Gå til innhold

Bytte av diverse reimer.

Ranger emnet

mono

Anbefalte innlegg

vel i går prøvde jeg og bror min å bytte viftereima og vannpumpe reima? er ikke helt sikker på om den hører til vannpumpa, men er vertfall den som sitter rett til venstre for vifte reima når du ser oppi motor rommet.

vi jekka bilen opp, fjerna denne plastikk beskyttelsen, så ble vi sittende der som ett spørsmålstegn, hvordan i h...... løsner vi reimene?

vi prøvde å løsne på denne taggete bolten så sitter på en ramme og inntil ett av "tannhjulene" den som vannpumpe reima ligger rundt, du ser den viss du titter inn fra hjulbuen. men selv om denne regulerings bolten var løsnet helt så fikk vi ikke flyttet reimene en millimeter!

har noen detaljerte bilder av hva man skal løsne osv?

er veldig frustrerende, fordi på opelen til kameraten min brukte vi 5 min!

kanskje litt rotete forklart, og beklager at jeg ikke har bilder... *trøtt nå*

VW Volf Mk3

OEM+ <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

den justerings bolten, den er taggete, som går innpå en "ramme" med noen tagger, har forstått det slik at det er justeringsskruen, men dynamoen er jo festet med 4 bolter inn til motoren.

er det den bolten som går på tvers på oversiden av dynamoen?

VW Volf Mk3

OEM+ <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rairai

Skjønner du ikke hvordan du får køs dynamo så burde du kansje holde deg unna??

Låner bilde av mandel, du ser dynamon der, og på undersia av reima eller no er den skruen, løsne den og dytt dynamo helt ned og skru den fast så den står på bånn. Så drar du av reima..

cold_air_007.jpg

Dynamoen kan også sitte som F... , bruk et kubein til presse ned!

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja denne bolten det er snakk om er en justerings skrue, den får du tilgang til ved å fjerne høyre hjul og fjerne ett deksel innforbi. der er en 13mm bolt med tagger på som sitter på en ramme. men når jeg prøvde å presse ned dynamoen så kom det bare skjelvinger i hele motoren!? fikk ikke rikket dynamoen.

VW Volf Mk3

OEM+ <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Du kan gått løsne den litt, det er kun den hele dynamon henger i..

Den justerings skruen er under det reimhjulet på dynamoen.. Den tar du helt ut. Også presser du dynamoen ned, og hvis du gjør som meg som gjorde detta aleine, tar du å presser dynamon helt ned og skrur inn den justeringsbolten igjen, så dynamon holder seg nede.

"My new years resolution is 1280x1024"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har en TDK, men jeg mener det skal være ganske likt.

Når jeg skifta Dynamoreima (viftereima), så gjorde jeg følgende:

Skrudde ut begge boltene på dynamoen, slik at jeg kunne flytte denne ut av veien. Da er Dynamoreima løs, men vannpumpereima hindrer Dynamoreima å komme helt løs.

Vannpumpa er festet med 2 bolter den og. Den ene må du under bilen slik som du har vært her. Det er den bolten som har sånne tagger som du skal løsne. Det er bare å løsne denne godt slik at den ikke er i kontakt med taggne lengre. Deretter må du løsne den skruen på vannpumpa som du kommer til fra oversiden. Når denne er løs så kan vannpumpa strammes/slakkes. Da er det bare et hei og et hopp, så er jobben gjort.

Husk at når du strammer opp vannpumpereima igjen, så skal denne være stram, men ikke steinstram (kjenn på den før du løsner den) For slakt og den glipper, for stramt og den kan ryke. Dynamoreima er i grunnen selvstrammende pga fjæra som holder dynamo oppe. bare hold den stødig og skru til :D Lykke til

Nå fyrer vi med 98 oktan!

93 A6 2.8 30v

http://www.streetteam.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider