Gå til innhold

Skal kjøpe 12' tommer, hva anbefales?

Ranger emnet


bmW323turbo

Anbefalte innlegg

Originally posted by bmW323turbo

Jeg skal jøpe meg en 12' tommer eller to,, tenkte sånn ca i prisklassen 3000-5000,,

hva vil dere anbefale meg å kjøpe??

 

avhengig av forsterker du har / vil ha.. type bil (=plass du har eller vil spandere til sub) og krav til bass...

 

men feks soundstream vgw12" (2790,-) har jeg tro på til sq..er en dvc4ohm sub ..

-så to av de ville passe på en 1ohms mono blokk eller en bra/kraftig 2kanals brokoblet i 4ohm..

feks soundstream ega1400dx(6500,-) eller ega1000.2(4590,-)

 

eventuelt om du har større krav til db så ville soundstream T4-12(2890,-) i portet kasse fungere veldig bra til sql..

to t4-12 i portet kasse på en soundstream ega1700dx(8400,-) eller ega1400dx ville sikkert bli mer enn ok ;)

to subber skulle vel sikkert kunne gå for 5000,- ...............

 

http://www.soundstream.com

 

mvh

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, Jeg anbefaler Infinity Kappa Perfect 12.1 med eller uten VQ

 

Med VQ havner vi i din prisklasse

Ellers så selger jeg den vanlige 12.1 til 2090,- (3490,- på bilradiospes.no)

 

VQ selger jeg for 3390,- (4390,- på bilradiospes.no)

 

Kommer jo også litt ann på hva slags lyd du er ute etter da, for disse to er i det lave skiktet av prisen din, i toppen, sånn ca rundt 5000 finnes det mye annet også som er bra..

 

Skal du ha fin lyd med endel trøkk, eller skal du ha TRØKK ;)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MTX Audio - RFL Subwoofer - SPL Competition Subwoofer

 

RFL152 SPL Competition Subwoofer Specifications

Model Description Imped. Frequency

Response Power

Handling

(RMS/Total) Sensitivity Voice Coil Magnet

Weight Mounting

Depth

RFL152 15" SPL Subwoofer 2 @ 2 Ohm 20Hz-150Hz 2000/4000 93.1 2 @ 3" 298oz. 9.375"

 

subRFL_2.jpg

subRFL.jpg

 

Pris ca: 3400,- Kr

 

Link for mere specs

 

(PS: Det er en 15")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by FireBlazt

MTX Audio - RFL Subwoofer - SPL Competition Subwoofer

RFL152 SPL Competition Subwoofer Specifications

Model Description Imped. Frequency

Response Power

Handling

(RMS/Total) Sensitivity Voice Coil Magnet

Weight Mounting

Depth

RFL152 15" SPL Subwoofer 2 @ 2 Ohm 20Hz-150Hz 2000/4000 93.1 2 @ 3" 298oz. 9.375"

subRFL_2.jpg

subRFL.jpg

Pris ca: 3400,- Kr

Link for mere specs

(PS: Det er en 15")

 

den subben funker nok ikke på musikk i det hele tatt, da den er bygd for spl/db only.. har hørt folk prøve å bygge kasse til den som skal funke til musikk, i teorien, men den spiller helt på tryne dårlig i praksis...

er rett å slett intet alternativ..desverre..

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ikke en sub som er "laget" for dB funke til musikk? Hvordan skal en sub til SQ helst være? Lett og sterk membran og kraftig motor? I dB da? Vil tro at der er det også bra med lett og kraftig membran og kraftig motor? Det er heller kassene som bestemmer lyden..

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hifonic

Hvorfor skal ikke en sub som er "laget" for dB funke til musikk? Hvordan skal en sub til SQ helst være? Lett og sterk membran og kraftig motor? I dB da? Vil tro at der er det også bra med lett og kraftig membran og kraftig motor? Det er heller kassene som bestemmer lyden..

 

Det er nok ikke så enkelt.

 

Et elements parametre kan tunes for ulike typer ytelser. Det er tuningen av elementets parametre som bestemmer elementets mekaniske funksjon, som igjen gir en akustisk funksjon. Den endelige akustiske funksjonen betemmes av elementet i kombinasjon med kabinett samt form og størrelse på rommet elementet spiller i).

 

Ellers er det andre ting som og spiller inn, men dette er ikke noe man lærer på en kveld. Elektroakustik er et langt lerret å bleke.

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok klar over at Thiele/Small parametrene har noe å si.. Men mener at en sub både kan være rå på SQ og SPL. Er ikke mange subber som lages bare til SPL. For eksempel er ikke Digital Designs laget for å spille høyt. Men målet har faktisk lydkvalitet. Men folk har merket at de egner seg svært godt til dB drag bruk.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordelen med DD er at de har ekstremt bra tålelige spoler (av de bedre på markedet) og bra kjøling på de..og bra materialer generelt i subben..

som er vel det alt ender på når det gjelder spl/db i topp klasse.. er vel DD og RE som er mest brukt i UK og de begge har rekorder..

en dd9915/17 som er mye brukt koster jo en del peng og da..

 

men det har jo vert folk som har sverget til DD men har fått hørt/prøvd RE MT og byttet...RE MT er spesielt laget for db-drag , tåler ekstremt mye watt, tror ingen som har greid å sprengt en ennå og det er blitt brukt oppmot 10kw på et element om jeg ikke husker helt feil..

og da i tillegg har RE MT ingen ventilering på spolen..-bak på magnet..BL(kraft i magneten) er på et unormalt høyt nivå..ypperlig for db..men blir laget bare som tilpasset din bil(=med spesifikasjoner bestilt fra bruker..)

er ingen ventilering pga at den er ikke laget for å spille over lengre tid..bare i burst..ca 2sek...

 

det som oftest er nå til dags er at kunder krever mer watt/rms , mer slaglengde, (mindre kasser...)

ser ut som om fabrikantene møter de kravene godt.. med tanke på JL Audio w7, RE xxx, orion h2, phoenix gold ti12" og andre langslags elementer..alle de nevnte har ekstremt bra sq men pga at de tåler respektable 1000wrms +/- og har rundt 2,5~3,5cm slag en vei... så sier de seg sjøl de flytter litt luft...

luft må flyttes om man vil oppnå db ved lavere hz..

blitt lkitt slik at : mer slag = mindre kasser....

husker en gang når 400w og 10mm lineært slag var toppers jeg da men...og ca50~60L kasse på en 10"..hehe..

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har tid til å vente ei lita stund BMW323 turbo så kan jeg anbefale den jeg har. info finner du her.

Pris inn til Norge; ca $48 eller ~kr. 316. Postens fortollingsgebyr og sending med norgespakke, ca 230 + moms på forsendelsen på ca kr.500 gir en totalpris på ca 3030

 

Tror du skal slite med å finne et bedre element til den prisen ;)

Det tar ca 4 - 5 uker før den er her, men ventetida er vel verdt det. Kan jo bruke den til andre ting, som å dempe bil, støpe kickpaneler, drikke øl, dra kabler osv, osv...

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hifonic

Er nok klar over at Thiele/Small parametrene har noe å si.. Men mener at en sub både kan være rå på SQ og SPL. Er ikke mange subber som lages bare til SPL. For eksempel er ikke Digital Designs laget for å spille høyt. Men målet har faktisk lydkvalitet. Men folk har merket at de egner seg svært godt til dB drag bruk.

 

På noen subber stemmer det du sier her, men det gjelder overhode ikke alle.

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår