Gå til innhold

Turbo konvertering på e30 325

Ranger emnet


johansen__87

Anbefalte innlegg

kan noen gi meg full info om va som skal til for å få turbo konvertert en e30 325i?(1987 modell) alle deler, vanskligste del ved konvertering, oppgraderinger?

hva som må gjøres for å få alt godkjent?

noe som bør gjøres med motoren før konvertering?

tenkte en ca 280 -330(noe mellom der) hk +:)

er litt keen på å montere turbo i 325en jeg regner med jeg skal kjøpe(ikke med det første da men om 1 år eller noe sånt)

2004 Audi A4 1,8 TQ S-Line

(X) 1990 Opel Vectra 2,0i 8v - prosjekt bil

(X) 1990 Opel Vectra 2,0i 8v CC - vinterbil

(X) 1994 Opel Vectra 2,0i 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BMW-328

sjekk/hør med http://www.bmwpower.no

 

har hørd der, men tenkte mere og få litt info fra resten av samfunnet:)

fra der fikk jeg liksom pris, hk og ikke noe mere...

så tenkte kanskje noen av dere vet hva som må skiftes, gjerne navn på delene osv..

hadde vert greit og starta med å regna ut hvor mye det vil bli.....

2004 Audi A4 1,8 TQ S-Line

(X) 1990 Opel Vectra 2,0i 8v - prosjekt bil

(X) 1990 Opel Vectra 2,0i 8v CC - vinterbil

(X) 1994 Opel Vectra 2,0i 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D er litt jobb å bygge, men d går, og d samme gjør penga! Visst du skal ha bortimot 300hk må du ha tilleggs sprut/datasprut, og d alene koster bortimot 20K og over (datasprut).. Så grenrør, kan bygge adapter fra d orginale, men holder ik til så mye flow, så jeg annbefaler å få bygget et eget (3-5000,-) Turboaggregat, nytt ca. 6-10000,- alt etter hvor stort! Evt. smidde lavkomp. stempler(ca 1500-2000,- stk) Anbefaler å overhale motoren med d samme(lager, pakn) Slipesett får man til ca. 1100,- 3lags stål topp pakning 3300,- fra KRB Trading.. Så du ser d kan koste litt! Å dette er ik alt! Evt. intercooler,slanger,rør osvosv.. Kan selvfølgelig gjøres billigere med å få kjøpt deler brukt, eller et brukt kompl. sett!

BMW E30 3.1 ///TIC (snart ny m20 motor 331TIC)

09 Audi A4 2.0TFSI Avant Quattro S-line

08 FastFord Transit TDCI kassapowah

08 Slovw Caddy Maxi TDI DSG

Suzuki GSX750R TurboIntercooler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by johansen__87

høres ut som at det kommer til å bli stempla fattig i pengpungen vis noe sånt skal gjennomføres:)

Regn med ultimat super minimum 30.000 kroner hvis du går for alle fattigmanns-, ghetto-, og latmannsløsningene i boka. Si 50.000+ for 350(+) ekte, driftsikre hester.

 

Og en ting til:

SØK! Dette emnet er oppe 3 ganger daglig, og jeg har svart på mange, mange tråder. Se også andre tråder om turbokonvertering av andre biler - som regel er det skrevet generelt, men likevel meget aktuelt. Turbokonvertering av de fleste sugemotorene i hele verden krever som regel stort sett det samme av hardeware; hovedforskjellene er hvor lenge, og OM det originale innsprøytningssystemet holder.

 

Her er forresten smørbrødlista over hva du som en hovedregel trenger, og kostnader:

-En stor garasje med bukk og absolutt alt tenkelig verktøy som du fritt kan disponere i et halvt års tid.

-Haltech E6X - det er som regel aldri en vei utenom (20.000 inkl. mapping).

-6x eksterne MSD tennspoler for DIS-system (en coil til hver plugg), plugger og ledninger (5000?).

-Grenrør for turbo (3000-10.000).

-Turbo (4000-12.000).

-Intercooler (500 for en hjemmesveisa med cellepakke fra lastebil o.l. Opp til 5000 for en "race" sak).

-Bensinpumpe; vanligst Bosch 044 eller Walboro 255 (2000?).

-To store esker med slangeklemmer og diverse luft og oljeslanger (1000+).

-Trykkrør fra turbo-IC og IC-gasspjeld (1000 for hemmelaget, laget av andre = dyrt!).

-Mest sannsynlig også en bensintrykksregulator (1000-1500).

-Dumpventil (1500-3500).

-Turbotrykksmåler (99,90-2000).

-Eksostemperaturmåler (2500+).

-Smidde stempler og H-profilråder (25.000+).

-Fullstendig overhaling, blueprinting og vektjustering/balansering av hele motoren (20.000+).

-"Diverse" - dette er alt fra knekt verktøy, innkjøp av verktøy, bruspenger etc. (10000+).

-Aquamist vanninnsprøytningssytem (3000?).

-Ståltoppakning (2000?).

------------------------------

Sum: 110.000 kroner og mye, mye, MYE tid. (Dette er for et "skuddsikkert" oppsett, og det VIL du trenge når ladetrykkssyken kommer (les: "jeg skal "bare" skru opp trykket litt til"), samt når tenningsbanken melder sitt inntog.

 

PS: Bank gørra ut av han som kom å sa at "det er jo bare å sette turbo på den, jo!". Det er ALDRI så enkelt, og det er ALDRI billig.

 

EDIT: Det kan gjøres billigere også, men da overlever motoren som regel på ingenting annet enn hell og lykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by johansen__87

kan noen gi meg full info om va som skal til for å få turbo konvertert en e30 325i?(1987 modell) alle deler, vanskligste del ved konvertering, oppgraderinger?

hva som må gjøres for å få alt godkjent?

noe som bør gjøres med motoren før konvertering?

tenkte en ca 280 -330(noe mellom der) hk +:)

er litt keen på å montere turbo i 325en jeg regner med jeg skal kjøpe(ikke med det første da men om 1 år eller noe sånt)

 

Ta kontakt med turbotrondsen her på forumet, han har mye kontakt med Pure Performance Factory i Sverige og kan nok skaffe deg alt du trenger, i tillegg til at han vet hva som trengs.... Hvis ikke vet han svensken det garantert

 

Lykke til1

2010 Peugeot 207 Feline (nr. 41/80) 1.6 HDI

 

x- 2003 BMW 316i Touring | x- BMW 318i Cab 92' | x- Ford Sierra Cosworth 4x4 90'| x- VW Golf GL 89' | x- Ford Sierra 2.0iS 86' | x- Ford Sierra 2.0CL 87'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TingTarTid! Min er strax på veien (en uke eller tre) Har bare å få sveisa exosanl. Men har da holdt på i snart 1 1/2 år!! Seff med litt dødperiode i mellom slagene! ;) Så til vinteren blir d lakkering, å da ca 20K til i utlegg! :( Men har man først kosta såpass på den, så er ik d noe man bryr seg om når turbo'n ladder max!! hehe

BMW E30 3.1 ///TIC (snart ny m20 motor 331TIC)

09 Audi A4 2.0TFSI Avant Quattro S-line

08 FastFord Transit TDCI kassapowah

08 Slovw Caddy Maxi TDI DSG

Suzuki GSX750R TurboIntercooler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fytti katta, noen sier 110.000

og andre sier alt mellom 20.000 - 35.000..

snakka med henning(bmwpower) kunne gjøre det for 30.000 husker jeg ikke helt feil, det var med arbeid og deler inkludert.

men blir ikke med det første likevel, skal først ha bilen(er muligens på vei i løpet av sensommern)

så blir det ny styling og anlegg.

hadde vert greit med turbo så man kan trøkke etter gasspedalen når det kommer en volvo og skal forbi :)

skal høre meg litt rundt med de dere sa jeg kunne høre med..

 

så det kommer til å ta laang tid og turbokonvertere?

var noen som sa at med alle delen og de spesielle delene,det rette verktøy og arbeidsplass så kan det gjøres på 2-3-4 uker, men da må alt gå som smurt..

2004 Audi A4 1,8 TQ S-Line

(X) 1990 Opel Vectra 2,0i 8v - prosjekt bil

(X) 1990 Opel Vectra 2,0i 8v CC - vinterbil

(X) 1994 Opel Vectra 2,0i 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

johansen__87: Det viktigste er ikke om en bruker 40 eller 100 tusen; en uke eller et år - det viktigste er at du sjønner at det som regel aldri er å bare "skru rett inn over helga". Det er bare SÅ utrolig mye mere omfattende og kostbart enn som så.

 

ja, regner med at det ikke er gjort over helga!

men er det mange turbo konverterte 3 serier her?

har en bmw i siktet som er ferdig turbokonvertert, men har ikke fått høre noe pris på den enda.

2004 Audi A4 1,8 TQ S-Line

(X) 1990 Opel Vectra 2,0i 8v - prosjekt bil

(X) 1990 Opel Vectra 2,0i 8v CC - vinterbil

(X) 1994 Opel Vectra 2,0i 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår