Gå til innhold

Forgasser eller innsprut til turbo ascona?

Ranger emnet

Gulenpower

Anbefalte innlegg

med en vanlig forgasser må turboen suge luft og bensin gjennom forgasseren og inn, hvorfor vet jeg ikke... det er vel sikkert pg.a. at en vanlig forgasser ikke klarer og presse på så mye bensin ut som turboen gir luft...

"Gott schuf Adam, und Adam den Opel"

-79 Opel Ascona 2,2i TIL SALGS!

-00 Yamaha XVS 125 TIL SALGS!

-79 Opel Kadett C City 1,2N

-95 Opel Vectra 2,0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en vanlig gasser vil ikke gi noe bensin hvis du setter den etter turbo, for den er laga slik at motor ska suge så leverer den bensin, derfor setter man den på turboens suge side.

ska du bruke injection bruker du enten det orginale sprutet med tillegssprut eller et datasprut, men det orginale til 2.0E cih holder vel til rundt 180-190hk, men litt små mods ;)

jeg har åsså vært borti 142 med en dobbel weber før turbo, blei kjøpt hos gik turbo en gang i værden tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forgassar før turbo altså.... blir litt løye det. kor skal då intercooleren stå ? før forgassaren ? men burde ikkje intercooleren ha kjølt ned lufta etter turboen ? det går jo ikkje då visst både bensinen og lufta skal gå gjennom turboen.

men kva er ein trykkforgasser ???

og kva er den sterkaste 4 sylindra blokka til opel ? visst eg nok skal bygge turbo i asconaen. kor mykje vil då 2.0n motoren min tåle med 2.4 topp og dobbel 48 delorto forgasser (f.eks. eller må eg ha ein større?). La oss sei eg har t3 turbo, smidde stempel og kva anna treng eg ? oljekjøler ? turboen er oljeavkjølt. vil det bli ein merkbar forbedring i effekten (kan eg hente ut meir ? ) visst eg f.eks. bora opp blokka til 2.1 liter eller noke sånt ?

masse spørsmål dette, håper noken kan hjelpe.

Opel Ascona C 1.8i - 1987

Ford Sierra 2.0i s - 1986

Opel Ascona B 2.0N - 1978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bruker ikke intercooler når du har gasser forran turbo'n, og jo bensin og luft går igjennom turbo.

2.4l blokka fra omega er den sterkeste blokka når det gjelder cih motorer.

den gammle 2.0n din rører du ikke bunden på, monter turbo, så monterer du vacumklokke på fordeleren fra saab 900 turbo(dobbelt virkende) så setter du på innsprut, og en liten intercooler, hvis du skal ha gasser dropper du cooleren og setter den før turboen, kjør pent lade trykk.

les litt på http://www.opeltuners.com og http://www.teamcyclone.no/

ska du bygge en seriøs motor går du for en 2.4l med smidde lavkomp stempler, andre råder, underspyling, datasprut, porta/overhala topp, osv osv osv osv... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk takk !!

begynner i det små først. "seriøs" motor tar vi seinare. må først lære korleis det virkar,

har faktisk saab turbo og intercooler. vacumklokke må skaffast ja. men kva gjer ei sånn ? men då drit eg i intercooleren, eller eg kan jo bygge om til innsprut visst ikkje det er alt for masse heft. vil ikkje det bli bedre med 2.4 topp ? store ventiler ? har hørt noke om at ventiltettningane på 2.0n tåle ikkje trykket når du sett på turboen.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bruke gasser så prøv og finn en trykkgasser, du finner den på f.eks. Volvo 240 Turbo... Kanskje også på 740 Turbo? Vet ikke prinsippet på en trykkgasser, men det er det sikkert noen andre som kan her...

2,4 toppen funker vel den, kanskje litt stor? Kommer vel ann på hvor mye du skal lade... Vet heller ikke noe om dårlige ventiltetninger på 2,0N...

Lykke til!

-95 Opel Vectra 2,0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ventiltetningene er vel de samme? bruk heller 2.2i topp, samma ventiler som er i 2.4 toppen(40/45), bare at det er bedre flow i den. du får oxo lavere komp med denne toppen.

740 har vel ikke gasser turbo? kommer bare med innsprut tror jeg.

neida er ikke no stress og montere innsprut, hvis du har alt du trenger da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ZombiE

med en vanlig forgasser må turboen suge luft og bensin gjennom forgasseren og inn, hvorfor vet jeg ikke... det er vel sikkert pg.a. at en vanlig forgasser ikke klarer og presse på så mye bensin ut som turboen gir luft...

men visst du skifter ut dysene i forgasseren ?? klarer den fortsatt ikkje å levere nok bensin ? du må altså ha forgasseren før turbo ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by joppa

en vanlig gasser vil ikke gi noe bensin hvis du setter den etter turbo, for den er laga slik at motor ska suge så leverer den bensin, derfor setter man den på turboens suge side.

;)

-95 Opel Vectra 2,0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se nå og sett turboen før gassern, kjør turbo trykk inn i flotør kamret også, så vil trykka utlinge værandre og bilen vil gå som et u vær, og har du lyst på en liten intercooler så ta kontak du kan få kjøpt en liten av meg.

oki har gått over til familie bil, S2 avant(5seter)

skjekk hjemme siden våres http://www.audi-racing.no

VW og Audi er bilene som er konge he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider