Cozzie Skrevet Juli 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2004 Heisann! Har sett meg ut en bil jeg har lyst å kjøpe. Eneste problemet med den er at det står heftelser på den i brønnøysundsregisteret. Fra en samtale en tid tilbake sa han selv at dette er noe som står igjen fra forrige eier. Han har selv hatt bilen i 6 mnd, og velger å selge da han sier han skal ha seg en to-dørs sportsbil. Utdrag fra brreg: Dagbokdato16.02.2004 Innsender Kommunekassereren Gjelder person/foretak: Fornavn Etternavn Sted Utlegg til fordel for Staten ved Kommunekassereren NOK 177.897,00 forretning avholdt 09.02.2003 klokken 10:00 Saksnr.: 01/04 Pant tatt i Audi personbil, 1 Polaris Indy beltemotorsykkel, 1 Audi personbil Motorvogner: *regnr* *regnr* *regnr* Hva innebærer dette? Dersom jeg kjøper av denne selgeren, og dette forstatt står i registeret ved kjøpsdato - vil det innebære at jeg tar over panten - som kan føre til at jeg får et stort svie på pungen på kroner 177900,- ? Er det muligheter for meg å oppdatere denne informasjonen fra brønnøysundsregisteret, eller er dette noe eieren må gjøre - sett at dette er gammel informasjon som skulle vært slettet? Dersom dette er pant som fortsatt står i kjøretøyet ved kjøp - er det bare å trekke seg unna? Noen som har erfaringer med dette fra før av? Skal ringe fyren i mårra og høre med han, men hadde håpet noen av dere hadde noen erfaringer om dette temaet. Er ganske blank. På forhånd takk for alle svar.. Siter - 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro - 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro - 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JHS Skrevet Juli 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2004 Er vel ett lån eller noe sånt som tidligere eier har tatt, med pant i bilen. Det vil vel da si at hvis han ikke betaler, så kommer de og henter bilen. Du kjøper selvfølgelig ikke en bil med heftelser på...;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e-36 burnout Skrevet Juli 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2004 Er ikke sikker, men tror det funker slik at du "betaler ned" lånet ved å sette de 177900 inn til banken (som har lånt ut pengene) og så får selgeren restbeløpet inn på sin konto, så er alle glade og fornøyde... Siter Current Car: 318i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cozzie Skrevet Juli 8, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2004 Originally posted by bmw-bergen Er ikke sikker, men tror det funker slik at du "betaler ned" lånet ved å sette de 177900 inn til banken (som har lånt ut pengene) og så får selgeren restbeløpet inn på sin konto, så er alle glade og fornøyde... Problemet er at bilen bare er halve panten. Og dersom han ikke velger å bruke pengene jeg betaler han - på lånet, kan det føre til at banken kommer å henter bilen min. Tror jeg? Er vel egentlig noe jeg må ta opp med eier.. Siter - 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro - 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro - 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZy_T Skrevet Juli 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2004 Originally posted by Cozzie Problemet er at bilen bare er halve panten. Og dersom han ikke velger å bruke pengene jeg betaler han - på lånet, kan det føre til at banken kommer å henter bilen min. Tror jeg? Er vel egentlig noe jeg må ta opp med eier.. Eller snakk med de som har pant i bilen. Er ikke umulig at de fjerner bilen fra lånet hvis du betaler de det du skal gi for den. Siter Fin liten HowTo på hvordan bruke et forum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Loppa Skrevet Juli 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2004 Når man kjøper en bil og selger har lån på den fra før - som 90% av alle norske biler med verdi over 100' - kontakter man den instansen som har pantet i bilen og får opplyst av dem hvor mye det resterende beløpet er. Det beløpet som er tinglyst var ved inngåelse av panteavtalen og justeres ikke hos brønnøysund etter hvert som det betales ned. Dvs har du betalt ned på et billån i 2 år er er det reèlle kravet i bilen langt lavere enn det Brønnøysund har i papirene sine. Hvem som skal ha pengene ved kjøp av en bil med pant avtaler man selvsagt med selger, men i prinsippet er man en komplett idiot hvis man gir alle pengene til selger før du har fått bekreftet at pantet er hevet. Det vanlige er at man betaler inn beløpet som f.eks gjenstår på lånet til banken og retsen til selger når banken har gitt deg som ny eier bekreftelse på at de har slettet pantet. Bankene har et standard formular som de sender/faxer deg som bekrefter at pantet slettes når de har fått pengene fra deg. Det er overhodet ikke noe problem å kjøpe bil med pant i. Fatter ikke at folk tror det er "no muffens" med en bil med pant i. Bare forhold dere til panthaveren (f.eks banken) og trekk det beløpet fra kjøpesummen ved oppgjør til selger. Siter 2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ 1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt x-'95 Audi S6 4,2 V8 x-'94 AudiCab 2,8 x-'99 Golf GTI 1,8T x-'98 Renault Megane Coupè Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gEIRA Skrevet Juli 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2004 Jeg kjøpte min bil MED heftelser, men UTEN pant. Det var ikke selgeren som hadde heftelse på bilen, men den forrige eieren. Tror det var en sum på 130000,- hvis jeg ikke husker feil. Rett før jeg kjøpte bilen betalte han ned 118000,- ! og de som kan hueregning da vet at det restbeløpet lyder på 12000,- Jeg kjøpte bilen med som følger i kontrakten (som jeg og selger ble enig om): Bilen har heftelse på 12000 fra tidligere eier, ny eier vil ikke belastes dette gjeldsbeløpet. Eller no sånt no.. Og siden det var heftelse på 12000,- betalte jeg 12000,- mindre for bilen da jeg kjøpte den. Vi ble enig om at da bilen ble heftelsefri skulle jeg betale resterende 12000,-. Jeg så ikke på dette som et stort problem, da jeg så han gamle eieren betalte ned med ganske store pengesummer, og hadde sikkert ikke problemer med å betale resten heller. Og jeg holdt tilbake penger til selgeren helt til den ble heftelsefri. Så det gikk knirkfritt, samt selgeren var grei kar å gjøre med. Siter AC Schnitzer beyond the standard Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mew Skrevet Juli 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2004 Jeg kjøpte også bilen min med heftelser. Møtte karen i banken skrev kontrakt der og betalte han 1500 kr for bilen (hehehe). Så betalte jeg resten til banken og fikk kvittering på at heftelsen var borte. Siter 2001 Audi RS4 2.7 Biturbo 2011 VW Transporter TDI (firmabil) 2007 VW Transporter TDI 4Motion 2004 VW Transporter TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg