Gå til innhold

Start på motor, hjelp?

Ranger emnet


El_diablo

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat holdt på med mitt miniprosjekt. Byttet sylinder på en moped. Problemet er at jeg ikke får start på den. Jeg har ikke demontert forgasser eller noe slikt. Bare skrudd av luftfilterboksen, eksosen og byttet sylinder og stempel. Når jeg trykker på starteren går stemplene, motoren suger luft og det kommer luft ut eksosen men den starter ikke... Hva kan være galt? Eneste jalla jag har gjort er å trikse til stempelringene pga de knakk... En halv oppe og en halv overlappende under... Virker likevell som det er ganske tett... Sjekket før jeg skrudde på toppen...

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Italiano power

Jeg har akkurat holdt på med mitt miniprosjekt. Byttet sylinder på en moped. Problemet er at jeg ikke får start på den. Jeg har ikke demontert forgasser eller noe slikt. Bare skrudd av luftfilterboksen, eksosen og byttet sylinder og stempel. Når jeg trykker på starteren går stemplene, motoren suger luft og det kommer luft ut eksosen men den starter ikke... Hva kan være galt? Eneste jalla jag har gjort er å trikse til stempelringene pga de knakk... En halv oppe og en halv overlappende under... Virker likevell som det er ganske tett... Sjekket før jeg skrudde på toppen...

 

Det er så lite effektiv komp i en moped så du MÅ ha minst en hel stempelring der...halv oppe og halv nede vil flytte seg i sporet og rase motoren i løpet av 2 minutter på tomgang!! :eek: Ryker en ring en gang,bruk bare en hel,eller skaff begge...ALDRI 2 halve.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å oppgi type på mopeden og om det har blitt borret opp noen gang det...så får du riktig. Ingen standard-ringer å få,de fleste merkene har noen små forskjeller seg imellom... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, trodde aldri noen kunne få seg til å montere halve stempelringer...hehe

 

jaja, garantert problemet ditt der. Det vil jo forskyve seg og skjære seg med engang, hvis du får start på det. Du skriver også at du har fjerna luftfilterboksen, pass på så den ikke får for mye luft da...skal ha litt "motstand" der oxo...

`09 Ford Mondeo Titanium S (venter utålmodig på den nye bilen :)

`91 BMW 318 (midlertidig bil, restaureres)

`08 Ford Kuga 4x4 (solgt)

`07 Ford Mondeo 5-dørs (James Bond, solgt)

`91 Volvo 240 stv (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turbo SlayeR

Dæven, trodde aldri noen kunne få seg til å montere halve stempelringer...hehe

 

jaja, garantert problemet ditt der. Det vil jo forskyve seg og skjære seg med engang, hvis du får start på det. Du skriver også at du har fjerna luftfilterboksen, pass på så den ikke får for mye luft da...skal ha litt "motstand" der oxo...

 

Vel, for å si det slik så har jeg ikke så mye erfaring med denne typen oprasjoner. En må likevell starte et sted...:op uansett hadde jeg ikke turd å kjøre med ringene slik, ville bare teste om jeg fikk liv i sylinderen. Det har i hvertfall ikke skjedd noe galt.

 

BTW, er det noe godt trick for å få stempelet inn i sylinderen uten å knekke de sprø ringene? Det var slik de knakk..

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vanskelig, nye fjærer er veldig sprø, var det trim syl., har dem sikkert fjærer der du kjøpte den.

Men du har nok ødelagt sylinderen allerede, funker nok med nye fjærer men ikke like bra som det skal...

Husk at du skal ha større dyse med powerfilter ell. lignende.

Stempelfjærer er no jall å montere...

Er ofte lettest å sette stempelet inn oppe og så sette i kryssbolten...

Er nok ikke fjærene som tetta der, er klaringa mellom stempel og syl.

Husk at du bør smøre rundt stempelet da, kjappere smøring ved start o.l., men ike overdriv.

Er forresten tull å kjøre på feit oljeblanding, maks 2.5 %,

Er det oljepumpe som funker, ikke kobl den ut, ta heller å stram wiren litt, er litt slingringsmonn....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal den være ødelagt? Har sjekket den og det er ikke en ripe eller et hakk noen sted. Ikke i sporet stempelringene sitter engang.

Sa på crsh `n burn at det funket helt fint å kjøre på orginalgasser og dyser, men de anbefalte for maks effekt å bytte.

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med friere lufttilgang vil ikke orginaldysa vanligvis gi nok for at det skal gå ordentlig, med trim samme..

åssen moped er det, åssen syl,

effektanlegg?

 

Funker, men vil kanskje "henge" litt, samt gå dårlig i oppoverbakker og bli varmere enn norm....

 

Er jo økonomi.dysa stort sett orginalt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går sikkert bra med syl, men er fort å ripe med knekte fjærer.

Trimsyl. er jo oftest hardkrom og kan ikke borres heller.

 

Har dessverre ikke peil på den, men uanZ så bør den jo starte med dysa, så er nok fjærene som er/var problemet.

Bytta hele variatoren eller bare fremre med vektene, uplompert variator eller trimvariator.

Ikke at det har no med saken å gjør3 med saken da, bare curious.

 

Fått tak i fjærer?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår