sum 20800,-

 

Så kommer arbeidet i tillegg hvis du skal sette det bort.. Så si 26-27.000 for hele driten. Lønner seg og bytte toppakninger osv da de kommer til å gå til helvette når man setter en turbo på en bmw.

Allroad 2.5TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår