Gå til innhold

Dårlig toppakning/sprukken topp?

Ranger emnet

tryfoss

Anbefalte innlegg

Jeg har en 89-mod BMW 520i, M20 motor. I det siste har den begynt å bruke kjølevann. Da jeg sjekket olja (peilepinnen og påfyllingslokket) var det tegn etter vann der.

Jeg kan fortsatt kjøre med bilen uten problemer, hvis jeg etterfyller med vann nå og da. Den virker ikke spesielt dau heller.

Hva er mest sannsynlig? Gåen toppakning, eller sprekk i toppen?

BMW 530dA 04 mod

(x) BMW 528iAT 98 mod

(x) BMW 520i 89 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Originally posted by tryfoss

Jeg har en 89-mod BMW 520i, M20 motor. I det siste har den begynt å bruke kjølevann. Da jeg sjekket olja (peilepinnen og påfyllingslokket) var det tegn etter vann der.

Jeg kan fortsatt kjøre med bilen uten problemer, hvis jeg etterfyller med vann nå og da. Den virker ikke spesielt dau heller.

Hva er mest sannsynlig? Gåen toppakning, eller sprekk i toppen?

Den blir fort dau hvis du ikke skifter olja ganske ofte da....vann smører dårlig. ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en sylindertrykktest så finner du ut om det er toppen eller toppakningen.

(sett ca 8bar i tennplugghølet og se om det bobler i kjølevannet. Stemplet må stå på topp)

jeg har dette på min 2,5liter (samma bil som deg)

men har ikke giddi å teste det enda. Jeg mistenker vannpumpa på min bil.

--

Anders

- 1990 BMW 525ia

x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo ikke om det er topp pakning eller topp som er problemet vanligvis, begge deler er ganske vanlig.

Hvis det fikses så bytt vannpumoe, den orgiale er dritt, men tror dem har konstruert en bedre nå.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider