Gå til innhold

B230K ... BIG problem

Ranger emnet


Tina240

Anbefalte innlegg

87-mod B230K, altså sugemotor sitter i bilen min.

 

Jeg har alltid hatt ettertenning på'n, men i det siste har det blitt helt jævli. Kjører med moderat gasspådrag i fjerde gir på ei slette og "POFF pang pang". I tillegg bruker'n sinnsykt med bensin.

 

Han får altså altfor fet blanding, pluggene er nedsota og ettertenninga lar seg ikke justere vekk (kan bare justere 3 grader). Har kjørt vann gjennom motoren gjennom vakuumslange. Hjalp ikke en dritt!

 

Er opprådd ... HJELP!!! Noen ideer, tanker eller trøst å få?!?!?? :confused: :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe helt jævlig med vakuumstyringer på den motor'n der og den er en vanlig feilkilde. Kan du bare justere 3grader på den? Hvor har du det fra?

Uansett så ville jeg sjekka alt som har med gule, blå etc. av vakuumslanger som sitter rundt omkring nedi der ellers så er det rett og slett gasser'n som er gåen. Prøv gasser rens med rengjøring av dyser og alt det der(demonter den gjerne hvis du tør).

Får du nada til å funke så skaff deg et innsug med en Zenith-gasser på.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men KAN ikke stille tenninga der da. det er elektronisk styrt og ikke mulig å stille (har jeg fått vite ihvertfall) + at jeg har prøvd og ingen metoder var å stille på + at det står at det ikke er mulig å stille tenninga. så ja? ;)

 

men vakumslangene er vel er vel et vanlig problem. spray litt startgass der du syntes det høres ut som det kommer fra. viss motoren går jevnt/jevnere når du sprayer så er det noe som ikke er tett der.

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å justere tenninga med elektronisk tenning, du må bare bruke en stroboskoplampe. KJempelett. Du kobler stroboskoplampa på pluss og minus på batteri og pulsklemma på pluggledning nr 1. lys deretter på reimskivehjulet på veivakselen og se hvor merket står når det blinker, juster ved å vri på fordeleren (løsne skrua som fordeleren sitter fast med først)

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Estrewes

Det er fullt mulig å justere tenninga med elektronisk tenning, du må bare bruke en stroboskoplampe. KJempelett. Du kobler stroboskoplampa på pluss og minus på batteri og pulsklemma på pluggledning nr 1. lys deretter på reimskivehjulet på veivakselen og se hvor merket står når det blinker, juster ved å vri på fordeleren (løsne skrua som fordeleren sitter fast med først)

 

Du får ikke vridd på fordeleren på K-motoren(kam-plassert fordeler)! Den er skrudd fast i faste skruehull. Ingen justeringsmulighet, da må du i så fall gjøre det elektronisk i styreenheten.

 

Det fungerer helt annerledes enn for eksempel MB, der kan den justeres selv om det er elektronisk tenning ;)

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smeller selvsagt foran, men det høres bak ;)

 

Funkærnte med stroboting på tenninga mi nei, prøvd det... Startgass var også noe av det første jeg testa. Problemet er ikke at motoren får falsk luft, den får for mye bensin.

 

Altså er problemet kanskje todelt; BÅDE tenninga og forgasseren... Tenkte det kanskje var sekundærporten eller vakuumklokka som hadde sviktet, men det ser ut til å være i orden.

 

Hva om regreima har forskjøvet seg et hakk..? Er det en sannsynlig feilkilde..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K motorene har eletrisk tenning. Må knote med hjernen for å mekke det (sitter oppunder på passasjersida) Eneste grunnen til å vri fordeleren er om rotoren ikke treffer punktene på fordelerlokket når gnisten kommer. ellers styres alt elektroninsk. denne tenninga har til og med bankesensor som styrer alt. Derfor skal tenningsbank være (teoretisk sett) umulig på disse motorene.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by lars_b

K motorene har eletrisk tenning. Må knote med hjernen for å mekke det (sitter oppunder på passasjersida) Eneste grunnen til å vri fordeleren er om rotoren ikke treffer punktene på fordelerlokket når gnisten kommer. ellers styres alt elektroninsk. denne tenninga har til og med bankesensor som styrer alt. Derfor skal tenningsbank være (teoretisk sett) umulig på disse motorene.

 

Jeg hadde tenningsbank på min B230K jeg. Gåen bankesensor....;)

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter det ikke en bryter på K gasseren som kutter bensintilførselen når du slipper gassen og turtallet er over 1300rpm eller no? kan hende den er feiljustert. Min var justert sånn at den ikke kuttet og da fikk jeg litt ettertenging. Bryteren sitter på det hjulet som gassvaieren er festet til.

 

Du kan også prøve å teste om solenoiden som skal kutte bensinen funker ved å ruse motoren ved å vri på det hjulet og trykke inn bryteren. Da skal motoren begynne å fuske.

- Honda CB750K 1977mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår