Gå til innhold

Is spray-box som spruter inn KALD luft til motor ??

Ranger emnet


clone baby

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har sotte og tenkt meg ihjel! Hvis jeg kjøper en slik is-spray-box og lager noe ventil greier og bryter inn til innsugsventilen eller hva det heter, da blir det jo VELDGIG kald luft som suges inn, og det vil bli bedre aks?

 

is-spray skal vist kjøle ned til - 40. Så det er vel bare å lage seg en kopling med no ventiler etc. eller?

 

Vil jo nesten funke som nos dette?

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by clone baby

Vil jo nesten funke som nos dette?

 

Nos fungerer jo ved å tilsette oksygen, så det blir mulig å forbrenne mer drivstoff.

 

Tror ikke dette er noen god ide, kan kanskje brukes til å kjøle en IC eller noe slikt, men det blir nok dyrt med spraybokser etterhvert. :)

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før og under 2. verdenskrig ekspirimenterte junkers, daimler og bmw med en del slike ting for bruk i flymotorer, men de hadde store problemer med at motorene gikk varme etter en kort periode da de kun brukte oksigen, og lystgass ble heller valgt pga. nitrogenets avkjølende effekt da det kom inn i forbrenningskammeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rfPolo

har faktisk lurt litt på om trykkluft vil funke? koble til dykkerflaske og 200bar rett i maskinen, burde bli bra detlol

 

Med trykkluft vil du jo få samme effekt som med en turbo, men man må jo få inn mere bensin også..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også lurte på dette temaet for et års tid siden.. Men hvis man tenker seg om:

Skal man levere så mye luft som motoren trenger.. dvs et rør på ca 8 cm i diameter skal fylles med luft før det skal inn i motoren, så trenger du en helvettes stor tank for å mate motoren med nok luft. En dykkerflaske med 8cm åpning på toppen ville ikke vare lenge.. en helvettes blås med en gang, men over på 1/4 sekund.. :rolleyes:

2001 Volvo V40

1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt)

x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt)

x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 2x15l 200bars flasker.. synd jeg ikke testa før jeg plukka ned forgassermotoren som skulle skrotes anyways :(

 

problemet hadde vel vært å fått laga en tilbakeslagsventil som stenger for innsuget i det du kobler denne på slik at lufta ikke går ut filteret istedet.

 

brukt det som en ekstra 'dytt' når du trenger det. blir vel akkurat som på en turbo/kompressormotor dette da.

 

det clone mest sannsynlig tenkte på denne tråden var å kjøle ned lufta slik at den var med å lage hester når den blir varm.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bruker de vel nitrogen blandinger på dykkerflasker når de skal ned på dypet, så dykkeflasker med riktig dyser vil nok funke. Vil tro det bare er å kjøpe dyser beregnet for nos. kan ikke koste allverden.

 

Men da må du jo tilsette bensin selv. det vil jo bli ett "dry" system. Og motoren vil vel suge inn den oksygen blandingen, for det vil vel ikke bli så stort overtrykk at det kommer ut igjennom luftfilteret. For da hadde det gjort det med nos flaksene også.

Rallye Golf (med 16v turbo en gang i fremtiden.)

 

X Volvo 360 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår