Gå til innhold

Polering av råder....??

Ranger emnet

parelius

Anbefalte innlegg

Originally posted by nissan s13

Var vel bygd som en grp.a kopi.

Std. blokk 91/92 ft

s.a.m max portet 531 topp 48/40 ventiler

s.a.m t5 kam

grp.a turbo

grp.a alu ic

grp.a k-jet m/gulldyser og mb500 pumpe.

sachs racing trykkplate med sinter (den holdt ikke).

jt 3"

Skal ikke mer til for å få en morsom motor:D

Porting av den toppen koster jo sjorta :)

Hva med gearkasse?

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når du polerer rådene må man slipe/polere MED lengde retningenav råden(ifra lille ende til storeende eller motsatt) Polering har som hensikt å fjerne bruddanvisninger i råden.

Polering og Shoot-peening(fjerner spenninger i råden) er en god kombinasjon for å få std råder til å holde for mer trykk/turtall.

Er det smidde råder er også kryo-behandling(ekstrem kulde) en måte å få råden til å tåle mer, det er ganske ukjent ennå her i norge.

Angående Chevy SB H-profil råder så er de ofte speca til 750-850hk, men man må huske på at stempla er større og tyngere på disse motora så jeg vil tro de tåler mer enn 375-425 på en firer.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dre Racing@

ingen som har hørt om kulpeening?

Gir dette noen betydelig effekt, eller er det minimalt.

Hvem gjør dette??

-Volvo 240 AT

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygger B20 til PV'n nå, og fikk tak i råder som var letta 100gram. De var dreid ned i begge ender og slipt langs "skaftet". Jeg syntes det var altfor grov overflate på de, så jeg driver nå på å polerer de. Tro meg det er MASSE jobb! Man polerer bare "utvendig", altså ikke inni gropa på skaftet, ettersom kreftene bare virker på yttersidene. Motoren jeg bygger skal klare 9000rpm, og da er det viktig at ting i bunndelen er i balanse, så jeg sitter med vekt og veier hver råde i begge ender og totalvekten, for at dette skal bli helt likt. Det er forskjell i materialtettheten også, så om rådene har samme vekt i hver ende trenger ikke totalvekten å bli lik. MAO det er tidkrevende arbeid! I tillegg skal stempelet balanseres så det veier det samme i begge ender(på hver side av stempelbolten), og det er også litt tidkrevende. Stempelbolten er letta, stemplene er letta, rådene er letta og veiva er stroka og letta, så å få balansert alt sammen krever flittig bruk av motvekter og tålmodighet;)

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Originally posted by tosk

grunnen til at de polerer råder er får å få en stabil motor( lik vekt på råder, fjærner sot osv), å du ungår spreker letter.. i følge TPC forumet!

Så det er en mening med og polere dem altså ;)

-Volvo 240 AT

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shot-peening er for å avlaste stress på overflaten av råden for å øke holdbarheten og overflatestyrken. En ruglete overflate er alltid sterkere enn en slett overflate avhengig av bruken. Polering av råder er for å fjerne topper og kanter på overflaten(alt dette skjer i mikroskopiske skalaer, særlig shot-peening) og for å få olja til å renne av råden istedet for å bli liggende, noe som kan skape ubalanse og ras. En slett overflate er bedre enn en med topper og kanter. En litt ruglete overflate er bedre enn en slett hva angår styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider