Hawkon Skrevet Juli 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2004 Hei små barn! Dere husker meg kanskje fra siste leksjon; hvordan plukke av bensintank? :D Vel, i dag skal vi gjøre noe MYE morsommere. Desverre trengs ikke John Deere'n dere så sist denne gang. Men stick med, dette kan bli moro! NB! NB! NB!: Jeg er IKKE ansvarlig for det du gjør etter det jeg har skrevet her. Jeg er IKKE den som sier at motoren din vil gå etterpå. Du er SELV ansvarlig for det du måtte gjøre. Skriver dette fordi folk begynner å få en amerikansk innstilling (alà dumme folk som ikke har vett nok i hodet til å forstå hva som kan skje etter egne handlinger). En annen ting.. tror neppe garantien på kjerra di er gyldig etter dette ;) Problemstilling: Ved 'trimming' vil man gjerne øke kapasiteten på motoren, det vil si (i dette tilfellet) åpne for mer luft inn til motoren. Jeg fikk da tak i et gasspjeld fra en større motor - med likt innsug - for å montere på min motor. Det nye spjeldet har et utvendig mål på 70mm, mens det gamle har et utvendig mål på 60mm. Da sier det seg også selv at selve veggen mellom spjeldet og manifolden (hullet) også er mindre på min i forhold til den større. For at det i det hele tatt skal bli vits med det nye spjeldet må jeg altså borre opp manifold for å få en jevn overgang. Forberedelse: Under ser du de to spjeldene. Det nye, større øverst: Blingbling! Som du ser, så ser de veldig like ut.. for at den øverste skal passe, må jeg kutte av noe her og der på spjeldet for at den ikke skal kræsje med fjæra og fuelrailen. (Til dere som lurer på, så er dette en CA18ET med et KA24DE spjeld) Verktøylista er veldig enkel! Dremel, check! Vernebriller, check! Manifold, check? Plukk av manifold! Først plukker vi av spjeld, ledninger til dyser, fuelrail osv.. så er det bare å gå løs boltene som holder fast. Eneste problemet jeg kom over var en skikkelig sprø slange som kommer fra vannpumpa eller noe.. denne sperra også for manifolden i å slippe fra toppen og det endte med at slangen knakk da jeg prøvde å bøye den. Jaja, slik dritt vil vi ikke ha uansett, den skal byttes. Voilà! Borte! En smart ting er å plukke av div. sensorer som går her og der.. ikke spør meg hva de er til, men det finnes minst 4 på min. Litt ukjekt å få jernspon og slikt i disse. (Er vel noe til vakum der også) Let the games begin! Jeg tok så markeringsteip og satte to remser over selve 'veggen' som vi nå kaller porten bak spjeldet på manifold. Satte så spjeldet nøyaktig på og åpnet den mens jeg markerte innvendig på teipen med penn hvor kanten til det nye spjeldet gikk. Da er det dags at vakna! Drill og briller på! Start spinnin' and grinnin'! Det gikk faktisk mye letter enn jeg trodde.. metallet er ikke så sterkt som jeg trodde, og dremelen spiser seg fort gjennom. Etterhvert så jeg også at det ikke bare var selve veggen som måtte slanke seg. Rett bak på toppen gikk veggen i ett med baksiden av manifolden, så jeg tenkte jeg skulle fjerne litt av den også for å få en jevn overgang. Etter mye frem og tilbake med prøving for å se at det ble en rett kant tok jeg litt fin sandpapir og stasha den rundt dremel, teipa fast og polerte fint. Se, den passer! OK, nesten da... tok fatt i dremel, og kjørte på litt mer. .... Sammenligning: Slik så manifold ut før dremel: Slik etter slanking: Konklusjon: Tror faktisk det ble ganske bra.... Nå gjenstår det bare å spyle/blåse manifold ren.. litt leit om det skulle komme spon i sylindrene og skjære hele greia... :) Siter ->Spice my eco-box!<- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peugeot-406 Skrevet Juli 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2004 Fin 'How To' dette her ja.. Holder du kurs elns med foredrag også?? :rolleyes: Kom med flere how to av andre ting på bilen! :D 'bilskolen' <- kan slå ann den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Code-Man Skrevet Juli 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2004 Bra skrevet å bra`e illustrasjoner :) skal bli morro å se kjærra på veien... Siter Subaru Impreza Drivers Club Norway www.impreza.sunndal.nu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hfracing Skrevet Juli 10, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2004 gjør det selv porting :D Siter - 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver - 1992 mx5 - Trackday toy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.