Gå til innhold

Godkjenn bil i Sverige!

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

Originally posted by Turboed1

 

Selvsagt...hvem vil vel bygge bilen dårligere enn orginalt...? :)

 

Mitt problem ligger i at hele greia er bygget her i landet,og da NEKTER de å godkjenne noe som helst uten en full krasjtest på NCAP...ergo måtte jeg ha bygget to biler,helt identiske...og det er alt for dyrt... :(

 

Å bygge en bil dårligere enn orginalt er lett, dessverre.

Typisk skjer det når form, design og ytelse teller mer for byggeren enn funksjon.

 

Vanlige feil er f.eks altfor stor/tung motor som gir vanvittig vektfordeling, senke bilen så mye at den nesten ikke er kjørbar, ikke ta hensyn til fysiske lover når forstilling endres, bruke så kraftig bakaksel at den u-avfjærede vekta blir nesten like stor som den avfjærede over bakhjula, dårlige sveiser, brannfarlig el.anlegg, bensintank-plassering som på et kamikaze-fly kutte ut div varmeskjold som fører til brennhett gulv ved sakte kjøring osv osv.

 

Dersom en bil er bygget om helt uten biltilsynets løpende inspeksjoner og uten noen som helst søknad på forhånd har du et problem, ja. Men det det ville du hatt i Sverige også.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Hot Rod

 

Å bygge en bil dårligere enn orginalt er lett, dessverre.

Typisk skjer det når form, design og ytelse teller mer for byggeren enn funksjon.

 

Vanlige feil er f.eks altfor stor/tung motor som gir vanvittig vektfordeling, senke bilen så mye at den nesten ikke er kjørbar, ikke ta hensyn til fysiske lover når forstilling endres, bruke så kraftig bakaksel at den u-avfjærede vekta blir nesten like stor som den avfjærede over bakhjula, dårlige sveiser, brannfarlig el.anlegg, bensintank-plassering som på et kamikaze-fly kutte ut div varmeskjold som fører til brennhett gulv ved sakte kjøring osv osv.

 

Dersom en bil er bygget om helt uten biltilsynets løpende inspeksjoner og uten noen som helst søknad på forhånd har du et problem, ja. Men det det ville du hatt i Sverige også.

 

Den er bygget etter SFRO's reglement for ombygging/oppbygging,og alt har en funksjon...ellers er det unødvendig. Søknad hos tilsynet førte kun til en totalnekt på å i det hele tatt se på prosjektet,de sa at jeg måtte kontakte Samferdselsdep..der sa de at jeg måtte høre med Toll og AvgiftsdirektoRotet..og der sa de at jeg måtte høre med Vegvesenet/tilsynet. Ikke et sted visste noen noe annet svar enn å sende meg videre til noen andre som ikke kunne noe de heller. I Sverige tok det 6 min og to samtaler for å finne rett mann å prate med som ga saklige svar. Når det gjelder byggkvaliteten er det ingen snarveier tatt. Dessuten er jeg ikke lei av livet,og en anelse perfeksjonist ;) :D.

Forela saken for SFRO og Svenska Bilprovningen,og de sa at etter hva de kunne forstå ville ikke bilen min hatt det minste problem med å godkjennes i Sverige...her ville de som sagt ikke engang høre om den. Bortsett fra hvis jeg dukket opp med tre-kvart million kr og betalte avgift som tilsvarte nyimport av en orginalbil....en 20 år gammel en,da var jeg gledelig velkommen.. :rolleyes:

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

 

Den er bygget etter SFRO's reglement for ombygging/oppbygging,og alt har en funksjon...ellers er det unødvendig. Søknad hos tilsynet førte kun til en totalnekt på å i det hele tatt se på prosjektet,de sa at jeg måtte kontakte Samferdselsdep..der sa de at jeg måtte høre med Toll og AvgiftsdirektoRotet..og der sa de at jeg måtte høre med Vegvesenet/tilsynet. Ikke et sted visste noen noe annet svar enn å sende meg videre til noen andre som ikke kunne noe de heller. I Sverige tok det 6 min og to samtaler for å finne rett mann å prate med som ga saklige svar. Når det gjelder byggkvaliteten er det ingen snarveier tatt. Dessuten er jeg ikke lei av livet,og en anelse perfeksjonist ;) :D.

Forela saken for SFRO og Svenska Bilprovningen,og de sa at etter hva de kunne forstå ville ikke bilen min hatt det minste problem med å godkjennes i Sverige...her ville de som sagt ikke engang høre om den. Bortsett fra hvis jeg dukket opp med tre-kvart million kr og betalte avgift som tilsvarte nyimport av en orginalbil....en 20 år gammel en,da var jeg gledelig velkommen.. :rolleyes:

 

SYKT!!!!!

 

Jeg føler virkelig med deg på den her!

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MaDDoG

 

SYKT!!!!!

 

Jeg føler virkelig med deg på den her!

 

Takker.. :) Kan bli frustrert/krakilsk/mannevond av mindre når det gjelder å få svar på ting som ikke er orginale i Norge...satt nesten 6 timer i telefonen og ble bare sendt fra sted til sted før jeg ga opp. En annen ting er dette: Jeg må betale IMPORTAVGIFT på en bil som i det hele er bygget innenfor landets grenser og aldri importert..?????? Forstå det den som kan...:rolleyes:

 

Blir som om jeg skulle restaurert en gammel Troll (er det ikke det de bilene som ble laget her i landet heter? ) og så måtte betalt importavgift for den for å få skilter på den...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanskeligste er når du har bygget uten å ha med biltilsynet underveis.

Det andre er at du for alle del ikke må blande begrepene ombygging og oppbygging. Les TAD's regler for hvordan dette tolkes. De står på toll.no.

 

For din egen skyld bør du håpe din bil kommer inn under ombyggingsbegrepet. Da kan du glemme evt avgifter osv. Da må du kun overbevise de rette folkene om at bilen din rent teknisk holder mål.

Slik du har blitt oppfattet rundt omkring er det tydelig at de du har snakket med har tolket din bil som oppbygget i og med at engangsavgift har blitt nevnt.

Er det ikke mulig å definere bilen som annet enn oppbygget kan du stort sett glemme det. Avgiftene er en ting. Siden bilen da vil ansees som en ny bil må den i tillegg bestå alle tester og krav som nye biler må. Det klarer den ikke.

 

Når du har klart for deg at bilen din virkelig ER ombygget og ikke oppbygget, eller evt klart for dag hvilke endringer du må gjøre på bilen for at den skal kunne passere som ombygget, tar du kontakt med Rolf Roald hos American Car Club of Norway (ACCN) i Trondheim. Han er tidligere biltilsynsmann og nå ansatt som teknisk konsulent hos ACCN.

Si det som det er, at du har brutt REGEL NR 1, (Spør først, bygg siden). Fortell om bilen og spør om råd. Meld deg inn i ACCN i samme slengen. Det er billig å betale 650kr/året for den konsulenthjelpen du trenger nå. Desuten er det pga medlemskontigent til ACCN slike som han er tilgjengelig for oss.

 

Og en ting til: Det nytter ikke å bli sint. Ingen er PLIKTIG til å regge den bilen din.

Hva SFRO sier er norske veimyndigheter på ingen måte pliktige til å følge. Det understreker jo SFRO hele tiden også, gjør de ikke?

 

Mht avgifter på et oppbygget kjøretøy spiller det jo ingen rolle HVOR det er bygget. Oppbyggingsavgiften skal gjøre bilen like dyr som importavgiften på en importert bil.

 

Lykke til!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

Det vanskeligste er når du har bygget uten å ha med biltilsynet underveis.

Det andre er at du for alle del ikke må blande begrepene ombygging og oppbygging. Les TAD's regler for hvordan dette tolkes. De står på toll.no.

 

For din egen skyld bør du håpe din bil kommer inn under ombyggingsbegrepet. Da kan du glemme evt avgifter osv. Da må du kun overbevise de rette folkene om at bilen din rent teknisk holder mål.

Slik du har blitt oppfattet rundt omkring er det tydelig at de du har snakket med har tolket din bil som oppbygget i og med at engangsavgift har blitt nevnt.

Er det ikke mulig å definere bilen som annet enn oppbygget kan du stort sett glemme det. Avgiftene er en ting. Siden bilen da vil ansees som en ny bil må den i tillegg bestå alle tester og krav som nye biler må. Det klarer den ikke.

 

Når du har klart for deg at bilen din virkelig ER ombygget og ikke oppbygget, eller evt klart for dag hvilke endringer du må gjøre på bilen for at den skal kunne passere som ombygget, tar du kontakt med Rolf Roald hos American Car Club of Norway (ACCN) i Trondheim. Han er tidligere biltilsynsmann og nå ansatt som teknisk konsulent hos ACCN.

Si det som det er, at du har brutt REGEL NR 1, (Spør først, bygg siden). Fortell om bilen og spør om råd. Meld deg inn i ACCN i samme slengen. Det er billig å betale 650kr/året for den konsulenthjelpen du trenger nå. Desuten er det pga medlemskontigent til ACCN slike som han er tilgjengelig for oss.

 

Og en ting til: Det nytter ikke å bli sint. Ingen er PLIKTIG til å regge den bilen din.

Hva SFRO sier er norske veimyndigheter på ingen måte pliktige til å følge. Det understreker jo SFRO hele tiden også, gjør de ikke?

 

Mht avgifter på et oppbygget kjøretøy spiller det jo ingen rolle HVOR det er bygget. Oppbyggingsavgiften skal gjøre bilen like dyr som importavgiften på en importert bil.

 

Lykke til!

 

Bilen min er like oppbygget som en '32 Ford bygget som rod uten en eneste orginal del eller chassinummer...ergo,som jeg sier,oppbygget.

 

Siden bilen min ville blitt regnet som mer enn 50% ombygget,ville jeg alikevel fått ny førstegangsavgift,da den da ville blitt regnet som en ny bil alikevel.

 

Ikke brutt regel nr 1,jeg spurte og søkte,men ble avfeid/avvist/neglisjert/sendt videre...og det er da ikke min feil,selv om du later til å ville gjøre det til min feil. Hvis dette da fører til at jeg ikke får registrert den,gir jeg beng og bygger den som brutal banebil isteden,og lufter den på veien iblant. :)

 

Vet at SFRO ikke har myndighet her,og jeg er ikke sint heller,men du må jo si deg litt enig i at det er litt frustrerende at 15 mil østover er bilen min lovlig og uskyldig som et lam,her blir den sett på som et livfarlig monster som ville drepe folk i eninga hvis den noensinne får hjulene på veien.. men det er jo regelverket her,alt som har et snev av induvidualisme blir rakket ned på av myndighetene big time...så du har rett i kommentaren din i første post om at dette er et kommunistland.. :D

 

Takker for det,jeg skal ihvertfall prøve så godt jeg kan...har kontakter på tinget som jobber med å få til en ordning med amatørbygde kjøretøy,men etter strenge regler...får se hvordan det går. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket hva som skal til for å endre statusen?

 

eksempelet ditt med 32 Forden er interessant. La oss si jeg satt med en uregistrerbar slik bil. Alt nytt+glassfiberkaross, ok?

 

Da kunne jeg snoket etter ei orginal 32 ramme med papirer. Dette omsettes rett som det er i hotrod miljøet og veteranbil-miljøet. Papirene burde være uten spsifisert karoseritype. Det er ikke uvanlig på disse papirene.

 

Så kjøpte jeg et helt nytt 32 Roadsterkarosseri i stål fra USA. De koster 10.000$ med ferdig monterte dører osv. Et slik ville jeg fått inn til Norge inkludert moms og alt for ca 100.000kr.

 

Med grunnlag i den orginale ramma og stålkarosseriet ville jeg søkt om å bygge om denne bilen.

Siden både ramme og karosseri var orginalt kunne ganske radikale endringer forøvrig godtas uten at bilen ble regnet som oppbygget.

 

Med innvilget søknad byttet jeg så over alt unntatt karosseri og ramme fra det uregistrerbare utgangspunktet og vips, bilen kunne godkjennes som ombygget.

 

Billig? Nei, men billigere enn oppbyggingsavgift.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som er sløkket vil være at putter man en golf motor i en polo (gti) så vil det være oppbygging. Og ville aldri blitt godlkjent.

mens om man har en volvo 240 og klasker nedi en lavtrykksturbo fra 940 så blir det godkjent selv om motoren ikke har eksistert i det karosseriet, ergo oppbygging.

Spooz her på forumet sitter på papirer på v-tech motor i mini fra tilsynet og da var dette definert som ombygging mener jeg. hvordan har så dette blitt tolket??!

 

"For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

 

 

Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av biltilsynet. "

--------------------------------------------------------------------------------

Den siste setningen der gjelder vel ikke? når de skriver rimelighet så regner jeg med at de dustekontrollørene har bestått barnehagen og barneskolen.

`04 Skoda Fabia RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har fått med meg at det er kravet til attestasjon fra produsent/importør som stopper det meste der.

 

Dette kravet er helt tydelig kun laget for å stoppe ombygginger i alminnelighet. Typisk kommunist-tankegang "vi vet bedre enn deg" osv....

 

Men også svenskene sliter mer jo nyere biler de ønsker å bygge om.

 

På gammelbiler tror jeg det er enklere fordi bilene er laget utifra mindre avanserte kriterier. I dag kan jo bilfabrikkene for å spare vekt fjerne masse bærende deler, lage max tynt gods osv fordi de har dataprogram som beregner helt eksakt hva som er tilstrekkelig for å gjøre bilen sikker og stiv. Derfor kan de være vanskelig å vite hva som faktisk har en rolle i den bærende konstruksjonen på bilen.

 

Jeg bygger om en 1934 Ford Roadster. Da var det enklere kår i bilproduksjonen. F.eks er rammen lik både for 2 dørs, 4-dørs, sedan, coupe, Cab Roadster og pick up! Var de usikre på om noe ville holde plusset de bare på mer gods for å være sikre.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

Har du hørt om avgift?

 

Sålenge bilen er nyere enn 30 år påløper engangsavgift som er STOR hvis motoren er stor og / eller bilen er tung.

Trodde alle på forumet her visste det jeg...

 

Desuten er det slik at ved all annen bruktimport enn veteranbiler vil de kjøretøy krav som ligger til grunn PÅ IMPORT TIDSPUNKTET gjelde. Det medfører at dersom du bruktimporterer en 1990 modell idag, må den bestå samme krav som 2004 modellene.

 

Svenske veimyndigheter godkjenner også MYE mer radikalt ombygde biler enn norske. De kaller det amatør bygd kjøretøy. Slike biler ville norske trafikkstasjoner ikke så mye som tatt i uansett svenske skilter eller ei.

Slike biler ville også krasjet fullstendig med den særnorske oppbyggingsavgiften og ført til at bilen måtte registreres som et nytt kjøretøy med dertil støy- krasj- avgass osv krav som en helt ny "vanlig" bil.

 

Vet at det er godkjent mye morsomt som opprinnelig er bygget i Sverige, men dette er ofte biler som er ytterlligere bygget om etter at de kom til Norge eller biler med hovedkomponenter eldre enn 30 år

 

Hvis man bor i det aktuelle importlandet i 5 år?, og bilen er gogkjent der, så kan ikke norske myndigheter nekte å godkjenne bilen, den er da flyttegods, niks avgifter, men må beholde bilen i ett visst antall år, må kanskje eie den noen år før du flytter tilbake også.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

 

Selvsagt...hvem vil vel bygge bilen dårligere enn orginalt...? :)

 

 

Veldig mange.. er jo tilogmed folk som kapper fjærene for å senke den enda mer.. da blir bilen betydelig dårligere enn originalt:)

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

Har du sjekket hva som skal til for å endre statusen?

 

eksempelet ditt med 32 Forden er interessant. La oss si jeg satt med en uregistrerbar slik bil. Alt nytt+glassfiberkaross, ok?

 

Da kunne jeg snoket etter ei orginal 32 ramme med papirer. Dette omsettes rett som det er i hotrod miljøet og veteranbil-miljøet. Papirene burde være uten spsifisert karoseritype. Det er ikke uvanlig på disse papirene.

 

Så kjøpte jeg et helt nytt 32 Roadsterkarosseri i stål fra USA. De koster 10.000$ med ferdig monterte dører osv. Et slik ville jeg fått inn til Norge inkludert moms og alt for ca 100.000kr.

 

Med grunnlag i den orginale ramma og stålkarosseriet ville jeg søkt om å bygge om denne bilen.

Siden både ramme og karosseri var orginalt kunne ganske radikale endringer forøvrig godtas uten at bilen ble regnet som oppbygget.

 

Med innvilget søknad byttet jeg så over alt unntatt karosseri og ramme fra det uregistrerbare utgangspunktet og vips, bilen kunne godkjennes som ombygget.

 

Billig? Nei, men billigere enn oppbyggingsavgift.

 

Alt for mye til at det lar seg gjøre for meg,dessverre...dessuten er det jo bare 4 eller 5 orginale slike biler som jeg bygger ut ifra her i landet,kun 1200 bygget i hele verden og vrak finnes ikke eller koster fra 38.000 pund og oppover,UTEN avgifter... :( Det er jo like mye som jeg tenkte å legge i hele greia...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by oddi

 

Veldig mange.. er jo tilogmed folk som kapper fjærene for å senke den enda mer.. da blir bilen betydelig dårligere enn originalt:)

 

mvh oddi

 

Det er jo sant...men det er jo derfor jeg er for strenge krav for hva man kan gjøre,men lavere avgifter for å bygge bil,da blir man i det minste ikke bare avfeid helt og holdent. :) ....en kopi av systemet i Sverige hadde vært tingen....da kunne man vært kreativ,bare man holdt seg innenfor regelgrensene...og ikke blitt flådd etterpå for å få en papirlapp og to aluplater.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår