Gå til innhold

kjemikalier@rustsveising

Ranger emnet

Hawkon

Anbefalte innlegg

Ja, nå har jeg sveisa mesteparten av rusta på bilen, og lurer på tips om hvordan jeg skal sikre det jeg har sveisa mot rust.

F.eks på støtdempertårnene bak, så har jeg skjært av rust og pungtsveisa (tett slik at det ble helsveis) på begge sider (utside og innside).

Før jeg lakker over dette igjen, er det noen som har noen tips til hva jeg kan 'stashe' inn mellom disse platene? Skal jeg bare skaffe vanlig tectyl ting på sprayboks og la det sive ned mellom sprekkene?

Blir jo også litt vanskelig å få til å legge grunning/zink inni der også...

Hjelp! :rolleyes:

PS: Kan skaffe bilder, må bare finne det forbaska digitalkameraet

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Hawkon

karosserikitt? noe alà sparkel? mer info! :)

er vel ute etter noe som rustbeskytter, legger en fin hinne som holder i mange år og som beskytter godt under tectylen..

Det blir ikke hardt og sprøtt som sparkel, men hardt som plastikk kanskje?:) det sprekker ikke, er litt elastisk liksom.

var sånn kitt jeg fant rester av utvendig før jeg begynte med rustsveisinga, så jeg oppdreiv no lignende på torshov.

Det minner egentlig ganske mye om silikon, bare at kittet blir mye hardere når det tørker. Også blir man ikke høy av silikon drunk

Prøvde å finne et bilde jeg tok, men finner det ikke gitt. Uansett, rekkefølgen jeg gjorde var:

sveise

rustbeskytter kombinert primer (brunox eller no het det. sprAyboks) to-tre lag.

kitte oppå detta igjen, bruker sånn pistol og klemmer det godt inn i alle kroker og skjøter med fingern (med olje på fingern så blir det pent å se på:))

så tørker det

så kan man lakke over, eller som jeg har tenkt å gjøre: sende hele kjerra på tectyl-behandling

dragcar

har forresten tatt det over sveisene også. slipt ned spissene bare, så gjøre som ovafor igjen. kittet kommer seg nedi alle små porer og lager det tett som ei potte i kantene sine.

MEN

det er dritviktig at det er reint under. Ikke no fett og olja og sånn der:nono:

kittet sitter som faen, men hvis det kommer vann innunder, og det begynner å ruste så har man tapt..

forresten 2:

du ville ha det tynt skreiv du. man kan gni kittet utover med fingern så det blir skikkelig tynt. Det blir enda hardere enn der det er tjukkere lag..

er forresten et helvete å få av igjen, limer seg fast i stålet liksom. Eneste vettuge måten er varme :ratatatat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DCA

noe som varer i flere år tror jeg du kan se lenge etter egentlig! rust er nesten umulig å kvitte seg med for godt!

er ikke snakk om å peise på noe OVER rusta her.. metallet er jo rent og fint, er det jeg skal prøve å beskytte mot fremtidig rustangrep. Problemet, som sikkert alle vet, er jo sveisefuger er mye mer utsatt.

Ser det originalt er sånn seig gummi greier som er klina på skjøtene på bilen min.

quack: høres bra ut! har du noen linker til folk som selger dette på nettet? biltema e.l :D

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

er ikke snakk om å peise på noe OVER rusta her.. metallet er jo rent og fint, er det jeg skal prøve å beskytte mot fremtidig rustangrep. Problemet, som sikkert alle vet, er jo sveisefuger er mye mer utsatt.

Ser det originalt er sånn seig gummi greier som er klina på skjøtene på bilen min.

quack: høres bra ut! har du noen linker til folk som selger dette på nettet? biltema e.l :D

Biltema har helt sikkert no lignende det jeg kjøpte på Torshov bilrekvisita. Jeg spurte bare etter no kitt som egna seg for beskytting av skjøter og sveiser og sånn, og innbilte meg det var no som het karosseri kitt. Og det var det jo:)

spør etter det på biltema, så finner dem nok no bra til deg:usa:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste for deg er nok at du tar turen på total eller hell bil og spør karroseri folka der! de vet det og de kan si deg hvor lenge du får det til å holde! selv om du har pussa bort alt der så vil det nok komme igjen! garantert! :)

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider