Gå til innhold

Garasje-elektronikk

Ranger emnet

Bård

Anbefalte innlegg

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hvorfor gjøre det så vanskelig ? Det man trenger er et 12 volts rele, en kondensator og en motstand.

Når bilen aktiverer bryterne, så vil lyset lyse og vise at bilen har kommet langt nok inn i garasjen. Lyset vil da lyse konstant.

For at lyset kun skal lyse i f.eks 5 sekunder, så kan du gjøre følgene: Kontaktene til releet kobler du i serie med lyset ditt og en spenningskilde, slik at når releet slår inn, så lyser lyset.

Du kobler indikasjonsbryteren din i serie med spolen til releet, du kobler også en elektrolyttkondensator i serie med spolen. ( husk rett polaritet! ).

Det som skjer da, er at når du rygger bakover, aktiverer bryterene, så går strømmen gjennom bryterene, kondensatoren og spolen til releet: Tiden det tar for at kondensatoren lader seg opp, da ligger releet inne og lyset lyser. Når kondensatoren er ladet opp så synker strømmen og releet faller ut. ( lyset slukker ).

For at lyset skal gå på igjen, så må kondensatoren lades ut først ( kan ta noen timer ). Derfor kan du koble en motstand parallelt over kondensatoren, den må være akkurat så stor at det ikke går nok strøm i den til å slå inn releet.

Du har nå verdens billigeste og enkleste krets til ditt formål. Ang. verdiene på kondensatoren og motstand, prøv deg fram! Start med en kondensator på ca 4000mikro farad.. jo større kondensator, jo lenger lyser lampen din. Kondensatoren finner du i en gammel radio eller strømforsyning til pc...osv Releet koster 14 kr på biltema, motstanden kan godt være en variabel motstand, slik at du kan fininstille. Husk rett polaritet over kondensator! Og en annen ting, tilførselspenningen til denne kretsen må være helt fri for rippel, altså ha en kondensator over strømforsyningen også, ellers vil rippelstrømmen gå igjennom kondensatoren din og ødelegge hele greia.

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller du kan rett og slett montere en vanlig lysbryter som mellom ledd mellom gulvkontakten og lampa som du selv slår av når du går ut av garasjen,så skrur du den på igjen når du skall ut å kjøre igjen,da slår du av lampa, å når du aktiverer den igjen så lyser lampa helt til du har rygget av bryteren,å da slokkes lampa nok en gang,enkelt og greit.

itj sant

Skrapbil med mange farger snart renovert til vidunder bil med samme farge! he he.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Hondaen.

Takk for et meget utfyllende svar.

Kan noen av disse komponentene brukes? :

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=18197

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=23036

Finnes det også billigere reléer enn dette på Biltema?

Skal jeg prøve meg frem på kondensatorstyrken, eller vil det fungere uansett? Hvilken av de kondensatorstyrkene som selges på Biltema er 4000 mikrofarad?

Og hvor får jeg skaffet motstander? Hvilken verdi burde disse ha?

Den kondensatoren som skal være på strømforsyningen, er det rett og slett bare å montere denne slik?:

batt.bmp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser biltema har et rele til 24.90,- det er da billig nok ? :)

Den linken du oppga, den største kondensatoren biltema selger der er på 400 mikro farad. Det rare "u" tegnet står for mikro ( gresk tegn, my )

Kondensatorer finner du som sagt i mange ting.. er litt dyrt å kjøpe nytt når man finner tusenvis av slike på dynga/kjelleren :p

Prøv med en 10kohm variabel motstand, du må nesten bare prøve deg fram litt :) Jo mindre strøm spolen til releet trekker, jo mindre kondensator trenger du.

Lagde en rask skisse i paint:

post-1008-13804850494471_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G60Turbo

Hadde det ikke vært like greit å lære seg å kjøre bil....????

Om du ikke klarer å parkere den i garasjen anbefaler jeg at du blir der inne til du klarer det!!!!!!:D :D :D :D

Nei, du. Istedet for å ta førerkort, har jeg tenkt å lage rødt lys på veggen...

Hadde det ikke vært like greit om du kunne lest spørsmålet....????

:D

Lyset skal være der fordi det er kult (hvis jeg gidder å sette det opp. Gidder ihvertfall ikke når det er -5 grader ute)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjør volvo 240(eneste bilen som står i den trange fæle garasjen vår).. kjører til jeg kjenner at det butter.. da går døra akurat igjen :) satte den 3cm for langt bak en gang.. da spratt planker av luka når jeg smalt igjen..

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider