Gå til innhold

Extractor grenrør er det til turbo ?

Ranger emnet


cato69

Anbefalte innlegg

Vet egentlig ikke om jeg skal være enig i at det faktisk er noe som heter "extractorgrenrør". Et grenrør er et grenrør, men design (4-1, 4-2-1) er forskjellig, samme med innvendig tykkelse og lengde på runnerne.

 

Et grenrør er en kjempefordel på hvilken som helst bil som har et dårlig et fra før (les: original støypjernsklump). Den originale er som regel laget med tanke på kostnad og driftsikkerhet (les: sprekker ikke så lett).

 

Et godt aftermarkedgrenrør til en turbomotor vil gi mere effekt og moment over hele registeret, så dette er klart noe å satse på, istedenfor å bare "peise opp trykket". Det vil i de fleste tilfeller også begynne å snurre turboen raskere, pga. mindre tap i forhold til originalt.

 

Tommelfingerregelen sier at det skal være like lange primærrunnere på grenrøret, og lengde og innvendig diameter burde avstemmes ettersom hvor stor motoren er, og hvor en vil ha mest moment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på denne = Extracktorgrenrör 528 o 535 E28 Passar nog även 535 E34! Pris 1500:-

Bare lurte på om turbo kunne monteres på denne ?

81 Bmw M535 Turbo

87 Bmw 518

xxxxxxxxxx Skrota \ Solgt xxxxxxxxx

94 Ford mondeo Sedan 2.0L 16v Rs

65 Dodge Coronet 318

82 Honda Civic 1.3

91 Ford taurus

86 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Vet egentlig ikke om jeg skal være enig i at det faktisk er noe som heter "extractorgrenrør". Et grenrør er et grenrør, men design (4-1, 4-2-1) er forskjellig, samme med innvendig tykkelse og lengde på runnerne.

 

 

Et extractorgrenrør er, i motsetning til et "vanlig" grenrør, et grenrør der alle primærrør nødvendigvis er like lange:)

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

Et extractorgrenrør er, i motsetning til et "vanlig" grenrør, et grenrør der alle primærrør nødvendigvis er like lange:)

Når jeg snakker om grenrør for ettermarkedet tar jeg som en selvfølge at alle primærrunnerne er på en prikk like lange. Det blir liksom litt bakvendt å slippe et uperfekt grenrør ut på markedet, når en tross alt har brukt tid og penger på å utvikle et til den aktuelle bilen/motoren til å begynne med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Når jeg snakker om grenrør for ettermarkedet tar jeg som en selvfølge at alle primærrunnerne er på en prikk like lange. Det blir liksom litt bakvendt å slippe et uperfekt grenrør ut på markedet, når en tross alt har brukt tid og penger på å utvikle et til den aktuelle bilen/motoren til å begynne med...

 

Det burde vel gjerne være slik ja, men det er kanskje ikke plass til dette på alle biltyper... ellers skal det jo sies at det ikke har all verdens betydning heller, for de fleste av oss vertfall.:)

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

Det burde vel gjerne være slik ja, men det er kanskje ikke plass til dette på alle biltyper... ellers skal det jo sies at det ikke har all verdens betydning heller, for de fleste av oss vertfall.:)

Sant, sant. Men jeg personlig liker tanken på at ting i maskinen fungerer 100% optimalt, og perfekt i samspill med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cato69

Er på utkikk etter et Turbo Grenrør til Bmw E28 528i 85modell

Mulig å bruke omsveiset turbodieselmanifoild, kanskje? Å sveise et eget kan bli dyrt, men er som regel det beste mht. gassflow, respons og fysisk plassering av hardware i motorrommet.

 

Som hovedregel anbefales 321, 316 eventuelt 304 (alle er i rustfritt, men 321 er syrefast?). Pass bare på å bruke en tykk flens mot toppen, så en har litt å slipe på, da denne har en lei tendens til å slå seg på grunn av varmeutvikling under sveisinga. Aller helst burde denne være fra 12 til 15 millimeter tykk. Til rørene brukes sømløse ferdige rørbøyer som regel i tidligere nevnte materialer, og minimum 2,5 millimeters godstykkelse; relativ til vekt av turbo/wastegate og plassering av disse.

 

Resten av eksosen er "piece of cake" med raka 3-tomsrør hele veien; her gjelder regelen: "minst mulig motstand".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bruke denne da ?

 

BMW 745 Turbo,grenrör,wastegate,sprut och IC.

Turbo är lite glapp, resten som nytt.

 

Allt i original skick, styrboxar och allt till sprut.

 

Varför inte stoppa på dessa grejer på din sug M30 motor och få turbo ?

Vilket borde ge minst 250+ vid 0,3 bar

 

Pris: 5000kr

81 Bmw M535 Turbo

87 Bmw 518

xxxxxxxxxx Skrota \ Solgt xxxxxxxxx

94 Ford mondeo Sedan 2.0L 16v Rs

65 Dodge Coronet 318

82 Honda Civic 1.3

91 Ford taurus

86 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

raka 3-tomsrør hele veien; her gjelder regelen: "minst mulig motstand". [/b]

HE HE:D :D

81 Bmw M535 Turbo

87 Bmw 518

xxxxxxxxxx Skrota \ Solgt xxxxxxxxx

94 Ford mondeo Sedan 2.0L 16v Rs

65 Dodge Coronet 318

82 Honda Civic 1.3

91 Ford taurus

86 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cato69

Kan jeg bruke denne da ?

 

BMW 745 Turbo,grenrör,wastegate,sprut och IC.

Turbo är lite glapp, resten som nytt.

 

Allt i original skick, styrboxar och allt till sprut.

 

Varför inte stoppa på dessa grejer på din sug M30 motor och få turbo ?

Vilket borde ge minst 250+ vid 0,3 bar

 

Pris: 5000kr

 

Ja den kan du bruke, men det kan være at du må massere innerskjermen litt for å få plass til turboen.

 

Manifold fra diesel passer ikke, da dieselmotorene er basert på M20 og M50/52, mens din er en M30.

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår