Gå til innhold

Slik kjører du på Autobahn!

Ranger emnet


Peer

Anbefalte innlegg

Link

 

Det kan bli en farlig transportetappe på vei til Sør-Europa.

 

- Husk at det er veldig uvant for dere nordmenn å kjøre på Autobahn, advarer Frank Buchholz i ADAC, den tyske søsterorganisasjonen til NAF.

 

Selv kjører han gjerne den andre veien, til Skandinavia, på ferie. Derfor vet han hva han uttaler seg om. Og han kan gi råd som gjør at nordmenn forhåpentligvis ikke blir blant de bortimot tusen menneskene som hvert år dør på de tyske motorveiene, der hovedregelen fortsatt er at du kan kjøre så fort du ønsker.

 

Tyskland har omtrent 12.000 kilometer med Autobahn. Selv om det er atskillig penere langs andre veier, er det ofte disse veiene nordmenn bruker - for å bruke kortest tid videre sørover.

 

Her er Buchholz' beste råd til norske bilister:

 

Planlegg turen

 

Sjekk lufttrykk, olje og vann. På ferie har du gjerne større last enn ellers, og da må du tilpasse lufttrykket etter det. Vær spesielt forsiktig hvis du har med deg sykkel.

 

Pass på løse ting

 

Ha ingen løse ting liggende f.eks. i bakvinduet.

 

Se langt fremover/bakover

 

Fordi farten er så stor, må alt planlegges mye bedre enn du er vant til. Se langt fremover og se ofte i bakspeilet. Vær hele tiden klar til å reagere på uforutsette situasjoner.

 

Hold deg til høyre

 

Tysk Autobahn-kjøring handler mye om å holde seg mot høyre. Jo langsommere du kjører, jo lenger til høyre skal du holde deg. Kjørefeltet lengst til venstre er «Petter Solberg-feltet» for forbikjøring. Når du selv skal kjøre forbi, må du planlegge godt, slik at du ikke kommer i veien for en bil som kommer i enda høyere fart bakfra.

 

Forbudt å kjøre forbi på høyre

 

Det er forbudt å kjøre forbi på høyre side på Autobahn. Det er heller ikke lov å kjøre forbi hvis du ikke holder en vesentlig høyere fart enn bilen foran, slik at du kan foreta en rask forbikjøring.

 

Se opp for fartsblindhet

 

Spesielt for nordmenn, som er vant til å kjøre i 80 km/t, kan det være farlig å kjøre i 150-200 km/t i lang tid på Autobahn. Du kan bli fartsblind. Dette er farlig hvis det er steder der du må bremse ned, eller hvis du skal svinge av fra Autobahn.

 

Pass opp ved veiarbeid

 

På de tyske motorveiene er det veldig mye veiarbeid, også i sommerferien. Fartsgrensen kan da komme helt ned i 60 km/t. To kilometer på forhånd blir veiarbeidet varslet. Se på skiltene og vær klar til å bremse ned. Nedbremsing ved veiarbeide er ofte årsaken til ulykker på motorveier.

 

Pass opp for kø

 

Nedbremsing ved kø er en annen viktig årsak til ulykker. Spesielt på sommeren er det veldig ofte køer på Autobahn. Når du kommer til en kø som bakerste bil, er det tradisjon i Tyskland for å sette på nødblinklysene - for å markere for bilene bak at her er det kø. Det er lurt å kjøre tirsdager, onsdager eller torsdager hvis du vil unngå kø.

 

Anbefalt fart: 130 km/t

 

Selv om det er fri fart, er 130 km/t anbefalt fart på Autobahn. Det kan være greit å «prøve seg fram» i denne farten først. Hvor fort du kan kjøre, avhenger også av motoren. Hvis du har en bil som gjør at du kan foreta raske forbikjøringer, kan du holde en høyere hastighet.

 

Høy fart tar på

 

- Det er anstrengende å kjøre fort. Jeg blir mye mindre sliten når jeg kjører på skandinaviske veier, sier Frank Buchholz. Derfor er det viktig å stoppe og ta pauser når du kjører på Autobahn. Omtrent annenhver time bør du strekke på bena og kanskje få deg noe å drikke og spise. Men ikke spis for tung mat, da kan du bli søvnig.

 

Aktiviser barna

 

Høy fart på Autobahn krever at du har all oppmerksomhet på veien. Derfor er det viktig at barna blir aktivisert og ikke kjeder seg.

 

Legg aldri ut på lange turer...

 

Å kjøre på Autobahn i sommerferien kan medføre timevis i kø, enten på grunn av stor trafikk eller ulykker. Derfor bør du være utstyrt med for eksempel mat og drikke for å kunne bli stående fast i to-tre timer.

 

Ikke gå ut av bilen

 

Det er forbudt å gå ut av bilen når du står stille i kø. Det er farlig hvis en motorsykkel eller et utrykningskjøretøy kommer i stor fart.

 

Pass opp for fotobokser

 

I motsetning til norske fotobokser er de tyske transportable. Det er en myte at det ikke er fartskontroll i Tyskland. Fotoboksene settes ofte opp i forbindelse med nedsatt fart ved veiarbeid. Vær klar over at fartskontrollen også kan sitte på skiltbroen over veien.

 

Ha bensin nok

 

Det høres banalt ut, men husk at du alltid har nok bensin. Frank Buchholz anbefaler at du alltid har minst kvart tank. Det kan være veldig langt mellom bensinstasjonene på Autobahn, og du kan bli stående lenge i kø. Å gå tom for bensin på Autobahn er forbudt, og kan gi en bot som svir.

[0]Bmw 320i -89

[X]Toyota Corolla -86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår