Gå til innhold

Godkjenn bil i Sverige!

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

Svenske myndigheter har nå åpnet for å godkjenne+registrere biler tilhørende utenlandske statsborgere.

Dette gjør f.eks at de av oss som sysler med ombygde biler i Norge og sliter med godkjenning og avgifter kan få svenske skilter på bilen.

 

Bilen kan selvsagt ikke kjøres i kommunist-Norge av en nordmann, men for de som bor ganske nær svenske-grensen kan dette være en ok måte å få bruke sin spesielle/ombygde/avgifts-befengte bil.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Hot Rod

Svenske myndigheter har nå åpnet for å godkjenne+registrere biler tilhørende utenlandske statsborgere.

Dette gjør f.eks at de av oss som sysler med ombygde biler i Norge og sliter med godkjenning og avgifter kan få svenske skilter på bilen.

 

Bilen kan selvsagt ikke kjøres i kommunist-Norge av en nordmann, men for de som bor ganske nær svenske-grensen kan dette være en ok måte å få bruke sin spesielle/ombygde/avgifts-befengte bil.

 

Kødder du?? :) (Hmm....kjøpe hus i Sverige,og dra med vogna dit....hmm :D )

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

Svenske myndigheter har nå åpnet for å godkjenne+registrere biler tilhørende utenlandske statsborgere.

Dette gjør f.eks at de av oss som sysler med ombygde biler i Norge og sliter med godkjenning og avgifter kan få svenske skilter på bilen.

 

Bilen kan selvsagt ikke kjøres i kommunist-Norge av en nordmann, men for de som bor ganske nær svenske-grensen kan dette være en ok måte å få bruke sin spesielle/ombygde/avgifts-befengte bil.

 

Hva stopper deg da fra å "importere" bilen til norge etter du har registrert den? Såvidt jeg vet så får man importere kitcars o.l. så lenge de er godkjent i utlandet.

 

Christian..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt om avgift?

 

Sålenge bilen er nyere enn 30 år påløper engangsavgift som er STOR hvis motoren er stor og / eller bilen er tung.

Trodde alle på forumet her visste det jeg...

 

Desuten er det slik at ved all annen bruktimport enn veteranbiler vil de kjøretøy krav som ligger til grunn PÅ IMPORT TIDSPUNKTET gjelde. Det medfører at dersom du bruktimporterer en 1990 modell idag, må den bestå samme krav som 2004 modellene.

 

Svenske veimyndigheter godkjenner også MYE mer radikalt ombygde biler enn norske. De kaller det amatør bygd kjøretøy. Slike biler ville norske trafikkstasjoner ikke så mye som tatt i uansett svenske skilter eller ei.

Slike biler ville også krasjet fullstendig med den særnorske oppbyggingsavgiften og ført til at bilen måtte registreres som et nytt kjøretøy med dertil støy- krasj- avgass osv krav som en helt ny "vanlig" bil.

 

Vet at det er godkjent mye morsomt som opprinnelig er bygget i Sverige, men dette er ofte biler som er ytterlligere bygget om etter at de kom til Norge eller biler med hovedkomponenter eldre enn 30 år

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

Har du hørt om avgift?

 

Sålenge bilen er nyere enn 30 år påløper engangsavgift som er STOR hvis motoren er stor og / eller bilen er tung.

Trodde alle på forumet her visste det jeg...

 

Desuten er det slik at ved all annen bruktimport enn veteranbiler vil de kjøretøy krav som ligger til grunn PÅ IMPORT TIDSPUNKTET gjelde. Det medfører at dersom du bruktimporterer en 1990 modell idag, må den bestå samme krav som 2004 modellene.

 

Svenske veimyndigheter godkjenner også MYE mer radikalt ombygde biler enn norske. De kaller det amatør bygd kjøretøy. Slike biler ville norske trafikkstasjoner ikke så mye som tatt i uansett svenske skilter eller ei.

Slike biler ville også krasjet fullstendig med den særnorske oppbyggingsavgiften og ført til at bilen måtte registreres som et nytt kjøretøy med dertil støy- krasj- avgass osv krav som en helt ny "vanlig" bil.

 

Og hvis mar har en replica av en orginal bil,driter de i om det finnes så mye som en skrue i den fra orginalbilen,de ser bare på "Aha,det er en sånn en...jaha,da blir det full avgift fra den ORGINALE bilen".... Fordømte ¤&%/¤&¤/¤:mad: :mad:

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eksempel, ja.

 

Hovedproblemet i Norge er snarere for få enn for mye regler. Faktisk.

Lovverket er fullt av smutthull og kreative byggere som er flinke til å ordlegge seg ovenfor byråkratiet har, i samarbeid med velvillige biltilsyn, fått godkjent utrolige biler.

 

I Sverige har de to typer spesielle biler: Ombygd kjøretøy og amatørbygd kjøretøy. Det er helt faste regler som bestemmer hvilken kategori en bil havner i.

 

Men i Norge er det jo slik at "flere regler" i denne sammenhengen garantert vil bety "strengere regler".

Her er dilemmaet til bilorganisasjonene: Skal vi satse på å utnytte det elendig, hullete regelverket vi har, eller jobbe for mer eksakte men kanskje strengere regler?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

For eksempel, ja.

 

Hovedproblemet i Norge er snarere for få enn for mye regler. Faktisk.

Lovverket er fullt av smutthull og kreative byggere som er flinke til å ordlegge seg ovenfor byråkratiet har, i samarbeid med velvillige biltilsyn, fått godkjent utrolige biler.

 

I Sverige har de to typer spesielle biler: Ombygd kjøretøy og amatørbygd kjøretøy. Det er helt faste regler som bestemmer hvilken kategori en bil havner i.

 

Men i Norge er det jo slik at "flere regler" i denne sammenhengen garantert vil bety "strengere regler".

Her er dilemmaet til bilorganisasjonene: Skal vi satse på å utnytte det elendig, hullete regelverket vi har, eller jobbe for mer eksakte men kanskje strengere regler?

 

Har personlig sett ingen problemer med strenge regler så sant de ihvertfall gjør det MULIG å regge bilen min...krav til støy,CO ,Røntging av bærende konstruksjoner etc er greit nok,for da vet jeg at den er trygg å bruke...men å betale 3 ganger byggkostnaden i oppbyggingsavgift og førstegangsavgift, (vi prater avgifter på over 720k her) når den samme bilen koster 12600 i SFRO-godkjenning og Bilprovningen-testing i Sverige,er det ikke rart man føler seg lurt.....:(

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt. Enhver ombygging bør ha det som ett av målene at bilen blir bedre enn den var orginalt.

 

Men strenge regler i Norge har til nå vært ensbetydende med strengere regler for hvor tidlig oppbyggingsavgiften slår inn og krav om attester som alle vet er umulig å oppdrive.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

Selvsagt. Enhver ombygging bør ha det som ett av målene at bilen blir bedre enn den var orginalt.

 

Men strenge regler i Norge har til nå vært ensbetydende med strengere regler for hvor tidlig oppbyggingsavgiften slår inn og krav om attester som alle vet er umulig å oppdrive.

 

Selvsagt...hvem vil vel bygge bilen dårligere enn orginalt...? :)

 

Mitt problem ligger i at hele greia er bygget her i landet,og da NEKTER de å godkjenne noe som helst uten en full krasjtest på NCAP...ergo måtte jeg ha bygget to biler,helt identiske...og det er alt for dyrt... :(

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

 

Selvsagt...hvem vil vel bygge bilen dårligere enn orginalt...? :)

 

Mitt problem ligger i at hele greia er bygget her i landet,og da NEKTER de å godkjenne noe som helst uten en full krasjtest på NCAP...ergo måtte jeg ha bygget to biler,helt identiske...og det er alt for dyrt... :(

 

Hvilken bil er det snakk om? Mistenker at jeg har et lignende (men billigere...) problem med en beach buggy...:(

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som da blir litt stilig er at om en bil blir godkjent i sverige, så skal den i teorien være godkjent i norge. er bilen godkjent i et annet skandinsvisk land av et godkjent kontrollorgan, så er den kontrollert og funnet i forskritsmessig stand, så skal dette sees på lik linje med swa godkjenning(england) eller tuv godkjenning fra tyskland.....

`04 Skoda Fabia RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboPolo

Det som da blir litt stilig er at om en bil blir godkjent i sverige, så skal den i teorien være godkjent i norge. er bilen godkjent i et annet skandinsvisk land av et godkjent kontrollorgan, så er den kontrollert og funnet i forskritsmessig stand, så skal dette sees på lik linje med swa godkjenning(england) eller tuv godkjenning fra tyskland.....

 

Stemmer nesten...den må EU-typegodkjennes,da gjelder det...gjelder ikke på svenske,engelske,tyske eller whatever enkeltgodkjente amatørbygde eller modifiserte biler,dessverre.. :(

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

 

Hvilken bil er det snakk om? Mistenker at jeg har et lignende (men billigere...) problem med en beach buggy...:(

 

 

Du har PM.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår