Gå til innhold

Kjøp av 1. gangs bil. Trenger hjelp...

Ranger emnet

FlyingVeeVee

Anbefalte innlegg

Hei.

Som emneoverskriften sier, så trenger jeg litt hjelp av dere som har peiling på bilkjøp og bil generelt. Jeg er på jakt etter min første bil, men vil ikke bruke mer enn 20.000,- (pluss, minus 3000,-)

Så på denne, men den var desverre solgt. Annonsen gir iallefall en pekepinn på hva jeg ønsker.

Er det mulig å få en bra bil til max 20.000,-? Jeg føler mange av dem jeg ser er overpriset og i heller dårlig stand. Jeg bor i Kristiansand og har foreløpig bare sett litt på nettet etter biler her i byen og litt rundt på de lokale bilforretningene. Å kjøpe fra forretning er uaktuelt da det er for dyrt.

Hvor langt er det hensiktsmessig å dra etter en bil i denne prisklassen? Det er litt langt å dra milevis bare for å se på en bil, men på den annen side så ser jeg stadig vekk biler som der fine ut og som jeg kunne tenkt meg som er et sykke unna.

Er det noen som har noen tips angående biler som er i god stand i denne prisklassen? Gjerne litt eldre, fine biler. Slik som den BMW'en i annonsen som også ikke er så altfor langt vekk fra Kristiansand? Annonsene på AutoDB o.l. blir så sjeldent oppdatert.

På forhånd takk.

UTSOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har inntrykk av at biler som ligger på nettet alltid e priset høyere enn de du finner i avisen.. se i avisen, kjør og se på bilene..

de beste bilene e ofte kjedelige originalbiler eid av gamlinger..

grunnregel: det e myyye lettere å få en bil i bra stand til å bli tøff enn å få en tøff bil i bra stand.. det e en regel du bør følge

kjenner folk som har gitt fra 8 til 12 000 for skamgode og helt ok volvo 240er, mens eg personlig ga over 20 for en scorpio som viste seg å være råtten og bare ble verre i løpet av de 10 mnd eg hadde den.. :(

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke satset på å kjøpe en BMW '85 som førstegangsbil. BMW koster penger å vedlikeholde om den ikke skulle holde stand. (Min første bil var en 320i '85, da lærte jeg å skru, samt hvordan tømme lommeboken) Jeg kan ha vært uheldig, men jeg ville spandert mer penger på en BMW for å få den mer "strøken".

DU burde kanskje se etter en japaner?

mine meniger ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by LoCDoG

har inntrykk av at biler som ligger på nettet alltid e priset høyere enn de du finner i avisen.. se i avisen, kjør og se på bilene..

de beste bilene e ofte kjedelige originalbiler eid av gamlinger..

grunnregel: det e myyye lettere å få en bil i bra stand til å bli tøff enn å få en tøff bil i bra stand.. det e en regel du bør følge

kjenner folk som har gitt fra 8 til 12 000 for skamgode og helt ok volvo 240er, mens eg personlig ga over 20 for en scorpio som viste seg å være råtten og bare ble verre i løpet av de 10 mnd eg hadde den.. :(

Det er ford vettu:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du ha BMW eller må du ha bakhjulstrekk??

Hvis du vil ha kvalitet på motor så burde du ta en Toyota, men det finnes ikke så mange bakhjulstrekkere da...

Du kunne kanskje ha sjekket på litt opel også, fine biler det..

Hva med disse:

http://www1.autodb.no/cgi-bin/car/picture.pl?nr=491774

http://www1.autodb.no/cgi-bin/car/picture.pl?nr=454010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la deg lure av styling og anlegg. Jeg kjøpte en ascona til 20000 som var pill råtten tvers igjennom. 3 sider feil og mangler etter naf test.

Den fikk jeg solgt for 8k til en sucker man så det var flaks.

Nå skal jeg opp å hente en ascona til 9000 som er i helt super stand. ikke rust, ingen andre feil enn lekkasje i eksos og det er bare fett med gromlyd

;)

Altså, kjøp heller kjedelig original og fiks den selv etterhvert som penga strømmer inn. Ikke ungdomskjørt åkerbil ;)

-1998 Nissan 200sx s14a

-1995 Opel Vectra A 2.0i

*1982 Opel Ascona C 1.6s -Ihjelkjørt

*1984 Opel Ascona C 1.6s -Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Supraguy

Må du ha BMW eller må du ha bakhjulstrekk??

Det hverken må være BMW eller bakhjulstrekk. Målet mitt er å få tak i en bra bil til å kjøre i som helst ikke er stygg. Må inrømmme at jeg er svak for E28, men dersom dette er en bil det er mye tull med i de lavere prisklasser så er det ikke noe problem å skrinlegge den bilen (foreløpig;)).

Bilen trenger ikke se tøff ut i det hele tatt. Planlegger ikke å ha noen show vinner, men noen modifiseringer skal jeg da gjøre. Er man entusiast, så er man entusiast.

Har lite peiling på det å skru på bil, men har nok av venner som har gjennomført mekanisk og kjenner noen andre som kan kunsten. Pluss, jeg er ikke redd for å lære.

Hvis det skal være en japaner, så er det få jeg kunne tenke meg. Det må da være noen europeiske som er bra å ha?

De eneste kriteriene jeg har er at den skal være i god stand og være av litt størrelse (les: ikke Golf eller Corolla)

UTSOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ka med corolla sedan?

vil egentlig anbefale volvo 240, helst en som e så høy at du må ha stige for å nå opp til takgrinden.. volvoer går langt, så du kan leve med 300 på telleren.. de fra før 1986 e billigere.. bruker literen på milen, men de e store og har god plass og trekker der de skal :D

vet ikkje kordan det e med kvaliteten, men saab 900 e jo en ok bil.. liker ikkje utseendet så veldig, men de kan bli frekk med styling, og de eg har sett inni har hatt noe jævli med utstyr! og med turbo går de godt..

fiat croma e en grei europeer, fin størrelse og sånt, men her vet eg heller ikkje med kvaliteten.. kjenner en som har en som har gått 315000 km, men då døde visst motoren.. og så e eieren entusiast som e god å skru, så det kan alltids være den cromaen har gått lenger enn det om e vanlig..

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider