Gå til innhold

Ødelagt bakaksling? 240 m/1031

Ranger emnet

tnrfd

Anbefalte innlegg

Det driver å smeller og dunker i bakakselen min når jeg kjører igang.

Hvis jeg setter girkassen i neutral kan jeg ta tak i mellomakselen og vri den pga MYE slerk i diffen. Gummiopphenget på midten av mellomakselen er også litt morkent så jeg kan dytte akselen ca 1 cm opp og ned.

Kan dette være grunnen til at det driver å smeller når jeg kjører igang?

- Honda CB750K 1977mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tnrfd

Det driver å smeller og dunker i bakakselen min når jeg kjører igang.

Hvis jeg setter girkassen i neutral kan jeg ta tak i mellomakselen og vri den pga MYE slerk i diffen. Gummiopphenget på midten av mellomakselen er også litt morkent så jeg kan dytte akselen ca 1 cm opp og ned.

Kan dette være grunnen til at det driver å smeller når jeg kjører igang?

har du mye vibrasjoner også??

på fredag var jeg på vei innover, så plutselig "KLAKK KLAKK" og jævlige vibrasjoner....

jeg tenkte "å faen, bakakselen".. kjørte inn til siden og bøyde meg under bilen..

der fant jeg ikke noe videre unormalt, utenom den koppen som holder bærearmen hadde den innerste skruen løsnet på..

Jeg hadde en dårlig skiftenøkkel med meg i bilen, så etter 20 minutter klarte jeg å skru den noenlunde fast..

Vibrasjoner og smell fortsatte i variabel hastighet og tone..

For det meste "klakk klakk", men av og til er det mer ding lyd....

Jeg tror det er min mellomaksel eller bærekule..

Litt vanskelig å plassere lyden, da det vibrerte som en helvet!

De 500 meter jeg kom meg fra huset, kjørte jeg tilbake i, i 10km/t.

Har kjøpt meg bukker og slikt nå og skal dra ut å dra i mellomaksel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. Har ingen vibrasjoner og driverket virker helt fint i fart. Det er bare når jeg starter fra stillestående og kommer opp i kanskje 2km/t at jeg hører ett smell eller flere små smell.

jeg kjøpte meg ramper på biltema.. så nå fikk jeg sjekket mellomakse.. selve foringen var nesten vekke!! jeg kunne skubbe mellomaksel opp i karrosseri..

reiser innover nå for å hente en "ny"..

lykke til med din bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helvette..

monterte ny foring, men nå var det klirrelyd også!!

så begynte den med å slå oppi karrosseri eller hva den gjør..

når vi tok av foringen, var det en løs plate på mellomakslingen.. skal den henge fast i akslingen??

vi tok foringen fra en automataksling, den hadde ikke noe løs plate!

håper noen kan hjelpe.. bilen er totalt ukjørbar slik den er nå..

jeg merket det for noen dager siden når jeg holdt 60 i 4 gir, da virket det som om motoren fusket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. Har ingen vibrasjoner og driverket virker helt fint i fart. Det er bare når jeg starter fra stillestående og kommer opp i kanskje 2km/t at jeg hører ett smell eller flere små smell.

FORINGER!!!!!

eneste som peker på noe annet er at du kan vri mellomakselen rundt og at det er slark i diffen... den syns jeg var merkelig.. litt slark skal det jo være, men ikke en halvrunde..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke foringer er det som kan være dårlige?

Har sjekket foringene på momentstagene for en stund siden og de så ikke så dårlige ut. Men jeg greier å bevege stagene litt med hånden så litt slitne begynner foringene sikkert å bli.

- Honda CB750K 1977mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

FORINGER!!!!!

eneste som peker på noe annet er at du kan vri mellomakselen rundt og at det er slark i diffen... den syns jeg var merkelig.. litt slark skal det jo være, men ikke en halvrunde..

vet du hvordan mellomakselen skal "se ut" under foringen?

min hadde en løs plate, samt den hadde noen "groper"..

automat-mellomakslingen vi tok foringen fra, hadde ingen løs plate, samt den hadde ikke de "gropene".. det jeg lurer på, er om enten den platen har løsnet eller om det er noe annet som skulle holde platen på plass som har løsnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gjorde jeg følgende:

reiste til volvohuggeren i åsane, for å se hvordan en mellomaksel skal se ut, når den fungerer..

Jeg fant ut at det helt sikkert var lageret mitt som var gåent, da jeg ikke hadde sett et lager på min mellomaksel..

Jeg fant ut at den løse "ringen", var den yttre delen av det som en gang var et lager.

Den indre ringen hang fast som fan, men med minislegge og sånn metalldings man knuser fjell med, fikk jeg slått den av med litt rå kraft..

Når jeg skulle montere nye lageret, lå jeg det gamle lageret på utsiden, slik at jeg ikke slo på det nye lageret.

Jeg tok så å monterte den gummidingsen riktig vei, med fjæren ned.. skrudde fast alle skruer og så var det tut og kjør!!

nå drar den bra igjen :) I morgen skal jeg ut å nyte effektfilter.. kanskje jeg får montert et relè og termostatbryteren min i morgen også, slik at jeg går over til el. vifte :-)

har montert el. vifte og dilldall allerede.. (samme dagen som mellomaksel kollapset)..

det kostet meg 127kr for å fikse mellomaksel.

brukte ca. 1 time 50 minutter, hvorav 30 minutter var for å få av gamle lageret med feilt utstyr..

brukte en del ekstra tid, siden jeg måtte ligge under bilen, uten bukk.. haddde også bare en 14 fastnøkkel, så jeg måtte kave med en dårlig biltema rørtang..

jeg fant ut at det enkleste var å legge mellomaksel over eksosanlegget, mens jeg holdt tangen over girfestet og skrudde med liten fastnøkkel jeg kjøpte.. (sånn med skralle innebygd).

jeg fikk ikke skrudd med skralledelen, pga. krysset er for nært hodet på mutterskruehodet.

beklager mine utekniske begreper, jeg er datamann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor harde skal foringer være egentlig? Tok og kjente på momentstagene og jeg kan bevege dem litt fram og tilbake med hånden. Betyr det at foringene er utslitte?

om du klarer å bevege med hånden er enten skrue løs eller foring ødelagt..

I mitt tilfelle, var foring fin men lager VEKKE!!

sjekk bilde:

_merge.php?bilde1=1089300560.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider