Gå til innhold

el. vifte

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har kjøpt og montert el. vifte..

Da man ikke trenger vifte i hastigheter over 60(?), tenkte jeg at jeg skulle få den termostatstyrt.

 

Det jeg så gjorde, var å kjøpe en termostatbryter.

 

I går kjøpte jeg et ekstralys-kit, for å få ledninger og et relè..

 

Det viste seg at kit'et hadde medfølgende defekt relè..

Men relèet var egentlig uvesentlig i denne sammenhengen.

 

 

Jeg hadde planer om å montere et T-rør på kjøleslangen, men slikt var ikke å fremdrive. Jeg spurte hos rørleggere, jernvarehandler, volvo, cdcardic, autolager, clasohlson, etc.

 

Ingen hadde noe jeg kunne bruke!

 

Men, i går fant jeg ut at på toppen av radiatoren min, var det en plastikk knott. Det stod på knotten "Do not reuse".. Min nysgjerrighet fikk meg til å dra ut knotten (selvsagt). Det viste seg at da kom jeg inn i kjølevann-delen av radiatoren (jeg har en alu-radiator for automatgear(dvs. med oljekjøler)).

 

Min nye idè, var å tilpasse termostatbryteren, slik at jeg fikk den inn i det hullet.. Jeg tok å filte av gjengene..

 

Problemet var at termostatbryteren er 2cm i diameter + gjengene.

plastikk-knotten var 1.5cm i diameter..

 

Plastikk-knotten var tredd igjennom en gummihylse..

 

Så kom jeg til spørsmålet mitt:

Finnes det termostatbrytere som har diameter på 1.5cm?

Hvor får man evnt kjøpt slike?

 

Jeg driter i hva merke de hører til, så lenge de slår inn på ca. 90-92 grader.

 

_merge.php?bilde1=1089300766.jpg

 

Min alternative idè:

Kjøpe en kjøleslange med indre diameter på 2cm, samt to slangeklemmer og borre hull i midten av gummiknotten. (dog en upen idè)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm..

jeg kjøpte et kobber-rør på clasohlson.

 

det gikk overgang fra 20mm til 15mm...

 

etter jeg filte vekk gjengene på termostaten, var den 20mm++.

 

pluggen til radiatoren var 15mm...

 

 

jeg kjøpte så radiatorslange på 19mm.. den tredde jeg over både røret sin tykke del, samt termostaten.

 

Jeg skrudde det fast med skikkelige slangeklemmer..

 

 

så demonterte jeg orginale viften, koblet opp relè og tok strøm fra coil sin + til termostatbryteren.. andre pluggen på termostatbryteren koblet jeg styrestrøm til relè..

 

Ingenting skjedde!!

 

jeg lot motoren gå seg et godt stykke over N på tempmåleren..

 

Jeg lurer på om termostaten er gåen?

evnt kanskje jeg må montere den et annet sted?

 

kanskje jeg kjøper en skikkelig tempsensor i morgen for å sjekke hva som skjer.. nå midlertidlig kjører jeg konstant med el. vifte.. (lager mer lyde enn motoren), hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

low rider på forumet her hadde det sammeproblemet.. han hadde visst også automatradiator og plugga inn termostaten i hullet som du.. funka ikke.. så snudde han radiatoren (eller flytta termostaten til andre siden som om den skulle vært snudd) og vips funka det

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nox

low rider på forumet her hadde det sammeproblemet.. han hadde visst også automatradiator og plugga inn termostaten i hullet som du.. funka ikke.. så snudde han radiatoren (eller flytta termostaten til andre siden som om den skulle vært snudd) og vips funka det

 

vel.. å snu radiatoren er litt overkill kanskje?

da bør jeg vel bare få tak i en termostat med lavere temp?

 

lurer på om jeg skal kjøpe en tempsensor og sjekke hva temp jeg klarer å oppnå der termostaten henger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

Ikke akkurat noen optimal kjøling til den radiatoren:rolleyes:

Vifte og et filter med panoramavindu foran.

 

viften er mye mindre enn radiatoren da..

vinduet er litt mindre enn filteret.

 

den får plenty kjøling!

jeg synest den drar bedre uten vifte på vannpumpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

 

glasset stopper mygg og slikt.. sånn at det ikke blir så skittent :P

 

stopper vel en del luft også?

 

Hvorfor setter du ikke vifta på andre siden av radiatoren?

 

For at termostaten din skal slå ut så må den ha god kontakt med vannet, hva med å borre et hull i den tappen som den nedre slangen på radiatoren kommer inn på?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe så klart det er luft der, blir jo ikke undertrykk (vacuum) bak plexi glasset, men lufta skifter retning og vil kanskje ikke treffe luftfilter / radiator optimalt..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hayabuza

Vis du møter en UP bil med det plexiglasset i grillen blir du stoppet.. blir som et speil.. får fort bot.... vask heller filteret i bensin av og til

 

hmm.. det hadde jeg ikke tenkt på.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår