MaDDoG Skrevet Juli 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2004 Originally posted by parelius Er det noen som driver med dette herde greiene?? her ihvertfall litt teori om herdeprosessen, her er det for grovsmed, men det teoretiske er rimelig likt: Herding Etter at smeden har formet metallet til en form han er fornøyd med skal emnet herdes. Det gjøres ved å avkjøle emnet i kaldt vann. Smeden må være forsiktig for dersom avkjølingen skjer for raskt kan metallet bli sprøtt, men hvis han venter for lenge kan metallet bli for mykt. Smeden ser på farven på metallet, for å finne det riktige tidspunktet for herdingen. Tidspunktet for herdingen er avhengig av det formålet gjenstanden skal brukes til. Når det gjelder stål kan det bli herdet i olje i stedet for vann. dersom dette blir gjort riktig blir metallet mer elastisk slik at det kan bøyes på en måte som eller ville fått emnet til å knekke Når smeden skal sette to metallstykker sammen kan han bruke ulike teknikker avhengig av hvilken funksjon sluttproduktet skal ha : Sveising Dersom smeden skal lage en kniv eller økseskaft bygges han gjerne opp disse av flere lag metall. Bløtt og seigt metall legges ytterst og bekytter den harde eggen i midten. Metallet varmes opp til det blir klebrig, hvitglødende og ca. 1200° C. varmt. Da kan to stykker jern smies sammen, og skjøten kan bli like sterk som usveiset jern. Smedene kan også behandle tynne plater, et tidlig eksempel på det er jerngrytene som ble funnet sammen med Osebergskipet. Tenger er et eksempel på redkap som ble sammenføyd ved hjelp av nagler. Klinking Nagler kan både ha en praktisk og dekorativ funksjon. Så lenge vi har brukt jern har smeden laget ulike redskaper hvor metallnagler er den eneste brukbare festeteknikken. Først må smeden lage like hull i de emnene som skal klinkes sammen. Deretter blir nagles skjøvet gjennom hullene og banket sammen på hver side. Dersom emene er av metall kan naglen varmes opp på forhånd. Når den blir kald trekker den seg sammen gir enda bedre feste. der som stykkene som skal klinkes sammen ikke tåler varme kan smeden bruke et mykere metall, for eksempel når et knivblad skal festet til et skjefte av tre. Lodding og plating I noen sammenhenger kan også grovsmeden ta i bruk andre typer metall : Lodding er en teknikk for å føye sammen myke metaller ved hjelp av flytende metall med lavere smeltepunkt. Plating er navnet på flere teknikker for å dekke en metallgjenstand med en tynn hinne av et annet metall. Dette kan være for å hindre rust eller for at gjenstanden skal se penere ut. Den enkleste teknikken betår i å dyppe den aktuelle gjenstanden ned i flytende metall, men for industriell bruk er det utviklet langt mer avanserte teknikker basert på elektrolyse. Mønstersmiing Såkalt mønstersmidd stål kalles også ofte for «damaskstål». Smeden legger karbonrikt og karbonfattig stål lagvis og smir og bretter dette mange ganger. Til slutt blir stålet dyppet i et syrebad, da kommer forskjellen mellom karbonrikt og karbonfattig stål klart fram som sirlige mønster. I vikingetiden het det seg at sverd smidd i damaskstål hadde de beste egenskapene. Siter Audi A4 Avant 1997 1,8T Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8 Volkswagen Golf III GL 1994 1,8 X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0 Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
parelius Skrevet Juli 9, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2004 Hva er chevy rådene gode for da (hk), tåler de så mye mer enn de jeg har? Siter -Volvo 240 AT -Golf II 84 mod. (Til salgs) -Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing) x Mazda 626 1.8i 91 mod. x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Juli 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2004 Originally posted by parelius Hva er chevy rådene gode for da (hk), tåler de så mye mer enn de jeg har? Bare fått det som et tips av noen som kjører nasjonal med 240. Best å høre med amcar gutta hvor mye de tåler. Må vel ha noen som tåler 1000hk+ på en v8 vel? Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
parelius Skrevet Juli 9, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2004 Originally posted by tosk For d første har jeg aldri hørt om at folk jør d, hvor har du d fra? bilder ect å hvie oss kansje? eneste jeg forbien me polering er etter du har porta toppen din;) å som granada sa da, får se om d er spreker i rådene får du setter sammens motorn;) Hadde jeg hatt bilder av dette hadde jeg ikke startet denne tråden heller.... Kunne tenkes at det finnes noen andre her i forumet som hadde litt mer erfaring enn deg, i og med at det ikke mer enn et par år siden du gikk ut av Ungdomsskolen..... At det blir eller har blitt gjort av motorbyggere vet jeg, men om det er noen betydelig hensikt i og gjøre det vet jeg ikke. Derfor trenger jeg litt hjelp med dette. Angående herding av rådene.... Er veldig redd rådene vil bli skjeve etter Smie oppskriften..... :) Siter -Volvo 240 AT -Golf II 84 mod. (Til salgs) -Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing) x Mazda 626 1.8i 91 mod. x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
parelius Skrevet Juli 9, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2004 Originally posted by nissan s13 Bare fått det som et tips av noen som kjører nasjonal med 240. Best å høre med amcar gutta hvor mye de tåler. Må vel ha noen som tåler 1000hk+ på en v8 vel? Rådene min skal tåle max 350 HK i følge VS-Motor, men skal jeg dra ut dette av motoren så vil jeg gjøre det jeg har i best mulig stand. Som f.eks polere råder hvis det vil gjøre dem litt sikrere... Mener ikke at det skal tåle 400-500 hk etter polering, men gjøre de best mulig. Siter -Volvo 240 AT -Golf II 84 mod. (Til salgs) -Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing) x Mazda 626 1.8i 91 mod. x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Juli 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2004 Rådene dine skal greie godt over 350, mange svensker som har dratt 400 med dem. Hadde alt originalt i min, bare 335hk, men ble skambrukt!! (ikke turtallsperre:rolleyes: ). 60.000km uten problemer. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
parelius Skrevet Juli 9, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2004 Originally posted by nissan s13 Rådene dine skal greie godt over 350, mange svensker som har dratt 400 med dem. Hadde alt originalt i min, bare 335hk, men ble skambrukt!! (ikke turtallsperre:rolleyes: ). 60.000km uten problemer. Er ikke sikker på hva slags kjøring han på VS-Motor mente, men det var på grensen med 350 Hk, og han ville ikke tatt ut noe mer. Tok motoren din kvelden etter de 60.000 (lite hull i blokken)??? Siter -Volvo 240 AT -Golf II 84 mod. (Til salgs) -Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing) x Mazda 626 1.8i 91 mod. x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Juli 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2004 Originally posted by parelius Er ikke sikker på hva slags kjøring han på VS-Motor mente, men det var på grensen med 350 Hk, og han ville ikke tatt ut noe mer. Tok motoren din kvelden etter de 60.000 (lite hull i blokken)??? Var helt fin etter 60.000 (prater da etter trim), videre vet jeg ikke, ble solgt. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
parelius Skrevet Juli 9, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2004 Så du mener ikke at det skal være noe problem ved og dra ut 350 over tid....? Har sikkert fundert på noe annet innen jeg har kjørt 60-70K med den motoren.... Siter -Volvo 240 AT -Golf II 84 mod. (Til salgs) -Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing) x Mazda 626 1.8i 91 mod. x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Juli 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2004 Originally posted by parelius Så du mener ikke at det skal være noe problem ved og dra ut 350 over tid....? Har sikkert fundert på noe annet innen jeg har kjørt 60-70K med den motoren.... Ikke etter egne erfaringer, burde ikke være store forskjellen på 335 og 350? Motoren min var også bygd for høyt dreiemoment i et bredt register, tror den gikk bedre enn mange andre med 350hk. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
parelius Skrevet Juli 9, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2004 Originally posted by nissan s13 Ikke etter egne erfaringer, burde ikke være store forskjellen på 335 og 350? Motoren min var også bygd for høyt dreiemoment i et bredt register, tror den gikk bedre enn mange andre med 350hk. Har du litt mer info om denne motoren din....?? Kam, turbo, sprut, etc etc Siter -Volvo 240 AT -Golf II 84 mod. (Til salgs) -Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing) x Mazda 626 1.8i 91 mod. x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2004 Ikke finn på å prøv å herde rådene selv, kan vri seg å bli skjeive, men det finner du ut i en råderetter, men det verste er spenninger i metallet som over tid utvikler sprekker, brist eller skeivheter-->--> store motorskader i mange tilfeller. Kan være at noen driver med dette, men tror ikke det har noe for seg. Bruk heller pengene på å fjerne spenninger i rådene, balansering og ev. letting. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MaDDoG Skrevet Juli 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2004 øhh er det nettopp ikke det du gjør da når du herder stålet, at du fjerner spenningen? Siter Audi A4 Avant 1997 1,8T Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8 Volkswagen Golf III GL 1994 1,8 X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0 Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Juli 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2004 Originally posted by parelius Har du litt mer info om denne motoren din....?? Kam, turbo, sprut, etc etc Var vel bygd som en grp.a kopi. Std. blokk 91/92 ft s.a.m max portet 531 topp 48/40 ventiler s.a.m t5 kam grp.a turbo grp.a alu ic grp.a k-jet m/gulldyser og mb500 pumpe. sachs racing trykkplate med sinter (den holdt ikke). jt 3" Skal ikke mer til for å få en morsom motor:D Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2004 Herding gjør metallet mer vridningssterkt og sterkt sjenerelt, men sprøtt. Knivherding kanikke sammenlignes da bladet/eggen hamres under herdeprosessen... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.