Gå til innhold

KRB Audi urquattro specs??

Ranger emnet


Supraguy

Anbefalte innlegg

Kommer an på hvor svake og tunge de originale er. Noen motorer har sikkert gode nok retainere, men jeg er usikker på om denne aktuelle Audimotoren er en av dem.

 

Normalt skifter man ikke retainere på disse motorene, men overgang fra hydrauliske løftere til lettvekts-mekaniske løftere og lashcaps må til om man skal høyt opp i turtall. Da må man også ha hardere ventilfjærer som også er med på å unngå ventilflyt.

Kjenner en som på streetlegal hadde ca 9000 rpm på andregir (Audi 8v), og pga. tull med girkassen på turtall gikk den i førstegir når man satte den i 3.gir. Resultatet var turtall på ukjent nivå, men man kan jo tenke seg til hva det vil bli når en 680 Nm clutch blir sluppet rett ut og gassen er i bunn. Bakenden på bilen var ikke nedpå! Motoren tok ikke skade av dette, den har racing-ventilfjærer, lettede rustfrie ventiler, lettede mek. løftere og lashcaps, og løftet på kammen er rundt 13 mm!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har du bra erfaring med disse motorene siden du uttaler deg slik?

Nope! Her er det kun 'best guess' som gjeder. Det er selvfølgelig derfor jeg uttaler meg såpass generelt som jeg gjør i postene mine her i denne tråden. Det eneste jeg vil presisére er at de aller fleste motorer er designet med 'en viss' takhøyde for mere turtall; altså at ventilen begynner ikke å flyte før 'et stykke' over den originale turtallsperra. Nøyaktig hvor mye mere turtall Audis ulike 20-ventilers rekkefemmere tåler er for meg umulig å svare på da jeg har brukt dagene mine på Honda-Tech og ikke VWVortex. Jeg står iallefall ved at på en normalt småtrimmet og for det meste original turbomotor har det lite for seg å flytte turtallsperra da de aller fleste slike motorer begynner å miste sin volumetriske effektivitet allerede et stykke før den originale turtallsperra (les: effektkurven begynner å flate ut og/eller går nedover).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet var turtall på ukjent nivå, men man kan jo tenke seg til hva det vil bli når en 680 Nm clutch blir sluppet rett ut og gassen er i bunn. Bakenden på bilen var ikke nedpå! Motoren tok ikke skade av dette, den har racing-ventilfjærer, lettede rustfrie ventiler, lettede mek. løftere og lashcaps, og løftet på kammen er rundt 13 mm!

 

Har vært med på dette med en helt orginal coupe quattro 5syl og 136hk.

Skulle ifra 3-4 gir med fullt turtall, men endte heller i 2gir.

Det virket som at hele bilen skulle vri seg av banen, å motoren skulle komme ut å denge føreren :lol

Men skjedde ikke no spesielt etter på. Eneste var at når vi kjørte av banen var olje tempen på bilen ca over 180 grader. Den måleren inne i bilen var ganske opplyst. Ble ikke plaget i ettertid me noe. Kjørte flere runder etter det også. Så det er ganske sterke motorer det her.

- Ford Sierra xr4x4i 2.9i (vinterbil)

- Nissan 200sx s13(Prosjekt)

* Audi s2 (borte)

* Coupe quattro 10vt (bortevekk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår