Gå til innhold

kjemikalier@rustsveising

Ranger emnet


Hawkon

Anbefalte innlegg

"BRUNOX® IX 100 High-Tec-Korrosionsschutz-Versiegelung" Det må da vel stå for karosserikitt forsegling?

 

De selger dette på torshov enda? Finner det ikke i produktkatalogen jeg... :/

Det står heller karosseriforsegling.. http://www.freetranslation.com foreslo "Corrosion protection-seal".

Jeg har en slik orange boks stående. Det ble ei gjennomsiktig guffe.

 

Og ehh... Karosseri-kitt er ikke for å stoppe rust eller for forsegle noe. Når det står at den kan brukes i/mellom stål-sprekker/fuger menes det at kittet jevner ut og planerer flatene. Du må fortsatt ha noe som behandler selve kappe/sveise-såret i stålet.

 

Jeg har selv brukt Owatrol olje til å mette stålet og stoppe ev. rust før jeg har brukt Biltema's karosserikitt til å fylle opp mellom hytta, lasteplanet og karmen på pickupen min.

 

Jeg har til nå brukt sånn kombi antirust-grunning fra Biltema. Den er sikkert bra nok, men ser mange som bruker Arkanol, Brunox, Coroless, Standox osv.. som er litt mer solid militærguffe. Arkanol er en sort fet maling du guffer på. Kan seff overmales eller sørpes inn med tectyl. Høres ut som at Coroless gjør samme nytten.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Hawkon

uhm, i tilfelle noen skulle tvile, så er stål STÅL. Om det er kjøpt på biltema eller smelta i taiwan har vel egentlig ikke så mye å si så lenge det har samme klassifiseringa.

 

det er hvordan du BEARBEIDER det og etterbehandler sveisefuger og nye plater på som avgjør om rusta kommer tilbake.

 

Hvorfor rustsveiser så mange hvis det bare holder i 2 år? ingen som hadde giddet å gjort noe slikt på en gammel japse da.

 

DCA: skal da vel ikke ha rustfjerner ;) er jo ikke rust der nå.

 

hmmm...du sier stål er stål...hvordan har det seg da at visse bilmerker ruster mye kjappere? så stål er ikke stål!!!! opel er en av dem!!

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DCA

 

hmmm...du sier stål er stål...hvordan har det seg da at visse bilmerker ruster mye kjappere? så stål er ikke stål!!!! opel er en av dem!!

 

Stål ER stål...noen merker ruster kjappere fordi rustbehandlingen de får på fabrikken er elendig. Porsche 944,for eksempel, er levert med helgalvanisert karosseri og tøff understellsbehandling fra fabrikk,og er kjent for å i praksis IKKE ha rust i det hele tatt...ruster den,har den vært kollidert/retta/modda etter kjøp. Ikke ofte man kan ta en bil fra 1985 og rustsveise all rusta på bilen på under to timer.... :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

 

Stål ER stål...noen merker ruster kjappere fordi rustbehandlingen de får på fabrikken er elendig. Porsche 944,for eksempel, er levert med helgalvanisert karosseri og tøff understellsbehandling fra fabrikk,og er kjent for å i praksis IKKE ha rust i det hele tatt...ruster den,har den vært kollidert/retta/modda etter kjøp. Ikke ofte man kan ta en bil fra 1985 og rustsveise all rusta på bilen på under to timer.... :D

 

Ja okey! enig i det med behandlingen! men å rustsveise en bil vil ikke si at du blir kvitt rusta for godt! er det jeg vil fram til! uansett...har flere typer stål!:D

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

les det jeg skriver da; stål ER stål av samme klassifisering.

om det er forskjell på hvor VAG henter sitt stål og nissan sitt, det er jo helt klart. de er jo produsert på to helt forskjellige plasser.

 

og når jeg går over bilen nå, så legger jeg ikke bare rustbeskyttelse DER JEG HAR SVEISA. jeg går jo over hele understellet og legger på nytt, hvis ikke kommer det jo et nytt hull til neste år en annen plass.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gidder jeg ikke diskutere mere! du får vente å se! har prøvd den diskusjonen der jeg å med fagfolk som har 30 års erfaring! men de fikk banket det inn i skallen min! merkelig nok... greit at det holder i noen FÅ år...

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miracle paint, por-15 skal være bra saker men de er vel egentlig beregnet for å males direkte på rust.

Eller så er det jo 2 komponent syregrunning som er tingen, etser seg inn i stålet, litt dyr men er vel verdt pengene håper jeg.

Kjøpte det i en vanlig fargehandel jeg, tror merket var Quick.

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mk2-16v

Miracle paint, por-15 skal være bra saker men de er vel egentlig beregnet for å males direkte på rust.

Eller så er det jo 2 komponent syregrunning som er tingen, etser seg inn i stålet, litt dyr men er vel verdt pengene håper jeg.

Kjøpte det i en vanlig fargehandel jeg, tror merket var Quick.

 

topicen er fortsatt om hvilke kjemikalier som egner seg på sveisefuger, ikke direkte på rusta! :)

 

si det slik da; bilen min har ikke mer rust, men den er blitt sveisa på karosseriet. hva gjør jeg for å beskytte den mot mulig rustangrep i framtida? ser for meg noe du kliner, slik som brunox (nevnt over), som tetter igjen alle sprekker og gjør det vanskelig for fukt å trenge til. dette gjøres jo også på bilene originalt fra fabrikk.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har sett noe reklame for "galvanisering på boks"...skal sjekke...sikkert ikke like bra som å dyppe hele karosseriet,men kanskje bedre enn mye annet...siden det funker på porsche,funker det sikkert på raketten din også :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mk2-16v

Miracle paint, por-15 skal være bra saker men de er vel egentlig beregnet for å males direkte på rust.

Eller så er det jo 2 komponent syregrunning som er tingen, etser seg inn i stålet, litt dyr men er vel verdt pengene håper jeg.

Kjøpte det i en vanlig fargehandel jeg, tror merket var Quick.

 

Syre grunning må jo være det beste middel... er jo syre på rustfritt stål...

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår