Gå til innhold

supra mk3 og mk4

Ranger emnet


Grønne fare

Anbefalte innlegg

Er desverre ikke verdensmester på dette, men en liten fugl hvisket meg i øret at 7M-GE/GTE (mkIII) motorene ikke tåler den minste trimming, mens 2JZ-GTE (mkIV) tåler KRIG. :) I japan hadde de visst 1JZ-GE/GTE motoren (2.5L) i mkIII i 89`, samme som 2JZ bare mindre borring. Da er det kanskje noen likheter oppi der? :)

 

GE=suge GTE=Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok

MK IV motor i MK III : Lykke til,motorene er helt annerledes,ledningsnett er annerledes,gearkasse er annerledes,mellomakslig er annerledes for å ta det lille du må tenke på til å begynne med.

 

Sånn ellers,7M-GTE er turbomotoren til MK III, 7M-GE er sugemotor,den har singelturbo. 1JZ-GTE er en 2.5 liters R6 motor med TwinTurbo til MK III,denne har stort sett bare blitt levert i Japan og USA,noen er importer til Europa vet ikke hvor mange.

7M-GTE motoren,har for dårlig toppakning i sammenheng med for lavt tiltrekningsmoment på toppen,hvis du bytter ut denne (som er endel jobb) med en 1.2 eller 2.0 mm stålpakning fra HKS og trekker til med ca 10-12 Nm skal dette holde i massevis,da kan du begynne å tenke på andre ting som f.eks. eksosanlegg,høyere trykk,ny turbo, ny intecooler, andre dyser,annen luftmengdemåler,tennplugger/pluggkabler,og gjerne en HKS FuelCut Defenser,denne er ikke anbefalt,det er derimot BLITZ EBC (Electronic Boost Controller) som også er endel dyrere,da kan du begynne å tenke på 350-450 Hk,før du begynner med stempler og annet som befinner seg ''inne'' i motoren,og gearkasse da selvsagt.

Dette var det jeg kom på i farten om 7M-GTE motoren,rett meg de som vet om jeg tar feil noe sted.

 

MK IV motoren 2JZ-GTE er mye mer trimmingsvennlig siden den er videreutviklet i MK IV fra MK III, det sier jo seg nesten selv.

Det er jo fullt mulig å hente ut bortimot 6-700 hk fra den motoren før du begynner ''inni'' den mener jeg å huske.

Det er jo mulig å bygge om fra TwinTurbo til singelturbo,dette skal visst gi en del mer effekt.

Vet egentlig ikke så mye om MK IV eller motoren som står i den,men MK III begynner jeg å få litt greie på etter at jeg kjøpte meg en i vår.

 

Sånn ellers vet jeg ikke om denne posten helt passer inn under OFF TOPIC så om administratorene vil flytte den til TOYOTA SUPRA eller TEKNISK tror jeg den passer bedre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by erling

...men en liten fugl hvisket meg i øret at 7M-GE/GTE (mkIII) motorene ikke tåler den minste trimming...

 

Har hørt det samme selv...

Men det er en kar i New Zeeland (trur jeg det var) som har tatt 700++hk ut av en sånn motor... Men den har sikkert nesten ingen original deler igjen inni motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planene var og bygge en opel med supra motor. Det jeg da tnkte på varvog bruke en mk3 motor som dummy til jeg fikk skaffet meg en nyere og bedre motor men da må jeg altså gjøre jobben to ganger hvis det ikke finnes likheter tenkte mest på motorfester, bredde lengde osv... med andre ord vil jeg vite likhetene

Hva skal jeg med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår