Skody Skrevet Juni 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2004 Jeg vet hva man får poeng for, og hvordan man oppnår dem, men jeg lurer på hva/hvordan dommeren skal vektlegge det han/hun ser og hører. Bl.a lyd, lukt, røyk, touching av ytterpunkt-apex-ytterpunkt, inngangshastighet, vinkel osv... (KONKURRANSEREGLEMENT §3.1.1, 3.1.2 & 3.1.3. ) Som et dårlig eksempel; Hvilke ting gjorde FSR riktig/mere av enn Øversveen?Jeg vet en del folk prater på dette. Jeg så på både fre/lør og synes FSR hadde et par meget bra pass, men var ikke jevnt over så god som Øversveen på de fem passene på lørdag, mens Øversveen gjorde det relativt jevnt og bra på alle... Kvaliken så jeg ikke på. PS!! Lurer på om Jørgen Skaug i den gule Stangen fikk 10.00 på røyk og lyd, og endel mindre på inngangsfart og presisjon?! ;) Hvilke av de fem passene blir grunnlag for bedømming? Alle? De to beste? Det beste? Håper på begrunnede svar. Og gjerne en referanse eller url til et dommerregelverk. c",) Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shakotan Skrevet Juni 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2004 Antar at jeg kanskje er den rette til å svare på dette ;) I utgangspunktet er det opptil hver enkelt dommer. Kriteriene som ligger i konkurranseregelverket tolkes av dommerene, som så git poeng utifra sin tolkning og kompetanse. I Japan og USA har de vært utrolig strenge på hvem som får dømme, og det er stort sett kun erfarne racerførere som får sitte i dommejuryen. I Norge er utvalget mindre, men vi har vært heldige å få med en av Norges mest erfarne bilsportsuttøvere som hoveddommer. Han heter Hilding Haustreis og er også godkjent dommer av NBF. Hilding er til tross for lang fartstid en av de mest ungdommelige bilsportsutøverene i landet, og har virkelig satt seg inn i hva drifting handler om. På Våler hadde han med seg lederen fra Racingseksjonen i NBF, Kjell Aaen, og Laila Tyskeberget som representerte arrangøren. Disse må så ta i bruk all sin erfaring for å lese hver enkelt utøvers kjøring og bedømme dette utifra de tre kriteriene som ligger i regelverket. Dommerene står også fritt til å ta hensyn til potensiale i deltakerenes biler etc. De tre tingene som det gis poeng på er: 1. Inngangshastighet og vinkel på sladden 2. Presisjon, flyt og idealspor 3. Presentasjon og show Så får å ta eksempelet ditt fra lørdag så må jeg først si at jeg er helt enig i at Øversveen var langt jevnere. Dog var det kun to av fem runder som var tellende, og det skilte kun to poeng etter at over 120 poeng var utdelt. Så det var ikke noen klar seier. Jeg snakket med dommerene etterpå, og ble fortalt at det jeg vant på var fart og presisjon på de to rundene som var bra. Jeg hadde høyere inngangshastighet og kjørte en raskere og tightere linje gjennom løypa. Men jeg fikk litt dårlig med poeng for showdelen :p Øyvind scoret bra på vinkel og presentasjon/show, men fikk trekk for litt dårlig linje. Han gikk langt ut og kjørte et mye lengre og langsommere spor enn meg. Dette var nok bevisst fra Øyvind sin side, men ingen av oss visste hva som ville gi best uttelling. Og det gjorde nok ikke dommerene heller. Det var tross alt første gangen vi brukte et slikt poengsystem. Forøvrig må jeg få unnskylde min ujevne kjøring med at bilen min spratt ut av første gir i samtlige runder, og at det var med nød og neppe jeg i det hele tatt klarte å få til en eneste runde bra. Så nå skal jeg ha ny girkasse. Og da må Øyvind må få seg håndbrekk for å henge med neste gang ;) Siter _________________ Fredrik Sørlie aka FSR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Juli 1, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2004 Tusen takk. Jeg fikk da svar på en del av det jeg lurte på. Godt å vite åffer og åssen det (ikke) skal gjøres ;) Så da går det mest på trynefaktor(show §3.1.3) og magefølelsen til den enkelte dommer? hehe... btw: Er TRD/Quaiffe-kassene drevet slik at du "må" bruke 1.gir? Og er utvekslinga slik at den egner seg til drift? Hva slags ratio har du i diffen din? Vet du hva merke LSDen din er? 1/2way? Jeg har ei (20spline?) T50 kasse til deg, men slik du kjører holder vel ikke den lenge... ? Ellers vet jeg av et par W50-kasser, men du skulle vel helst hatt ei W55-W59 kasse tenker jeg. De tåler 300hk/500nm+. Inkludert herjing ;) Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shakotan Skrevet Juli 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2004 Trynefaktor er nok ikke riktig, men det blir som i all annen sport der det gis stilpoeng. Dommerenes jobb er å gi så objektive vurderinger som mulig... Quaife girkassen som jeg har er drevet med tanke på en annen utveksling i bakakselen. Første giret er ganske langt, også kommer resten rimelig tett. Med 5.13 TRD utveksling gjorde den 160 på 9000rpm i femte gir. Da var første giret ok. Men 5.13 utvekslingen får for lite gods i tennene, tåler ikke denne type kjøring. Derfor måtte jeg bytte til 4.30. Da blir første giret alt for langt. Drar vel 80km/t eller noe på dette. Nå skal jeg heller prøve en helt orginal girkasse (som jeg ikke vet betegnelsen på). Ueo kjører med det på sin bil, og han har 50 hk mer enn meg. Så da bør det holde en stund. Jeg er vel såpass snill med bilen at det bør funke. Originally posted by Skody Tusen takk. Jeg fikk da svar på en del av det jeg lurte på. Godt å vite åffer og åssen det (ikke) skal gjøres ;) Så da går det mest på trynefaktor(show §3.1.3) og magefølelsen til den enkelte dommer? hehe... btw: Er TRD/Quaiffe-kassene drevet slik at du "må" bruke 1.gir? Og er utvekslinga slik at den egner seg til drift? Hva slags ratio har du i diffen din? Vet du hva merke LSDen din er? 1/2way? Jeg har ei (20spline?) T50 kasse til deg, men slik du kjører holder vel ikke den lenge... ? Ellers vet jeg av et par W50-kasser, men du skulle vel helst hatt ei W55-W59 kasse tenker jeg. De tåler 300hk/500nm+. Inkludert herjing ;) Siter _________________ Fredrik Sørlie aka FSR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Razer Skrevet Juli 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2004 Bror snill? Nå har jeg hørt det og... Mannen har kvesta girkasser på det meste jo :D:D Nei, han er vel grei... Står på Roskilde og koser meg jeg, dette er sjef!! Siter Martin Sørlie, 1985. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shakotan Skrevet Juli 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2004 Originally posted by Razer Bror snill? Nå har jeg hørt det og... Mannen har kvesta girkasser på det meste jo :D:D Nei, han er vel grei... Står på Roskilde og koser meg jeg, dette er sjef!! Er det nett der? Konge :D Kos deg! Og nei, jeg har ikke kvestet så mange kasser. Bare de som ikke var i orden i utgangspunktet. Jeg har alltid vært sistemann på slitne kasser :p Siter _________________ Fredrik Sørlie aka FSR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Razer Skrevet Juli 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 2, 2004 Her har de alt!! Bare å maile meg på underbuksejonas@hotmail.com hvis det er noe! Er på vei til Thomas Dybdahl nuh, så Joss Stone igår, og bittelitt Korn... idag blir det også Silver, N*E*R*D, The Hives, og mye ukjent.... Sneiks! *ps: Kor e Kari Bremnes? Kvifor har du'kje bart? Hva heter du på hotmail? og hvorfor sto jeg midt på plassen med en banan igår? Siter Martin Sørlie, 1985. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.