Gå til innhold

el. vifte

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Trur nok det er monteringa som er feil, mener også at du bør ha bryteren oppe da det er varmest der.

Kanskje lettest å lage en sånn flens til den selv, eksosrør, lage høl, sveise på en passelig mutter og sveise kant på tilkoblingene så røret ikke blåses av slangen.

Dem har det her .

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kobler vel bare strøm inn på ene siden av termostatbryteren og styrestrøm på andre siden? skal vel ikke ha noe jord elns?

 

ellers, jeg koblet den på toppen av radiatoren, ovenfor tilkoblningen for oljekjølingen. (høyre side, sett bakfra).

termostatbryteren skulle slått inn på 92grader og ut på 87', men den gav ikke noe tegn til liv.

 

Jeg har en idè om at det er mindre grader på høyre side enn venstre? evnt kanskje den trenger jord? Jeg lurte litt på å kjøpe en tempmåler og måle om det oppnår 92 grader der jeg koblet til. (brukte en kort radiatorslange på 19mm diameter og 3-4cm lengde som jeg trdde over en hylse, samt termostatbryteren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde være greit det hvis jeg forsto deg riktig.

Bryteren skal vanlivis ha tilførsel(30 eller 15), og og signal til vifte eller relè, relèet skal bha styrestrøm(85), tilførsel(30), gods(86) og ut til forbruker(87). vanligvis.

Kok bryteren, mål motstanden i den, skal være tilkoblet når det fosskoker iallefall.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lakker plexiglasset ditt mattsvart eller noe.. samme nytten, og ser ikke ut som at du driver akvarium bak grillen din :D

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Granada3.0GL

Burde være greit det hvis jeg forsto deg riktig.

Bryteren skal vanlivis ha tilførsel(30 eller 15), og og signal til vifte eller relè, relèet skal bha styrestrøm(85), tilførsel(30), gods(86) og ut til forbruker(87). vanligvis.

Kok bryteren, mål motstanden i den, skal være tilkoblet når det fosskoker iallefall.

 

Jeg gjorde slik:

jord fra karrosseri til relèets 85

konstantstrøm fra batteri (via sikring) til relèets 30

kabel fra relèets 87 til viftens +

 

Så tok jeg jord fra karrosseri til viftens -.

 

Det jeg da manglet, var jo ganske logisk en styrestrøm til relèets 86.

 

Jeg prøvde å ta strøm fra coil+ igjennom termostatbryterens ene kontakt (har to kontakter). På den andre kontakten tok jeg ledning som jeg førte til relèets nr. 86.

 

Jeg lot motoren gå til litt over N, men det slo ikke inn.

 

Jeg prøvde så å kortslutte 30 og 86 og viften slo seg så på.

 

ergo. termostaten slår ikke inn.

 

Jeg fant nå nettop noe på internett:

The thermo switch (unit on the other end of the copper probe) should have two connectors on it.

One of these should go the chassis (aka negative or earth)

The other terminal should go to the relay terminal 85 (if a standard relay)

The terminal opposite is 86 and that should go to a +12v circuit that is only powered when the ignition is on. The +Ve to the coil is OK to use.

 

det jeg fant på internett sier at jeg skal kjøre jord via termostatbryteren. Har dette noe å si?

 

vil det mao. si at jeg skal kortslutte 30 og 86, for så å kjøre switch på jord via termostatbryter?

 

noen som har testet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man veit jo aldri..

 

hender ofte at ting blir feilprodusert... prøv å legg den i en vannkjele som du setter på ovnen hjemme, koble på et bilbatteri eller en annen 12v kilde, sette bryteren før ei lyspære, evt signalhorn.. så er det bare å koke i vei...

Begynner ikke pæra å lyse når vannet koker så er bryteren ødelagt..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

man veit jo aldri..

 

hender ofte at ting blir feilprodusert... prøv å legg den i en vannkjele som du setter på ovnen hjemme, koble på et bilbatteri eller en annen 12v kilde, sette bryteren før ei lyspære, evt signalhorn.. så er det bare å koke i vei...

Begynner ikke pæra å lyse når vannet koker så er bryteren ødelagt..

 

hmm.. om den er feilprodusert, får jeg ikke byttet. jeg har kavet som fan for å file vekk gjengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update:

Jeg tok å endret termostatbryteren til å switche jord og kjøre konstant strøm på 30 på relèet, kjøre styrestrøm fra coil+.

 

Det virket ikke(!)

 

Min konklusjon: termostatbryteren er ødelagt!

 

Jeg får desverre ikke byttet den, da jeg har filt vekk gjengene for å montere den i radiatorslangen med slangeklemme.

 

Tror jeg kjøper et annet sted enn biltema neste gang. skal lete litt på ebay etter en justerbar termostatbryter i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår