Bård Skrevet November 3, 2002 Rapporter Share Skrevet November 3, 2002 Jeg har planer om å sette opp et lys på veggen i garasjen, som forteller hvor langt inn man kan kjøre. Det skal begynne å lyse rødt når man har kjørt langt nok inn. Lyset skal aktiveres av en strømbryter, som blir aktivert når bilens hjul kjører over/på. Det er egentlig alt jeg trenger; systemet fungerer jo greit nok da. Men problemet ville da vært at dette lyset ville stå og lyse konstant når bilen sto parkert i garasjen, noe jeg ikke ønsker. Derfor behøver jeg noe som kan slå av lyset etter f.eks. 5-10 sekunder. Enheten jeg trenger, må fungere slik: Når strømmen kobles til, lyser lampen i et visst antall sekunder før den slukkes, selv om kretsen fortsatt er sluttet. Det jeg trenger, er vel omtrent det motsatte av en såkalt lysforsinker, som lar lyset være koblet til i 15 sekunder _etter_ at bryteren slås av. Er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe noe slik elektronikk? Finnes det f.eks. noen lommelykter med en slik funksjon, som jeg kan demontere? Kom gjerne med tips om hvordan jeg kan konstruere den bryteren som hjulet skal aktivere også. Denne må være meget flat. (tenkte å bygge den på en 3mm kryssfinér-plate) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mirus Skrevet November 3, 2002 Rapporter Share Skrevet November 3, 2002 Er det ikke enklere å henge en tennisball i en tråd ned fra taket? Når ballen berører vinduet så stopper du. ;) Siter Thomas Bil-bilder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bård Skrevet November 3, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2002 Hvor kult er det?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mirus Skrevet November 3, 2002 Rapporter Share Skrevet November 3, 2002 Nei, kult er det ikke, men lettvindt og praktisk! ;) Siter Thomas Bil-bilder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magzmod Skrevet November 3, 2002 Rapporter Share Skrevet November 3, 2002 Originally posted by Bård Hvor kult er det?? Hvor kult MÅ det være? Det feteste ville vært å hatt en enkel PLS, for eksempel Klöckner & Moellers EASY-pls. Da kan du ha givere som gir signal om når bilen kommer inn, og når den er langt nok inn i garasjen. Ut fra den kan du sette en utgang til å tenne et lys. I PLS'en finnes det tellere, timere osv.. Dette koster derimot sikkert 2-3-4000, men da blir du kongen i gata når det gjelder fancy effekter i garasjen. For oss andre dødelige, gjelder det bare å lære garasjen å kjenne slik at man ikke har bruk for sånne hjelpemidler. Siter - magz - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mk2-16v Skrevet November 3, 2002 Rapporter Share Skrevet November 3, 2002 Du kan jo bruke en sånn infrarød bryter som man har i butikker. Når stålen brytes så lyser lampa. Slik som denne --> http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2022469.htm Siter "I'm so smart I'm practically retarded" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Loppa Skrevet November 3, 2002 Rapporter Share Skrevet November 3, 2002 Personlig hadde jeg gått for Famir's forslag, men alt kan ikke være fornuftig her i verden ;) Noe gutte-gadgets må man ha:D Har du undersøkt muligheten for å skaffe en fotocelle løsning ? Lyset tenner når strålen brytes. Litt lettere enn en bryter i gulvet løsning, forutsatt at prisen ikke er så høy da. Kobler du det til det vanlige garasjelyset så slipper du og vandre rundt i mørket også når du skal ut av bilen. Så har du en hovedbryter på veggen når du går ut. Enkelt og greit. ' Bør vel finnes hos Clas Ohlsson eller .no ? :) Siter 2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ 1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt x-'95 Audi S6 4,2 V8 x-'94 AudiCab 2,8 x-'99 Golf GTI 1,8T x-'98 Renault Megane Coupè Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bård Skrevet November 3, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2002 Jeg har ikke planer om å bruke så mye penger på dette. Jeg har tenkt på fotocelle-løsning, ja, men de fotocellene jeg har sett på, har kostet over 1000 kroner. Derfor var den litt interessant, den saken som Mk2-16v kom med, for den kostet jo ikke noe nevneverdig. Jeg kunne jo bare koblet til en lampe istedet for alarm. Finnes dette produktet også å få kjøpt i Norge? Det eneste problemet da, er at lampen ikke vil slå seg automatisk av etter et visst antall sekunder, da den alltid ville lyst når bilen eller andre gjenstander sto i veien. Derfor vil jeg likevel bli nødt til å ha en elektronisk enhet som kan slå av lyset etter en viss tid. (Jeg vil helst ha et helautomatisk system, og slippe å trykke på en bryter hver gang jeg skal inn eller ut.) Derfor håper jeg at noen av dere kan finne tilsvarende (og like billig) fotocelle-enhet som Mk2-16v hadde funnet i Sverige, og at dere vet om en elektronisk enhet jeg kan bruke til å slukke lyset automatisk. (Som f.eks. kunne være en lommelykt med denne funksjonen, som jeg kunne demontere). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TAm Skrevet November 3, 2002 Rapporter Share Skrevet November 3, 2002 Bruk tennisball metoden. Har brukt denne i 16 år og den virker fortsatt. Virker selv om strømmen går :D Vedlikeholdsfri og driftssikker. Siter Imponert...men ikke overrasket. Låven racing. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mk2-16v Skrevet November 3, 2002 Rapporter Share Skrevet November 3, 2002 Originally posted by Bård Derfor håper jeg at noen av dere kan finne tilsvarende (og like billig) fotocelle-enhet som Mk2-16v hadde funnet i Sverige, og at dere vet om en elektronisk enhet jeg kan bruke til å slukke lyset automatisk. (Som f.eks. kunne være en lommelykt med denne funksjonen, som jeg kunne demontere). Her er en timer som kanskje kan brukes?? http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2015585.htm Siter "I'm so smart I'm practically retarded" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mirus Skrevet November 3, 2002 Rapporter Share Skrevet November 3, 2002 Originally posted by Bård Finnes dette produktet også å få kjøpt i Norge? Elfa sender til Norge de. De har vel også lagre og kontorer i Norge også tror jeg. Siden deres er svensk... Jeg har bestilt masse fra de tidligere. Siter Thomas Bil-bilder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mirus Skrevet November 3, 2002 Rapporter Share Skrevet November 3, 2002 Originally posted by TAm Bruk tennisball metoden. Har brukt denne i 16 år og den virker fortsatt. Virker selv om strømmen går :D Vedlikeholdsfri og driftssikker. Og den er ikke minsk Y2K kompatibel! :D Siter Thomas Bil-bilder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bård Skrevet November 3, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2002 Dette røde lyset er jo ikke akkurat en nødvendighet i garasjen, da. Mulig jeg går for tennisball-metoden, eller har det slik som det er nå; ingenting-metoden. Funker fint den også... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
funkes Skrevet November 3, 2002 Rapporter Share Skrevet November 3, 2002 Du bor i Trondheim ja? Kanskje jeg kan gjøre dette til et lite skole prosjekt :) Det er jo simple greier da. En eller annen givere som registrerer når når bilen er langt nok fram. (vet ikke helt hva enda, men finner sikkert noe) En simpel, gammel, timer. Slike flyter det av på skolen. Og litt kabel og og en plass å stjele strøm fra. :D Siter . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
suggen Skrevet November 3, 2002 Rapporter Share Skrevet November 3, 2002 Monter heller en stålfjær på støtfangeren, sånn som amerikanske limoer har for å føle fortauskanter o.l. Den lager en ganske kraftig lyd når den treffer veggen... Eller bare legg en stein bak hjulet når du er nære nok, da stopper jo bilen av seg selv... Siter '93 mercedes 320TE '03 peugeot 206sw '68 white M6 '64 amazon HGV osv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg