jackpot Skrevet Juli 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2004 hei og hopp.. har titta på en '87 mod sierra mk1.. 2.0L ohc.. den hørtes ut som en symaskin! kan dette kureres ved å skifte ventiltetningene...? er dette no "stor" jobb? hadde visst blitt kjørt slik en stund.. :rolleyes: på forhånd takk..! :) Siter '01 E39 530DAT '95 mondeo sedan www.fordmondeo.org www.mondy.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimosabi Skrevet Juli 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2004 Enten så er det kamjustering(shimse) eller slitt kam. Ryker den blått? Ventiltetninger. TYPISK Sierra med Pinto. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KriegHeim Skrevet Juli 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2004 hei, sannsynligvis er det kammen din, ventiltettningene har lite å si når det klakker :P Siter Lancer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimosabi Skrevet Juli 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2004 esFORD. Les før du svarer. ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2004 Kimosabi: Er ikke shimsing på OHC, er vippe-armer med kam også, man justerer ved å skru på "kulehodet" oppover. Ventiltetninger har ikke noe å si for ventiltikking, høres det ut som en veltrimma symaskin kan du sannsyligvis justere klaringa med hell, høresa det ut som skjæring rundt svingen er sannsynkligvis utslitt, må sjekkes da. IN: 0,20 mm EX: 0,25 mm Ford sier at dette skal stilles 5 min etter stopp, motor tror jeg ikke skal være veldig varm. Jeg sier, stilles kalde, og litt trange. Må du bytte kam så er det en del arbeid, må enten ut med motor eller av med topp. resten kan vel gjøres med toppen i, men tungvint og bør være erfaren. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jackpot Skrevet Juli 20, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 hei, og takk for svar..! Skal muligens ha denne bilen som vinterbil! Den har rulla godt over 200k om jeg husker riktig.. Skal titte litt nærmere på den..! prislappen er forøvrig 5000.- .. Hva er følgene av å kjøre med den i slik tilstand? :rolleyes: Siter '01 E39 530DAT '95 mondeo sedan www.fordmondeo.org www.mondy.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lordbongo Skrevet Juli 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 dårligere drag :) masse lyder men ikke værre en at man bytter kam ( slenger da seff i en trimm kamm ) Siter lordbongo 77 mod 3.0 gl granada stv 77 mod 3.0 gl granada sedan 1/2 74 mod consul coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jackpot Skrevet Juli 20, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 Originally posted by lordbongo dårligere drag :) masse lyder men ikke værre en at man bytter kam ( slenger da seff i en trimm kamm ) hmm okay.. nei tror ikke det blir no trimkam på den! kun billig opplegg for vintern.. ;) Siter '01 E39 530DAT '95 mondeo sedan www.fordmondeo.org www.mondy.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lordbongo Skrevet Juli 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 hmm billigst mulig skru av topplokket ca 10 skruer 10mm. løft bort lokket. start motoren ( ops spruter noe olje ) lytt etter hvilken ventilløfter som klakker mest :) løsne låseskruen ( mener det er 19mm ) juster ventilløfteren ( mener det er 17mm ) skru til låse skruen start motoren. ble det bedre skru sammen resten å sleng på litt tykkere olje. ble det ikke bedre stramm litt mere :) burde holde vinteren over bare du ikke strammer for mye da :) :) jon Siter lordbongo 77 mod 3.0 gl granada stv 77 mod 3.0 gl granada sedan 1/2 74 mod consul coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 Originally posted by lordbongo hmm billigst mulig skru av topplokket ca 10 skruer 10mm. løft bort lokket. start motoren ( ops spruter noe olje ) lytt etter hvilken ventilløfter som klakker mest :) løsne låseskruen ( mener det er 19mm ) juster ventilløfteren ( mener det er 17mm [MENER DET ER 15 MM] ) skru til låse skruen start motoren. ble det bedre skru sammen resten å sleng på litt tykkere olje. ble det ikke bedre stramm litt mere :) burde holde vinteren over bare du ikke strammer for mye da :) :) jon IKKE KJØP VENTILJUSTERINGSNØKKEL PÅ BILTEMA, KNAKK NÅR JEG DRO TIL DEN FØRSTE VENTILEN FOR MEG. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lordbongo Skrevet Juli 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 nei er ikke verdens beste kvalitet der nei er like lett å bare bøye till en vanlig fastnøkkel da får du en som er lengere også. jon Siter lordbongo 77 mod 3.0 gl granada stv 77 mod 3.0 gl granada sedan 1/2 74 mod consul coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 Originally posted by lordbongo nei er ikke verdens beste kvalitet der nei er like lett å bare bøye till en vanlig fastnøkkel da får du en som er lengere også. jon ' Har gjort det jeg og, var faan så tungvinnt uten. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Juli 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2004 Originally posted by jackpot hei og hopp.. har titta på en '87 mod sierra mk1.. 2.0L ohc.. den hørtes ut som en symaskin! kan dette kureres ved å skifte ventiltetningene...? er dette no "stor" jobb? hadde visst blitt kjørt slik en stund.. :rolleyes: på forhånd takk..! :) Hvis det er den typen klakking som er mer som en rask bankelyd,type "takk-takk-takk-takk" som øker med turtallet er det kammen evt vippearmene som er utslitt...fjerner mye ved å bytte de vippearmene med synlig slitasje. Kammen er hardere enn armene,så den går en god stund så lenge det finnes hele vippearmer. Blir det "grop" i vippearmen der kammen trykker,hjelper det ikke om du justerer ventilklaring til du blir blå...klaringen er riktig,men kamnokken "slår" ned i gropa og lyden (og den lavere effekten pga manglende ventil-løft) er der fremdeles. Slakk justeringsskruene,ta ut vippearmene,sjekk om de har søkk/groper,bytt de som er slitt,juster ventilklaring igjen. 99 av 100 tilfeller,en friskere og stillere motor. :) Vippearmer er dyre på Ford,men er kammen slitt drar du bare på en hugger og plukker ut noen friske fra en bil der...evt så har jeg fire nye org. Ford armer i pose du kan få billig...eller jeg kan skaffe deg herda armer til mindre enn orginale vippearmer på Ford koster... :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Loffe Skrevet Juli 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2004 Originally posted by Turboed1 Hvis det er den typen klakking som er mer som en rask bankelyd,type "takk-takk-takk-takk" som øker med turtallet er det kammen evt vippearmene som er utslitt...fjerner mye ved å bytte de vippearmene med synlig slitasje. Kammen er hardere enn armene,så den går en god stund så lenge det finnes hele vippearmer. Blir det "grop" i vippearmen der kammen trykker,hjelper det ikke om du justerer ventilklaring til du blir blå...klaringen er riktig,men kamnokken "slår" ned i gropa og lyden (og den lavere effekten pga manglende ventil-løft) er der fremdeles. Slakk justeringsskruene,ta ut vippearmene,sjekk om de har søkk/groper,bytt de som er slitt,juster ventilklaring igjen. 99 av 100 tilfeller,en friskere og stillere motor. :) Vippearmer er dyre på Ford,men er kammen slitt drar du bare på en hugger og plukker ut noen friske fra en bil der...evt så har jeg fire nye org. Ford armer i pose du kan få billig...eller jeg kan skaffe deg herda armer til mindre enn orginale vippearmer på Ford koster... :) sant så sant. dette var tilfellet hos meg. det var dype høl i vippearmene. sikkert på en halv cm! fikk sjokk da jeg så det. Siter BMW 520 E28 (med E30 325 motor) -85 Ford Escort 1.6 clx -96 BMW 518i E28 -85 Ford Escort MK5 1.4i -91 Ford Sierra 2.0li (RS) -85 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jackpot Skrevet Juli 23, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2004 takk for bra svar folkens..! :cool: regner med at det blir sierra på meg i vinter.. :D Siter '01 E39 530DAT '95 mondeo sedan www.fordmondeo.org www.mondy.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.