Gå til innhold

Lavtrykksturbo....?

Ranger emnet


Volvo-Lars

Anbefalte innlegg

Hva heter denne motoren? Er det en 230f med påmontert lavtrykksturbo?

 

Hva kan gjøres med den for å få litt fart i den? Er vel 142hk el.no?

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Søkte litt rundt på forumet å fant litt info.....b230fk heter den fant jeg ut,men etter dette falt jeg ut....kan noen oppsummere litt for meg?

 

Forbedringer etter årmodell?

Hva kan gjøres for å få den litt friskere (tenker hk,seff;) )?

Hva skiller den fra f.ex b230ft?

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dre Racing@

heter B230FK som du selv fantut.

har 136hk originalt, men er helt litt fulltrykkturboen bortsett fra att den går på lavere ladetrykk!

ikke no problem å skru opptrykket og hente 160-170hk

 

Hva med dyser å styreboks? er det likt?

 

Broren min har en 940 lt som har gått som politibil helt til den ble påkjørt. Så kjøpte broren min den. Retta den opp å bruker den nå til hverdag. Det skal vist være 142hk i denne....er den såkalt polititrimma?

 

Han babla litt her om dagen om å bytte bil snart siden han synes den har gått så langt (320 000km).

 

320 000km er jo litt,men som de fleste vet finnes det Volvo som har gått MYE lenger.

 

Så jeg sa til han at han kunne jo også bytte motor. Han synes det var en godt ide siden han liker bilen veldig godt.

 

Hvis han gjør dette så regner jeg med at jeg kjøper/overtar denne motoren han tar ut.

 

Er denne motoren noe å ha? Jeg har jo 2 år på meg til bilen skal være ferdig så jeg har tid til å overhale motoren hvis jeg for tak i den.

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du uansett skal gå over motoren er det jo bare å skru opp trykket (om moteren er i bra stand nå, lite oljefobruk, ikke noe skjørtebank osv), og se hvor lenge den holder. Om motorene begynner å bli sliten vil den nok fort bil veldig mere sliten om du kjører på med masse turbotrykk....

1991 940 GL B230FB 340.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mambo

veldig fin motor det der. liker den godt :D nå mangler det bare at jeg skal få sånn og ;)

 

 

unskyld meg på "noob" spm. men har ikke drivd så mye med turbo biler.

så jeg spørr:

"Hvordan skrur man opp turbotrykket?"

 

skru på blend ventilen mellom innsuget å whastegaten om jeg ikke husker feil, er som regel en umbrako skrue;)

- V O L V O -

Motormekaniker hos http://www.cylmo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tosk

 

skru på blend ventilen mellom innsuget å whastegaten om jeg ikke husker feil, er som regel en umbrako skrue;)

 

Er det ikke og ta en tang og vri på det staget som det blir kortet inn, eller er det omvendt?!?

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by parelius

 

Er det ikke og ta en tang og vri på det staget som det blir kortet inn, eller er det omvendt?!?

 

Stemmer, er staget mellom wastegate og eksos, skal skrues kortere, begrensa og egentlig feil metode, korrekt er å stramme fjæra inni wastegate.....

 

Og hvis noen lurer så passer ikke motoren i 240 pga fordeleren, må modifisere torpedo eller flytte fordeler.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Granada3.0GL

Og hvis noen lurer så passer ikke motoren i 240 pga fordeleren, må modifisere torpedo eller flytte fordeler.

 

Det tror jeg samtlige Volvo 240 eiere her på forumet er klar over....men takk for tipset....;)

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Volvo-Lars

 

Det tror jeg samtlige Volvo 240 eiere her på forumet er klar over....men takk for tipset....;)

 

Noen som vet om detb går å fjerne "proppen og sette en fordeler der den står på B230 i 240?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint det, men man må bytte balanseaksel og kjøpe en gummipropp og sette der fordeleren satt på toppen....

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man benytte ett annet tenningssystem da eller er det b230-fordeler som er kompatibelt med tenningssystemet på FK, burde vel gå å gjøre da posisjonsgiveren sitter på svinghjulet

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal bruke en fordeler fra en motor som jeg ikke husker akkuratt nå :)

Er vel samme system som det er på B230FT`n som jeg kjøpte, der fikk jeg med en fordeler som jeg skulle bruke sammen med balanseakslen.

Kan være b21 fordeler....

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår