Gå til innhold

HJELP! Motorhavari light

Ranger emnet


CoaSlip

Anbefalte innlegg

Jeg vet at dette er muligens feil plass å spørre , men i og med det er mest trafikk her så spør jeg likevel:

 

Det ser ut som ventilløfterene i min 525 (m50 motor) har tatt kvelden på den ene sylinderen. Jeg har fått flere diagnoser (ventiler , kam osv osv) men de flester tipper ventilløftere siden lyden er så spesiell. Nå trenger jeg å vite pris på å få reparert dette , noe som innebærer at kammene må ut, som viste seg å være ganske mas. For å få ut kammene , må du ifølge haynesboka ha spesialverktøyet til BMW , og vanskelighetsgraden er SVÆRT vanskelig , så jeg tror jeg står over å prøve selv, eller overlate til noen hobbymekanikere. Er det noen som kjenner noen i rogalandsdistriktet som kan gjøre dette for en rimelig penge ?

 

BIlen er En BMW 525 M50 , ikke vanos , men 24V. Det er bare 4 ventilløftere som skal byttes.

 

Snap Drive sier at kamakselfestene eller noe sånt er festet i blokka , slik at når du løsner dem så må du skifte topppakningen ,og den lokale bmw sjappa sier at du ikke må. Jeg er ikke flink med motor så jeg aner ikke. Noen mener kammen er defekt og noen mener det er løfterene. Jeg blir bare mer og mer forvirra og lommeboka skjelver av forskrekkelse jo dyere det blir.

Uansett , noen som har gjort dette før ?

 

Takker for alle forslag.

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort det før, men sett div. gjort på 520 24v,

Det spesialverktøyet må vel være den som låser kammene, er du fingerhendig greier du å lage den selv, registeret er litt knotete,

Har forresten såvidt sett 525 tikking og, der va det justering, men kammen/kammene var utslitt.

er nok en viss vanskelighetsgrad på dette, men har vondt for å tro at ventilkøfterene på en sylinder skal gå plutselig, ev kammene til en syl., må i såfall skyldes smøreproblemer på den aktuelle plassen.

Derfor anbefaler jeg deg å få en ordentlig mekaniker til å kikke på dette med mindre du har go peil sjøl.

Tru ikke kammen er festa i blokka, BMW burde jo også kunne mer enn snapdrive, SD prøver nok å få en jobb.

 

Men du kan jo ta av toppdekslet kikke å se om du kan se noe galt, hvis det er kammene så ser du jo normalt det på ett vis hvis det barew er på en syl...

Er ikke rådebank du har fått da, er vanskelig å plassere den lyden, kan forresten forveksles med kraftig ventiltikking.

Coil-ledninger og sånt er godt merket så det er ikke no problem...

Men er du usikker om du greier det så hold deg vekk.

 

lykke til....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

 

Jeg er 99.99% sikker på at det ikke er rådebank nei , du hører det tydelig rett under toppdekselet. Det sa BMW også , men de var usikre på hva det kunne være , som sagt så håper jeg på det er ventilløfterene, men etterhver som jeg hører flere å flere nevne det så er jeg stygt redd det er kammene som kan være slitt. Jeg har ikke særlig mye erfaring med motorer , men mener selv (selvfølgelig , du er ikke man hvis du mener noe annet :D ) at jeg er har god teknisk innsikt , og har skrudd endel , men registerreima er ikke noe man kødder med. Jeg trenger sakkyndig hjelp til å få en diagnose , men det er HELT tomt for penger , og syden venter om 2 uker, så det ser dårlig ut. Det første jeg trenger er en flink mekaniker (som ikke reiser på ferie slik som alle andre) som kan se under toppdekselet og ta jobben for en nogenlude fair pris. Det er foreløpig ingen som kan gi meg pris på jobben , fordi enten skal de på ferie eller så vil de skru av toppdekslet for å høre , og da er jeg redd at de "vil" ha jobben med å bytte det også. Snap Drive takket nei til jobben pga ferieavvikling men skulle ha 12000,- med en gang toppen måtte av. Det skjer ikke , da bruker jeg heller 3 uker på å fikse den selv , og kvadruppelsjekke alt som gjørs , eller setter inn en byttemotor. (noen som aner hva slikt koster ?) Bilen er gått rett under 200k , så det skulle vel ha vært tatt diverse andre servicer også. Men oljeskift og slikt er følgt etter punkt å prikke.

 

Men men , dette måtte bare skje , gikk egentlig å venta på det. Uansett hvor fint jeg kjører er det alltid noe piss som ryker....

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

hmm det er ganske så vanskelig å høre hvor ulyden i en motor kommer fra..Jeg hadde/har noe jævli med tikking/klakking/banking,og omtrent alle jeg snakka med trodde det var noe med kammen.Klaringer i kam-lager osv..Men det viste seg at det var rådebank.Så nå skifter jeg snart rådelagre for 3 gang p¨å noen mnd;) :rolleyes: Men det som hjelper for å lokalisere lyden bedre er å få bilen på bukk,å høre ved bunnpanna.Da vil du lettere kunne avgjøre lyden,men på min høres det også ut som det kom fra toppen..Men som sagt å lokalisere en lyd i motor er slett ikke lett:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både silviaen og granadaen hørtes det ut til å komme fra toppen, Silviaen var veiva slit ove en mm, granadaen stakk det en råde ut på hver side av blokka, knekt på grunn av rådebank og klinte lager...

 

Og Jostein: Du burde slipe veiva di og sette på underdim. lager.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jostein

 

Og du Granada3.0GL skal få betale:op

 

hahaha...., bare en liten anbefaling....

 

 

 

kris: overdim vel... siden man tar vekk materiale..

 

Blir nok underdim, da indre diameter blir mindre, bege deler er forsåvidt rekti på sine måter...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, har et råd: ikkje kjør meir!!

Eg hadde stygge tikkelyder frå motoren min.

(mc)

Kanskje det var utslitt kam, men ej forstatte å kjøre.

Så i går stoppa den.

Har ikkje komt så langt så eg har fått skrudd opp enda, men no har eg fått meg ein motor å skru på da, så no kan eg lære meg korleis ein 4-takts motor fungerer.. :P

 

*synge i rein desperasjon: alwayyys looook at the bright side of the liiiife*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår