Gå til innhold

Sjekkpunkter ved bilkjøp A100..

Ranger emnet


Cozzie

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har planer om å kjøpe meg en Audi 100 C4 2.3E Quattro. Det jeg lurte på, er om det er noen spesielle sjekkpunkter man bør kontrollere nøye ved et slik bilkjøp..

 

Har sett det for meg at bremser, dempere/fjører, håndbrekket og bensinpumpe er noe som er kritiske på disse bilene? Noen flere sjekkpunkter man bør gå gjennom?

 

Hvordan kontrollerer man Quattrosystemet for slitasje? Dersom dette går til helvete er det vel ikke en tynn lommebok man må rive og rake i. Tips?

 

Hvor mye er en slik bil verd med en km-stand på under 200.000, sett at den er ganske strøken?

 

mvh Cozzie

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by one

Har du handlet eller?

 

Har ikke handlet enda nei. Står mellom en 2.3E Quattro eller en 2.8E ... får se hva man ender opp med.

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.3 er MYE mer driftssikker, dog ingen racer med quattro (eller uten for den saks skyld).

 

Er vel generell slitasje og ingen spesielle feil (som jeg vet om hvertfall). Evt ta ut bakblinklysene og kikk om tilstanden for rust. Rust kan også komme under plastgummi"skjørtene" nederst på dørene og taklukedreneringen går jo ut rett ovenfor nedre hengsel på disse bilene, der jeg har begynt å få litt nå. Bakdemperene er ofte punktert om de ikke er byttet innen rimelig tid (er de gamle så regn med at de er dårlig). Ellers holder femmeren utrolig bra. Høyre bakbrems ved bruk av handbrekket SPESIELT (er jo standard på ALLE VAG biler).

 

En slik en under 200kkm håper jeg er garantert om det er import, uansett lett å skru km sifrene på disse, under søk dette litt.

 

Er bilen DØNN strøken, og med quattro er vel rundt 75 akseptabelt, men 2.3E uten q er vel ned mot 50 om det er vettug forhandlig etc.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk når reg.reim og vannpumpe (Går på reima på Audi) ble skiftet sist. Det er stort sett 120' intervall på disse bilene.

 

Som ble nevnt over her er brekkmekanismen elendig på disse og ofte kaputt (dyrt å fikse om du ikke er handy)

 

Sliter bilen med å oppnå 90 grader på vannet er termostaten defekt. (Skjer på alle) Den koster en 100-lapp og er ganske grei å skifte på 2,3 literen (rekkefemmer), men på 2,8'n er dte et sant helvete. Der sitter den nemlig midt i blokka - BAK reg.reima og tar en god del timer å skifte.

 

Quattro drivverket er uten tvil det mest holdbare 4x4 systemet som ble laget på 80- og 90- tallet og det finnes massevis av brukte deler til fornuftige priser å oppdrive om noe først skulle skje.

 

Automatkassene på disse kan være "så som så" om det har vært slurvet med oljeskift på kassen.

 

C4 karosseriet er helgalvanisert så rust finnes ikke i om det ikke er utført dårlige skadereparasjoner en gang i tiden. I så tilfelle er det dører og bakluke som er mest utsatt for rust. Finnes vel knapt en eneste C4 avant uten rustflekker i bunn av bakluken...

 

Begge disse motorene er glade i bensin, og både 2,3 og 2,8 er fine motorer. Styr unna 2,6'n da den er relativt dvask uten at den bruker mindre suppe av den grunn.

 

På V-motorene (2,6, 2,8) er det ganske vanlig med "høyt" oljeforbruk. Dette er ikke ikke noe feil med motorene (i 99% av tilfellene). De er nemlig konstruert slik. Står i de originale instruksjonsbøkene at et forbruk på rundt 1 liter/1000 km er normalt.

 

Ellers så er det standardpunkter som er viktig å få status på, så du vet hva du kjøper. Bremser, eksos, foringer i understell og dempere.

 

:)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår