Gå til innhold

Billakkering og rettigheter [Lovlig eller "svart"]

Ranger emnet

S-2000

Anbefalte innlegg

OK...

Det er mange som hellakkerer bilene sine om dagen, og jeg tenkte derfor å ta opp et tema som jeg skal innrømme jeg har liten innsikt i, og heller ønsker å forandre på det...

Saken er, hvordan fungerer klagerett og andre rettigheter ved en hellakkering hos et ekte billakkerer firma? Hva slags rettigheter har man der, i motsetning til den evt. risken å la en privat person hellakkere doningen?

Jeg har fått min hellakkert hos et lakkeringsfirma, og er både fornøyd og misfornøyd egentlig... Jeg er sinnsyk pirkete og forventer perfekt resultat, og når jeg ikke får det så blir jeg lettere irritert... I mitt tilfelle lot jeg de ordne alt (inkl. nedpussing, demontering osv)

Derfor, så spør jeg dere som kan mer om dette emnet... Hva slags rettigheter har man, og hva lønner seg i form av pris vs. klage muligheter osv...

Mvh,

Eric/S-2000

-----------------

LOTUS driver

*signatur redigert pga regelbrudd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøper en tjeneste, så det går vel under reglene for det.

Jeg vil tro at du har en klagerett hvis du ikke er fornøyd med resultatet.

But hey, jeg kan ikke en dritt om dette.

1987 Audi 90 Quattro

1969 Volvo Amazon

Low class, low budget, high octane!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener noen kanter kunne vært lakkert bedre, samt at den eksterne monteringsfyren de hadde benyttet seg av hadde tatt "shortcuts" på mye av monteringsarbeidet... Har måttet satt på mange deler om igjen selv ettersom de ikke var festet ordentlig osv...

Anyways, og hva sier reglene om kjøp av tjeneste? Fullverdig kvalitet i et år eller no? Med klagerett i den perioden?

Mvh,

Eric/S-2000

-----------------

LOTUS driver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faller mest sansynelig under de samma reglene som når du kjøper tjenester hos f.eks. en elektrikker, er det noe som du ikke er fornøyd med eller noe som ble stygt så kan du klage å få en reklamasjon (det blir gjort om igjen helt gratis).. Hvis du har skjoldete lakkering så burde du klage å få dem til å gjøre det om igjen helt gratis, ellers kan du jo klage til forbruker ombudet eller hva det nå heter..

spammer.gif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 5. Utføring og materialer.

(1) Tjenesteyteren skal utføre tjenesten fagmessig og ellers vareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg. I den utstrekning forholdene tilsier det skal tjenesteyteren veglede eller samrå seg med forbrukeren.

(2) Utføringen omfatter levering av de materialer som trengs, når annet ikke følger av avtale eller forholdene. Leverte materialer skal være av vanlig god kvalitet, når ikke annet følger av avtale.

§ 17. Når foreligger mangel.

(1) Mangel foreligger dersom tjenesten ikke fører til det resultatet som forbrukeren i samsvar med §§ 5, 6 og 9 (3) har rett til å kreve eller som ellers er avtalt. Mangel foreligger likevel ikke dersom avviket skyldes forhold på forbrukerens side.

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by S-2000

Anyways, og hva sier reglene om kjøp av tjeneste? Fullverdig kvalitet i et år eller no? Med klagerett i den perioden?

§ 22. Reklamasjon.

(1) Forbrukeren taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom tjenesteyteren ikke blir underrettet om at mangelen påropes innen rimelig tid etter at forbrukeren oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.

(2) Reklamasjon kan ved arbeid på ting senest skje innen to år fra avslutningen av oppdraget. Dersom resultatet av tjenesten eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, samt ved arbeid på fast eiendom, er lengstefristen fem år. Fristene etter dette ledd gjelder ikke så langt tjenesteyteren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

(3) Tjenesteyteren kan ikke gjøre gjeldende at det er reklamert for seint etter (1) eller (2) dersom tjenesteyteren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for interessante svar... Skal ta en nærmere vurdering av dette, og se hva jeg finner ut av... ;)

Dessverre har jeg snakket med flere personer siste tiden som har så absolutt hatt mye dårligere lakkjobb erfaringer enn hva jeg har, så jeg vet at jeg ikke er alene i denne båten...

Mvh,

Eric/S-2000

-----------------

LOTUS driver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omlakkering av baggasjelokket på min far sin bil måtte gjøres hele 6 ganger, uten at de fikk gjort det skikkelig etter vår mening... Rundt hele lokket kunne du se kanten der en eller annen maskeringsteip hadde vært... Etter 6 ganger sa merkeverkstedet at de ville heller betale regningen vår hvis vi fant en som gjorde det bedre, for det begynte å bli veldig dyrt oppdrag for de :)

Current Car: 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by S-2000

Takker for interessante svar... Skal ta en nærmere vurdering av dette, og se hva jeg finner ut av... ;)

Dessverre har jeg snakket med flere personer siste tiden som har så absolutt hatt mye dårligere lakkjobb erfaringer enn hva jeg har, så jeg vet at jeg ikke er alene i denne båten...

Ikke fornøyd ennå Eric? Fikk du dekka skadene etter steinspruten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider