Gå til innhold

2l DOCH


leetmachine

Anbefalte innlegg

Skal forsøke å turbokonvertere denne motoren uten å bruke smidde stempel, for så vidt jeg kan se etter den researchinga jeg har drivd med går det faktisk ann å lade 0,8 visst jeg dreier av stemplene 1mm og setter på en forsterket topp paking?Kompresjonen er ikke så veldig høy fra før av heller 9:5:1 ? Men sliter litt med å finne en turbo manifoil. med t3 flens. Noen som vet hvor jeg kan få tak i slikt? Alle tips mottas med takk

 

mvh Lars Olafsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør på Ford Sierra Owners Club...

 

 

http://callumw.com/fsocforum/index.php

 

Er faktisk en fyr som har turbokit fra Turbo Technics på 2.0i DOHC'en sin der. Benket til 170hk.

Men settet er veldig sjeldent, så det er ikke "å få kjøpt".

 

Et annet godt tips er http://www.powerpage.dk.

Se på prosjekter.. let deg fram så finner du et par-tre turbo DOHC!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst stempla holder så går det nok uten tenningsbank, 10,5:1 er vel grensa for orginalstempel på OHC.

Men bruk 98 oktan.

 

Går ikke å regne komp. på den måten, komp-forholdet er konstant i forhold til ladetrykk/fyllingsgrad.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Granada3.0GL

Visst stempla holder så går det nok uten tenningsbank, 10,5:1 er vel grensa for orginalstempel på OHC.

Men bruk 98 oktan.

 

Går ikke å regne komp. på den måten, komp-forholdet er konstant i forhold til ladetrykk/fyllingsgrad.

 

Vi har kjørt 12:1 med is stempler og det gikk veldig fint det.. Men med turbo så hadde det nok ikke gått..

 

Men husk at dette er en dohc motor som er ekstremt uholdbar.. rett og slett en dårlig motor i utgangspunktet.. + at en vil jo sjelden ligge over 9.5:1 i komp på en turbomotor.. Begynner da å bli vanskelig å kompansere for tenningsbank, hvis en ikke kjøre wrc oppsett på motoren da..;) Den orginale spruten fra ford kan en like godt kaste og montere autronic/electromotive.. Da kan det gå med lite i ladetrykk..

 

en cosworth motor ligger jo på 8.0:1 i komp men har jo litt umoderne styring.. men med mer moderne styring kunne en sikkert kjørt 9,5:1..

 

 

Komp forholdet vil jo klart spille en rolle så lenge en skal kjøre på vanlig bensin som er i pumpene.. Komp forholdet er jo konstant, men trykket vil jo øke med ladetrykket og selvantenning/tenningsbanken er ofte uungåelig med for høy komp. Bygde en ohc turbo med vanlig/standard komp og hvis en kjørte over 0,4bar uten tilleggsprut så knitret det godt.. men med litt ekstra bensin så hadde vi 0,6..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det er en "dårlig" motor i utgangspunktet er at den har alu.topp som slår seg skjev hvis motoren blir overopphetet - og det kan den bli i kø inn mot Oslo i ferien, da viftene ALDRI ellers trenger å gå, og kanskje gror fast, pluss at sensoren som starter viftene irrer etterhvert og slår ut senere. At folk ikke bytter kjølevæske når de skal sørger også for at denne blir sur og tærer på toppakningen. Toppakningen er et vanlig problem på disse motorene, og dyrt og bytte fordi du må bytte bolter til toppen, strammere osv.. Ford skal ha 6500,-kr totalt for en slik jobb. Bare boltene til toppen er over tusen kroner (og MÅ byttes). Dessuten er det viktig å inspisere kjedet som driver registeret - dette skal byttes etter 120.000km mener jeg. Men har på følelsen at dette blir slurvet med. Det som skjer er at dette kjedet ryker plutselig og motoren raser. Dette skjedde på min fars motor, men dette fordi han hadde byttet toppakning selv og tydeligvis ikke hadde fått til kjedet helt 100. Derfor lå det og slet mot strammeren, helt til strammeren gikk adundas, og kjedet røk til slutt og motoren havarerte totalt (han fikk tak i ny motor for fire lapper).

 

Hilsen en som har DOHC-motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

 

Vi har kjørt 12:1 med is stempler og det gikk veldig fint det.. Men med turbo så hadde det nok ikke gått..

 

Men husk at dette er en dohc motor som er ekstremt uholdbar.. rett og slett en dårlig motor i utgangspunktet.. + at en vil jo sjelden ligge over 9.5:1 i komp på en turbomotor.. Begynner da å bli vanskelig å kompansere for tenningsbank, hvis en ikke kjøre wrc oppsett på motoren da..;) Den orginale spruten fra ford kan en like godt kaste og montere autronic/electromotive.. Da kan det gå med lite i ladetrykk..

 

en cosworth motor ligger jo på 8.0:1 i komp men har jo litt umoderne styring.. men med mer moderne styring kunne en sikkert kjørt 9,5:1..

 

 

Komp forholdet vil jo klart spille en rolle så lenge en skal kjøre på vanlig bensin som er i pumpene.. Komp forholdet er jo konstant, men trykket vil jo øke med ladetrykket og selvantenning/tenningsbanken er ofte uungåelig med for høy komp. Bygde en ohc turbo med vanlig/standard komp og hvis en kjørte over 0,4bar uten tilleggsprut så knitret det godt.. men med litt ekstra bensin så hadde vi 0,6..

 

Stemmer.

Men kan sikkert prøve å skaffe cosworth-sprut da, kanskj billigere.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mfafa

Grunnen til at det er en "dårlig" motor i utgangspunktet er at den har alu.topp som slår seg skjev hvis motoren blir overopphetet - og det kan den bli i kø inn mot Oslo i ferien, da viftene ALDRI ellers trenger å gå, og kanskje gror fast, pluss at sensoren som starter viftene irrer etterhvert og slår ut senere. At folk ikke bytter kjølevæske når de skal sørger også for at denne blir sur og tærer på toppakningen. Toppakningen er et vanlig problem på disse motorene, og dyrt og bytte fordi du må bytte bolter til toppen, strammere osv.. Ford skal ha 6500,-kr totalt for en slik jobb. Bare boltene til toppen er over tusen kroner (og MÅ byttes). Dessuten er det viktig å inspisere kjedet som driver registeret - dette skal byttes etter 120.000km mener jeg. Men har på følelsen at dette blir slurvet med. Det som skjer er at dette kjedet ryker plutselig og motoren raser. Dette skjedde på min fars motor, men dette fordi han hadde byttet toppakning selv og tydeligvis ikke hadde fått til kjedet helt 100. Derfor lå det og slet mot strammeren, helt til strammeren gikk adundas, og kjedet røk til slutt og motoren havarerte totalt (han fikk tak i ny motor for fire lapper).

 

Hilsen en som har DOHC-motor.

 

er nok ikke bare alu toppen som gjør at den slår seg, men generelt dårlig kjølesystem.. og som du sier ofte problemer med vifter og termostat for viftene..

 

hvertfall en motor en ikke skal belaste med feks campingvogn kjøring.. da vet en aldri om en kommer fram.. men forholdsvis bensingjerrig motor som funker brukbart i standard form...

 

men å trimme det er gal manns verk.. hvertfall hvis en skal ha mye effekt..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

 

er nok ikke bare alu toppen som gjør at den slår seg, men generelt dårlig kjølesystem.. og som du sier ofte problemer med vifter og termostat for viftene..

 

hvertfall en motor en ikke skal belaste med feks campingvogn kjøring.. da vet en aldri om en kommer fram.. men forholdsvis bensingjerrig motor som funker brukbart i standard form...

 

men å trimme det er gal manns verk.. hvertfall hvis en skal ha mye effekt..

 

Trimme Doch-motoren:

Fjerne all møkka som bremser innsugslufta, dvs, KN-filter, som suger kald luft., Effektanlegg, gjerne med headers, stille opp dysetrykket. Burde mærke det godt allerede da, hvis man da får en chip burde det vel gå godt.

Hvis man får viftene til å starte tidligere burde det hjelpe godt på kjølinga, den første starter vel orginalt ved 100' C, Kanskje en annen temostat også.

 

Bare å sette på ett KN-filter merkes godt her, dessuten får du fin lyd....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

er nok ikke bare alu toppen som gjør at den slår seg, men generelt dårlig kjølesystem.. og som du sier ofte problemer med vifter og termostat for viftene..

Problemet er jo at motoren holder seg såpass kjølig ved vanlig kjøring av viftene aldri trenger å starte. Så når du først kommer i en lei kø i Oslo på vei hjem fra ferien så vet du ikke om de fungerer...Men det er da i grunn ikke værre enn å koble en egen bryter til dem, og styre det manuelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Granada3.0GL

 

Trimme Doch-motoren:

Fjerne all møkka som bremser innsugslufta, dvs, KN-filter, som suger kald luft., Effektanlegg, gjerne med headers, stille opp dysetrykket. Burde mærke det godt allerede da, hvis man da får en chip burde det vel gå godt.

Hvis man får viftene til å starte tidligere burde det hjelpe godt på kjølinga, den første starter vel orginalt ved 100' C, Kanskje en annen temostat også.

 

Bare å sette på ett KN-filter merkes godt her, dessuten får du fin lyd....

 

Broren min har en dohc som bremset ca 200 hk.. men der var det gjort utrolig mye..og var veldig kostbart.. Men akkurat nå er den i deler da det var lager som gikk+ et stempel..

 

Men dohc motoren er langt fra så solid og gjennomprøvd som ohc.. så ville heller satset på det kunne jeg valgt.. finnes mye mer til ohc..

 

men ikke dumt å ordne så viftene starter før..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår