Gå til innhold

"Standard størrelse" dørhøyttaler?

Ranger emnet

Hot Rod

Anbefalte innlegg

Har kommet til dørene på hotrod prosjektet mitt, en 34 Ford Roadster.

Bilen skal utstyres med et ok lyd anlegg (ikke noe killer-greier). Dørene er svært tynne på slike gammelbiler, så den må modifiseres litt der høyttaleren skal festes. Siden det er svært tidlig i byggingen vil jeg ikke kjøpe høyttalere ennå. Kan jo ombestemme meg mange ganger ennå.

Dør-modifikasjonen ønsker jeg imidlertid å gjøre allerede fordi ytter- og innerdørskinn nå er tatt ifra hverandre ifm tilpasning av dørlås og vindusheiser. Passer derfor bra å fikse plass for høyttaler samtidig.

Finnes det en "standard størrelse" (åpning+festehuller) å anbefale? Hvor mye bør jeg gjøre plass for høyttaleren i dybde?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå aner jeg ikke hvor tykk døra er og areal på den, men hvis du kan prioritere såpass at du får plass til en 6,5" ca 165mm dørhøyttaler kan du velge og vrake i ALLE merker og prisklasser.

Du bør ta deg råd til en minstedybde på 6cm, gjerne 8cm uten at jeg har sjekket DAGENS modeller.Krav til bass har gjort innbygningsdybden større enn før i tia.

Avsporing: Selv har jeg en PPi Pro 12" som bygger 11-12cm bare! Mot 15-18cm ellers...

4"/10cm bør du styre unna pga liten effektivitet og bassmengde. 5"-5,5" er "greit nok", men 6,5" er ikke veldig mye større igjen, og gir mye mere "bang for buck" pga større areal og bassgjengivelse. Da klarer du deg i større grad uten egen sub også.

Hvordan er det rent fysisk å lage et sparkepanel/kickpanel? Gjerne i litt høyde over føttene så slipper du å tråkke på dem hele tiden...

c",)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er er 1934 Ford Roadster og der er det trangt om saligheten!

Høyttaleren må stå helt nede og fremst på døra. Der er det kun 3-4 cm tykt.

Grunnen til at den må stå akurat der er at det skal inn sidevinduer m/ el heiser som tar plass.

Derfor har hele tiden planen vært å bygge opp et lite panel som øker tykkelsen på døra akkurat der høyttaleren skal stå.

Men siden bilstereo ikke er det jeg har mest peil på ville det vært dumt å lage et fint panel som i ettertid viste seg å være 1 cm for tynt eller noe slikt.

Bilen er smal inni og jeg skal ha manuell gearkasse (= 3 pedaler) så benplassen blir heller ikke større enn den må være. Derfor gidder jeg ikke å slite med et høyttalerpanel som tar mer plass enn det må.

Kanskje jeg likevel skal kjøpe etpar høyttalere allerede nå for å få tilpasningen 100% ?

Er litt dumt det også. Regner med 3-4 år før bilen er på veien. Sikkert bedre høyttalere å få da?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ trangt ja. =)

Jeg ville gått og kjøpt et rimelig sett nå jeg. De gir masse lyd per krone. Kjøp et compo-sett(egen løs diskant og skikkelig delefilter). De behøver ikke koste mer enn 500,- for noe i mer enn grei kvalitet. Bruker du 1000-1500,- er du oppe på høy budsjettklasse. Å bruke mer er strengt tatt ikke nødvendig.

Si til de i butikken hvilke krav du har(lav byggedybde osv..) så kanskje de har noe som passer =) .Går du på Eltek i Oslo, http://www.dynabel.no har de HiFi til pølsepris. Ljudia har tidl. hatt endel av de samme merkevarene. Seas, Vifa, Scanspeak(dyrt), Peerless osv... Finnes også maaange mindre kjente billigmerker som leverer bang for buck, men spør om å få HØRE dem først.

Rent praktisk kan du gjøre som han fyren her: http://web.njit.edu/~cas1383/proj/main/ - Se om du kan bygge opp noe lignende i kap.1: Basic Fiberglassing eller kap.4: Kickpanels. Mye lavere vekt enn en massiv klump av spon/mdf. Ikke at han la sjela si i finish og praktisk plassering, men det gir deg en pekepinn om mulighetene :)

Grunnen til å ha en løs diskant er at du kan plassere den lengre opp(les: OVER spille-rett-i-leggen-nivå). Filteret skal være 2-veis, ikke 1-veis. Da får du god lyd :)

EDIT: Utviklinga på høyttalere går ikke såå fort. Det har skjedd mye siden 1980, men etter '95 har materialer og tech blitt så bra at selv billigelementene har bra kvalitet. Tror det dukke opp noe "nytt noe" skal du gjøre et dårlig kjøp nå.

Jeg har et Polk Audio EX-2 6,5" compo kjøpt 1998 for 2500,-. Det kan måle seg med billigserier til en 1000-1500,- i dag tenker jeg.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider