Gå til innhold

lurer på noe...

Ranger emnet


Lars

Anbefalte innlegg

Har sett på filmer fra ruudskogen og der Ruudracing kappet med en Yamaha R1.

Akser virkelig ruud sin tidligere cosworth fra den motorsykkelen? eller tung motorsykler i det hele tatt?

diskuterer med noen kamerater og de sier ikke faen at den cosworthen akser ifra r1`en, men eg mener det iallefall..det går unna:D

 

 

har skjønt det sånn at ruud sin tidligere cossie har et langt 1 gir som strekker seg til 90 km`t og han begynner ikke å akse skikkelig før han e oppi 60-70 km`t. mener å huske eg leste det på be-4-you.com, men si ifra visst eg har feil:)

 

 

Altså: AKSER RUUD FRA MOTORSYKKLER?

 

 

Lars:)

30.03.87

www.essokickers.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sett filmen du snakker om.. (hvis det er den der sykkern drar på et hjul?) jeg mener ikke at den gir max at all. selvom jeg syntes bilen til ruud er sjef!!

1991 BMW 325I TOURING

x 1992 Ford Sierra 2.0 CLX

x 1986 Ford Sierra XR 4x4 2.8 v6

x 2000 hyundai coupe 2.0

x 1998 Hyundai coupe 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cosworth

Hva er 0-100 , 1/4 mil tider for en R1???

 

De raskeste tidene for Cosworth(4x4) gatebiler som jeg vet om er:

 

0-60mph(96km/h): 2,99s:eek:

1/4mil: 11,4s

Toppfart: 305km/h:eek:

 

Standard R1 ligger på 10,2-10,3 på kvartmila og 0-60mph går unna på ca. 2,8-2,9 sekunder, toppfart ca. 285.

Bjørn V. Pedersen

Norsk Dragracing Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cosworth

Hva er 0-100 , 1/4 mil tider for en R1???

 

De raskeste tidene for Cosworth(4x4) gatebiler som jeg vet om er:

 

0-60mph(96km/h): 2,99s:eek:

1/4mil: 11,4s

Toppfart: 305km/h:eek:

 

Dette er vel ikke tall fra en og samme bil vel?

Hørtes ut som flere biler.

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cosworth

Hva er 0-100 , 1/4 mil tider for en R1???

 

De raskeste tidene for Cosworth(4x4) gatebiler som jeg vet om er:

 

0-60mph(96km/h): 2,99s:eek:

1/4mil: 11,4s

Toppfart: 305km/h:eek:

 

 

qvarnis kjørte vel 11.07 med it`s fun vel?

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt sykkel i mange år selv. Det var en Yamaha V-max og selv de bruker under 3 sek fra 0-100 km/t.

 

I div bil og MC-blader arrangeres det fra tid til annen sammenlikninger mellom råe biler og sykler. Husker bl.a en fra Nürberg ring i TYskland. Det er noen år siden nå. Sykkelen var en Yamaha YZR 1000 (R1's forløper med 145hkr) og en Viper. Sykkelen drog best i start og ut av svinger pga masse effekt i forhold til vekt tidlig i registeret. Viperen greide seg best i svingene pga mer mark-kontakt. Etter none runder var det klart at sykkelen ikke kunne hamle opp med Viper'en. Draget ut av svingene var ikke nok til å oppveie Viperen's større hastigheter gjennom svingene.

Når det gjelder aks fra stående start er det lite som kan hamle opp med syklene pga den mye lavere vekten pr hkr. Hvis en Sierra på 1000-1200kg skal ha samme vekt/effektforholdet som en R1 må den jo ha 1000-1200hkr! Ingen umulighet selvfølgelig, men det ER mye, selv for en Cossie. Hvis man klarer å bygge motoren slik, treffer man ofte masse problemer likevel, fordi bilens høye vekt gjør at overføringer, gir osv må tåle enormt med juling. Og så er det selvfølgelig problemer med å få festet slike krefter i bakken. Der er det jo stor fordel med 4 WD da....

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidene er fra to forskjellige biler ja. Den som det er oppgitt 1/4 mil og toppfart på har en 0-96km/h tid på rundt 3,1-3,5s.

 

En av grunnene til at en bil kan slå en MC på litt svingete vei er at det er mye lettere å utforske grensene i en bil.

Marginene er noe større og konsekvensene noe mindre......

 

Med MC kjører man gjerne max 8/10 mens i en bil så drar en lettere 10/10:eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk...

Skal du halvere akselerasjonstiden på eks en bil, må du øke effekten kvadratisk. Det samme gjelder seff hvis du dobler vekten på bilen, så må du firedoble effekten for å få samme aksen. Derfor blir det som nevnt lenger oppe her veldig idielt med en sykkel i lave hastigheter.

Mens i høye hastigheter blir luftmotstanden mye mer gjeldene, da vil en sprek bil ha mye mer effekt i forhold til motstanden. Og vil også derfor også kanskje gå bedre..

 

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

I siste Bike var det en lang artikkel om bil vs sykkel.

GSX-R 1000 knuste Corvette Z06 med 7-8 sekunder på en runde. Dette kommer helt an på fører og banekarakteristikk. Sykkelen akser noe vanvittig opp til 200, men har lavere kurvehastighet. I enkelte kurver kan sykkelen kjøre smalere spor grunnet bredden,og vinner mye fart på det.

 

Personlig tror jeg det skal en rimelig hardt tunet gatebil til for å holde min vesle ZX-6R på akselerasjon, men jeg skal likevel kjøre mye raskere på landevei/bane med en brukbart sprek bil.

- 99 530dat

- 05 AC F7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår