Gå til innhold

Blå Leds

Ranger emnet


darkwih

Anbefalte innlegg

Originally posted by Mandel

de dyreste lyser forpult sterkt ja..

men de til 18.- lyser helt riktig

 

Hmm..og hvor mange slike trenger en? hehe.. må jeg lodde å slik styr i golfen min da?.. vært litt stilig med hvite skiver og blått lys :D

94' 306 XRdt

94' Vw Golf 1.6 SOLGT :/

82' Vw Golf I 1,5 (godkjent og solgt gett)

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt om dioder kan jeg nevne følgende:

-De aller fleste lysdioder har merkestrømmen sin ved cirka 20 mA.

-Hvis dioden blir meget godt kjølt kan det hende at den varer lengre ved høyere strømstyrker.

-En diode koblet i lederetning har ved sitt arbeidspunkt (20mA som regel) et visst spenningsfall over seg. For røde lydioder ligger dette på cirka 0,6-0,7 volt, og for blå kan det være helt opp mot 4 volt.

-I en tenkt situasjon har vi 4 dioder koblet i serie. Spenningsfallet over hver diode er 3,6 volt. Dette betyr i klartekst at disse fire diodene kan kobles direkte til +14.4 volt uten bruk av en motstand (de er motstander i seg selv; dette ser en på at det ligger spenning over de).

-I en annen tenkt situasjon skal vi drive en eneste lysdiode med 14,4 volt. Da trenger vi en motstand for å ikke brenne opp dioden (les: varmen tar knekken på den). Vi sier at spenningsfallet over dioden skal være 3,6 volt, og da må det naturligvis ligge (14,7-3,6) = 11,1 volt over motstanden. Så tar vi frem formelen R=U delt på I, med andre ord, motstand = Spenning delt på Strøm. Da finner vi følgende: U=11,1 og I= 0,02 (20 mA). Dette gir en resistansverdi på 555 ohm.

 

(GK Elekro og VK1 Elektronikk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Generelt om dioder kan jeg nevne følgende:

-De aller fleste lysdioder har merkestrømmen sin ved cirka 20 mA.

-Hvis dioden blir meget godt kjølt kan det hende at den varer lengre ved høyere strømstyrker.

-En diode koblet i lederetning har ved sitt arbeidspunkt (20mA som regel) et visst spenningsfall over seg. For røde lydioder ligger dette på cirka 0,6-0,7 volt, og for blå kan det være helt opp mot 4 volt.

-I en tenkt situasjon har vi 4 dioder koblet i serie. Spenningsfallet over hver diode er 3,6 volt. Dette betyr i klartekst at disse fire diodene kan kobles direkte til +14.4 volt uten bruk av en motstand (de er motstander i seg selv; dette ser en på at det ligger spenning over de).

-I en annen tenkt situasjon skal vi drive en eneste lysdiode med 14,4 volt. Da trenger vi en motstand for å ikke brenne opp dioden (les: varmen tar knekken på den). Vi sier at spenningsfallet over dioden skal være 3,6 volt, og da må det naturligvis ligge (14,7-3,6) = 11,1 volt over motstanden. Så tar vi frem formelen R=U delt på I, med andre ord, motstand = Spenning delt på Strøm. Da finner vi følgende: U=11,1 og I= 0,02 (20 mA). Dette gir en resistansverdi på 555 ohm.

 

(GK Elekro og VK1 Elektronikk).

 

er ikke så veldig kritisk å ha 100% rett motstand. sånn ca 500ohm går helt fint. led tåler ganske mye, må over 5v før de tar kvelden

- '01 SEAT Leon 4 20VT

X '96 VW Polo Colour Concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rfPolo

er ikke så veldig kritisk å ha 100% rett motstand. sånn ca 500ohm går helt fint. led tåler ganske mye, må over 5v før de tar kvelden

Poenget mitt var egentlig at det faktisk ikke er strømmen som tar knekken på lysdiodene, det er varmen (mao. intern effektutvikling). Kan en kjøle dioden godt er det sikkert mulig å kjøre 40 mA igjennom den gudvethvorlenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår