Gå til innhold

Har politiet lov å gi bot pga en bremsemåling?

Ranger emnet

Freeman

Anbefalte innlegg

Kom nettop hjem fra avhør med politiet nå..:)

Krasjet på veg til Rudskogen i juli i fjor. Jeg tok en forbikjøring og en bil som lå litt fremfor den jeg kjørte forbi bremste ned å svingte over veien sånn at jeg traff den i siden.. Dette var en 80 sone og bremselengden min ble målt til 115 km/t.

Jeg fikk 8000 i bot og 4 mnd uten lappen men godtok ikke dette, derfor var jeg på nytt avhør i dag.

I dag mente dem at det var min feil og skulle ta meg på alt. jeg satt å viste til veitrafikkloven der det står at når en bil skal skifte felt eller krysse et felt har han vikeplikt for all trafikk i dette feltet.

Dem mente at jeg hadde vikeplikt for han fordi jeg fikk han på min høyre side da han svingte over veien:) (nektet selvsagt)..

Så sa dem at han ikke hadde sett meg fordi i følge et vitne kom jeg som en kule. Jeg svarte med at sist jeg så en kule gikk den litt raskere enn 115 km/t og var ikke hvit og hadde lys, så om han ikke så meg var vel ikke mitt problem.. Jeg sa og det at jeg kunne godt si at jeg ikke så han også og hva skulle dem gjøre da??.. Ord mot ord sa han da:) (Dummeste jeg har hørt) Var mye frem og tilbake da og krangling, dem har jo ikke peiling på trafikkreglene selv engang.

Dem gikk med på at jeg ikke skulle få noen skyld for ulykken og dem skulle slutte å prøve å finne ut hvem som hadde skylden. Dem strøk altså at jeg skulle miste lappen og bot for uaktsom kjøring.

Så kommer kluet......

Jeg fikk bot for at jeg hadde kjørt i 115 km/t i en 80 sone på 4500 (prutet 500 :))

HAR DEM LOV Å GI MEG BOT ETT ÅR ETTER PÅ GRUNN AV EN BREMSEMÅLING OPPMÅLT OG UTREGNET TIL 115 KM/T AV VEGVESENET?

Dem truet med at visst jeg nektet på dette kom dem til å kjøre full rettsak med både skyldspørsmål og fart visst jeg nektet..

Åssen stiller jeg visst jeg nekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Freeman

Kom nettop hjem fra avhør med politiet nå..:)

Krasjet på veg til Rudskogen i juli i fjor. Jeg tok en forbikjøring og en bil som lå litt fremfor den jeg kjørte forbi bremste ned å svingte over veien sånn at jeg traff den i siden.. Dette var en 80 sone og bremselengden min ble målt til 115 km/t.

Jeg fikk 8000 i bot og 4 mnd uten lappen men godtok ikke dette, derfor var jeg på nytt avhør i dag.

I dag mente dem at det var min feil og skulle ta meg på alt. jeg satt å viste til veitrafikkloven der det står at når en bil skal skifte felt eller krysse et felt har han vikeplikt for all trafikk i dette feltet.

Dem mente at jeg hadde vikeplikt for han fordi jeg fikk han på min høyre side da han svingte over veien:) (nektet selvsagt)..

Så sa dem at han ikke hadde sett meg fordi i følge et vitne kom jeg som en kule. Jeg svarte med at sist jeg så en kule gikk den litt raskere enn 115 km/t og var ikke hvit og hadde lys, så om han ikke så meg var vel ikke mitt problem.. Jeg sa og det at jeg kunne godt si at jeg ikke så han også og hva skulle dem gjøre da??.. Ord mot ord sa han da:) (Dummeste jeg har hørt) Var mye frem og tilbake da og krangling, dem har jo ikke peiling på trafikkreglene selv engang.

Dem gikk med på at jeg ikke skulle få noen skyld for ulykken og dem skulle slutte å prøve å finne ut hvem som hadde skylden. Dem strøk altså at jeg skulle miste lappen og bot for uaktsom kjøring.

Så kommer kluet......

Jeg fikk bot for at jeg hadde kjørt i 115 km/t i en 80 sone på 4500 (prutet 500 :))

HAR DEM LOV Å GI MEG BOT ETT ÅR ETTER PÅ GRUNN AV EN BREMSEMÅLING OPPMÅLT OG UTREGNET TIL 115 KM/T AV VEGVESENET?

Dem truet med at visst jeg nektet på dette kom dem til å kjøre full rettsak med både skyldspørsmål og fart visst jeg nektet..

Åssen stiller jeg visst jeg nekter?

hahahaah.....

traff du bilen i sia?...

damn... og dette med en golf....... ville ALDRI latt deg kjøre en bil som f.eks.. 740 med tilhenger.. da hadde du drept alt rundt deg!

og ja... det kan dem, så lenge dem har bevis på at det er DINE spor--

Verdensmester'n ©

• EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk du betenkningstid eller? tror eg hadde gått for 4500 i bot egentlig, når du har klart å beholde lappen og å slippe skyld i uhellet..

for du kjørte jo for fort.. de bruker bremselengde til å beregne fart i de situasjonene det trengs, tviler på at de gidd å gjøre det hvis ikkje de har noen nytte av det..

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel retten på sin side da det er du som ikke har vedtatt den første boten må alt opp i retten og slikt, dette kan ta tid ja, men de har fortsatt lov og dømme deg etter 1 år så sant saken ikke har vært oppe før. Og du ikke har anket/klaget avgjørelsen.

Det at de bruker bremsaelengde(spor) som grunnlag er vel lov, og gjøres i de fleste tilfeller, snnsynlighvis har du hatt en mye høyere fart enn 115, da bremselengde (med spor) er veldig sånn cirka passe.....

Hadde en kammerat som ble dømt nå i forrige uke for en sak som skjedde i '98.(Som sagt alt kal behandles og tilrettelegges for Politi(ker) Norge......)

Race, kjør forbi da vel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble dømt for 121 i 80 etter en krash, også dette på vei til gatebil.

Men biltilsynet hadde ikke ressurser til å gjøre noe med saken så det gikk mot henleging men når forsikrings selskapet fikk vite dette fikk de et privat ingeniør firma til å ta utregningen på bakgrunn av det politiet hadde samlet inn.

Når det var gjort sendte Forsikrings selskapet papirene til Politiet og de hadde da grunnlag for å gi meg 141 i 80 sone. Etter mye klaging pga av at jeg var i militæret fikk jeg 121 i 80 men klagde jeg tok de saken til retten og sa 141.

Politiet kan bruke ganske mye rart til å fastslå fart og selv om vi sa at det var veldig partisk å bruke en rapport som forsikrings selskapet hadde fått laget var svaret at da måtte vi få laget vår egen rapport og så lage en rettsak over det.

Enden på saken ble 9000 i bot for grov uaksomhet, 8 måneder uten lappen og ingen utbetaling fra forsikrings selskapet! Ble også hevet ut av selskapet og alle forsikringer sagt opp!!

Alle som tenker på å forsikre noe i IF bør tenke 2 ganger i alle fall

I like big butz and I can not lie!

Low and slow, Plowing snow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm jeg har IF og dem står på sitt mot gjensidige at det var han andre sin feil.. han hadde vikeplikt og jeg hadde truffet han uansett om jeg hadde hatt 80 eller 115 km/t han så meg jo ikke sa han... Men han har jo vikeplikt for det;)

Jeg skal godta boten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Skillz2k

Jeg ble dømt for 121 i 80 etter en krash, også dette på vei til gatebil.

Hvorfor kan ikke dere drittunger holde trafikkreglene på vei til slike treff? Jeg er ikke enig i fartsgrensene her i landet, men akkurat de få gangene man er på vei til biltreff går det ann å kjøre som folk! Det er vanvittig vanskelig å arrangere noe som helst som har med bil å gjøre i dette landet, og når folk kjører kamikaze til og fra treffene blir det ikke akkurat bedre...

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

Hvorfor kan ikke dere drittunger holde trafikkreglene på vei til slike treff? Jeg er ikke enig i fartsgrensene her i landet, men akkurat de få gangene man er på vei til biltreff går det ann å kjøre som folk! Det er vanvittig vanskelig å arrangere noe som helst som har med bil å gjøre i dette landet, og når folk kjører kamikaze til og fra treffene blir det ikke akkurat bedre...

Ja du hadde vel ligget i 80 når du kjører forbi en bil som ligger i 70?? tilpasser vel kjøringen etter forholdene.

Åssen ødelegger folk som får fartsbot på veg til treff sier vel ikke "nei du skjønner jeg skal på biltreff"..

Irriterer meg med folk som tror dem er så perfekte og gir seg ut for å aldri ha brøtet en regel i sitt liv.. Alltid noen bedrevitere på slike forum.. Tror ikke et biltreff blir ødelagt visst noen blir tatt i kontroll.. Leste du forresten om alle dem som ble tatt på strynefjellet var vel rundt 20 eller noe på en helg som mistet lappen... Dem stenger jo ikke sommerskisenteret der for det.. alltid noen som kjører for fort, neste gang kan det være deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider